به گزارش مشرق، حضرت آیتالله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.
وی با اشاره به آیه «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ»، گفت: خداوند برای روز و شب چراغ قرار داده است تا به وسیله آن دو حرکات علمی و عملی بشر محقق شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سعه رحمت الهی سبب شد که شب را نیز بدون چراغ قرار ندهد، اظهار داشت: خداوند ماه را در بیست و هشت منزل میگرداند؛ از هلال شروع و به بدر ختم میشود.
حضرت آیتالله وحید خراسانی افزود: این قوس صعود است و از بدر نیز قوس نزول شروع میشود، اگر ماه کم سی باشد یک شب غائب و اگر سی پر باشد دو شب غائب است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در تفسیر آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» ابراز کرد: ممکن نیست ماه و خورشید به یکدیگر برسند و نه شب بر روز پیشی میگیرد و نه روز بر شب.
استاد تفسیر قرآن در ادامه بر ضرورت استفاده از عمر و لحظات زندگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه آنچه را که باید بشناسیم نشناخته و به آنچه باید بپیوندیم، نپیوستهایم و عمر در حال سپری شدن است.
وی با بیان اینکه دو آیه فوق سوره یاسین درس توحید و نظم در عالم هستی است، ابراز کرد: خداوند آنچنان نظمی در عالم هستی مقدر کرده که محال است از آن دایره حساب ذرهای تجاوز کند.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ»، بیان کرد: کسانی به حقایق هستی پی میبرند که چنین صفاتی داشته باشند و این افراد از توحید به معاد میرسند.
حضرت آیتالله وحید خراسانی با اشاره به اینکه تسبیح، تحمید و تکبیر پیامبر(ص) مناسب با عظمت خداوند است، اظهار داشت: اگر قرآن فهمیده و سوره یاسین درک شود عظمت الهی نیز فهمیده میشود.
وی با بیان اینکه در شمس و قمر توحید، معاد، نبوت، معاد و امامت جمع است، افزود: منظومه ملک بودن خورشید محقق نمیشود، باید آفتابی باشد که جواهر معادن را به ثمر برساند از این رو باید خورشیدی نیز بتابد که معادن انسانیت به ثمر برسد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بحث امامت در دو آیه 39 و 40 سوره مبارکه یاسین بیان شده است، ابراز کرد: در قرآن هرجا خورشید آمده کنار آن ماه نیز آمده است.
این مرجع تقلید آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» را دلیل دیگری بر امامت ذکر کرد و افزود: اگر فخر رازی این مسأله را میفهمید برایش کافی بود، اما افسوس که نفهمید؛ همانطوری که خورشید، ماه تالی میخواهد شمس منظومه ملکوت هم قمر تالی لازم دارد.
این استاد تفسیر قرآن با استناد به آیات قرآن، تأکید کرد: اگر خورشید رفت، بجایش ماه میآید و اگر خاتم رفت آیا بجایش دیگران باید بنشینند؟ این آیات تنزیلش شمس و قمر و تأویلش آن شمس و قمر(پیامبر و حضرت علی) است؛ اگر قرآن فهمیده میشد حقایق طور دیگری معلوم میشد.
حضرت آیتالله وحید خراسانی با اشاره به روایتی در اصول کافی در تفسیر «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا»، بیان کرد: شمس رسولالله است و ضحای این خورشید دین است که بشر را از بت پرستی به جایی رساند که بگوید «قل هو الله احد» و قمر امیر مؤمنان(ع) و جانشین پیامبر(ص) است؛ این ماه است که باید جای آن خورشید بنشیند و حجت تمام است.
وی با بیان اینکه در سه جای صحیح بخاری از پیامبر(ص) نقل شده که علی(ع) از من و من از علی(ع) هستم، گفت: با این همه دلیل و منطق نمیتوان پذیرفت که برخی بین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) فصل به سه نفر ایجاد کنند.
وی با اشاره به آیه «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ»، گفت: خداوند برای روز و شب چراغ قرار داده است تا به وسیله آن دو حرکات علمی و عملی بشر محقق شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سعه رحمت الهی سبب شد که شب را نیز بدون چراغ قرار ندهد، اظهار داشت: خداوند ماه را در بیست و هشت منزل میگرداند؛ از هلال شروع و به بدر ختم میشود.
حضرت آیتالله وحید خراسانی افزود: این قوس صعود است و از بدر نیز قوس نزول شروع میشود، اگر ماه کم سی باشد یک شب غائب و اگر سی پر باشد دو شب غائب است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در تفسیر آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» ابراز کرد: ممکن نیست ماه و خورشید به یکدیگر برسند و نه شب بر روز پیشی میگیرد و نه روز بر شب.
استاد تفسیر قرآن در ادامه بر ضرورت استفاده از عمر و لحظات زندگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه آنچه را که باید بشناسیم نشناخته و به آنچه باید بپیوندیم، نپیوستهایم و عمر در حال سپری شدن است.
وی با بیان اینکه دو آیه فوق سوره یاسین درس توحید و نظم در عالم هستی است، ابراز کرد: خداوند آنچنان نظمی در عالم هستی مقدر کرده که محال است از آن دایره حساب ذرهای تجاوز کند.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ»، بیان کرد: کسانی به حقایق هستی پی میبرند که چنین صفاتی داشته باشند و این افراد از توحید به معاد میرسند.
حضرت آیتالله وحید خراسانی با اشاره به اینکه تسبیح، تحمید و تکبیر پیامبر(ص) مناسب با عظمت خداوند است، اظهار داشت: اگر قرآن فهمیده و سوره یاسین درک شود عظمت الهی نیز فهمیده میشود.
وی با بیان اینکه در شمس و قمر توحید، معاد، نبوت، معاد و امامت جمع است، افزود: منظومه ملک بودن خورشید محقق نمیشود، باید آفتابی باشد که جواهر معادن را به ثمر برساند از این رو باید خورشیدی نیز بتابد که معادن انسانیت به ثمر برسد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بحث امامت در دو آیه 39 و 40 سوره مبارکه یاسین بیان شده است، ابراز کرد: در قرآن هرجا خورشید آمده کنار آن ماه نیز آمده است.
این مرجع تقلید آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» را دلیل دیگری بر امامت ذکر کرد و افزود: اگر فخر رازی این مسأله را میفهمید برایش کافی بود، اما افسوس که نفهمید؛ همانطوری که خورشید، ماه تالی میخواهد شمس منظومه ملکوت هم قمر تالی لازم دارد.
این استاد تفسیر قرآن با استناد به آیات قرآن، تأکید کرد: اگر خورشید رفت، بجایش ماه میآید و اگر خاتم رفت آیا بجایش دیگران باید بنشینند؟ این آیات تنزیلش شمس و قمر و تأویلش آن شمس و قمر(پیامبر و حضرت علی) است؛ اگر قرآن فهمیده میشد حقایق طور دیگری معلوم میشد.
حضرت آیتالله وحید خراسانی با اشاره به روایتی در اصول کافی در تفسیر «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا»، بیان کرد: شمس رسولالله است و ضحای این خورشید دین است که بشر را از بت پرستی به جایی رساند که بگوید «قل هو الله احد» و قمر امیر مؤمنان(ع) و جانشین پیامبر(ص) است؛ این ماه است که باید جای آن خورشید بنشیند و حجت تمام است.
وی با بیان اینکه در سه جای صحیح بخاری از پیامبر(ص) نقل شده که علی(ع) از من و من از علی(ع) هستم، گفت: با این همه دلیل و منطق نمیتوان پذیرفت که برخی بین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) فصل به سه نفر ایجاد کنند.