کد خبر 355003
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷

حضور نظامیان خارجی طی ۱۳ سال گذشته در افغانستان علاوه بر هزینه‌های مالی و جانی برای کشورهای خارجی حاضر در این جنگ، برای افغانستان نیز هزینه‌های زیادی در پی داشته است.

به گزارش مشرق، کشته شدن 3476 نفر از نظامیان خارجی در افغانستان طی 13 سال گذشته نشان دهنده این واقعیت است که جنگ افغانستان بیش از آنچه تصور می‎شد برای نیروهای خارجی هزینه داشته است.

بر اساس گزارش‎های رسمی از 7 اکتبر سال 2001 میلادی تا کنون، 453 نظامی انگلیسی، 158 نیروی کانادایی، 86 فرانسوی، 54 ایتالیایی، 43 دانمارکی، 41 استرالیایی، 40 هلندی، 37 نظامی اسپانیایی و بیش از 2 هزار و 500 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شدند.

آنچه مسلم است این که هزینه‎های ناتو و کشورهای خارجی مستقر در افغانستان فقط در کشته شدن بیش از 3 هزار نظامی خلاصه نمی‎شود بلکه این کشورها مقدار زیادی از سرمایه‎، سلاح و تجهیزات نظامی خود را از دست داده و همچنین هزاران هزار نفر از سربازان این کشورها زخمی و دچار مشکلات روانی شده‌اند.

در مقابل باید دید دستاورد نیروهای خارجی به خصوص آمریکا در افغانستان چه بوده و آیا این کشورها به خواسته خود در افغانستان رسیده‌اند؟

پرسش مهم و اساسی این است که افغانستان پس 13 سال تحمل سختی و مشقت روز افزون با حضور پررنگ و نیروهای خارجی اکنون چه جایگاهی دارد؟

بر اساس گزارشات رسمی، حضور نظامی ناتو در افغانستان در این مدت هزینه‎های سنگینی داشته اما از هزینه‎های مصرف شده کشورهای خارجی که مدعی هستند برای بهبود زندگی مردم افغانستان به مصرف رسیده تغییر ملموسی در زندگی مردم عادی این کشور رخ نداده است.

پس از 13 سال مبارزه با تروریسم و میزبانی افغانستان از نظامیان خارجی، این کشور همچنان در جمع بدترین و خطرناک‎ترین کشورهای جهان جای دارد.

امروزه افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان با رتبه نخست در فساد اداری با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

به نوشته روزنامه «گاردین» تنها کشور انگلیس در جنگ افغانستان 37 میلیارد پوند پول هزینه کرده و پیش‌بینی شده که این رقم افزایش نیز خواهد یافت.

در ابتدای حمله نظامی آمریکا به افغانستان بیش از 150 هزار نظامی از 45 کشور دنیا در افغانستان حضور داشتند و هم اکنون حدود 40 هزار از این نظامیان در این کشور باقی مانده‌اند که قرار است اکثر آنان تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

بر اساس پیمان امنیتی امضا شده، نیروهای ناتو در تاریخ 31 دسامبر سال 2014 میلادی به مأموریت جنگی خود در افغانستان پایان می‎دهند و در سال آینده میلادی، مأموریت غیر نظامی ناتو در افغانستان آغاز می‎شود، مأموریتی که بیشتر جنبه مشورتی، آموزشی و حمایتی برای نیروهای افغانستان خواهد داشت.

اکنون کشورهای عضو ناتو در حالی افغانستان را در آینده‌ای نزدیک ترک می‎کنند که تروریست‌ها در این کشور به اندازه‎ای قدرتمند شده‌اند که می‎تواند دولت را در نقاط مختلف این کشور با چالش جدی امنیتی مواجه سازند.

نیروهای امنیتی افغانستان به رغم روحیه بالا و تعهد نسبت به منافع و آرمان‎های این کشور در ستیز با دشمنان و تروریست‎های داخلی و خارجی همچنان چشم به راه کمک‎ کشورهای خارجی برای تأمین نیازهای امنیتی کشورشان هستند.

دستاوردهایی که در زمینه قانون‌گرایی و دولت‎داری خوب مطرح است نیز با چالش جدی مواجه است، به عنوان نمونه انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد تا نهادینه شدن مردم‌سالاری در این کشور راه دراز و پر پیچ و خمی در پیش است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس