این تحلیلگر نظامی می افزاید: این مساله بسیار قابل توجه و مهم است که ایرانیان به رغم تحریم های قطعات هوایی توانسته اند صنعت هوایی خود را سرپا نگه دارند و این هواپیماها را همچنان عملیاتی حفظ کنند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه گاردین ، در پی خبر تکذیب شده بمباران مواضع گروه تروریستی داعش از سوی جت های جنگنده های اف 4 ایرانی، مساله قابلیت های نیروی هوایی ایران به رغم بیش از 35 سال تحریم مورد توجه برخی رسانه ها و کارشناسان غربی قرار گرفته است.

روزنامه گاردین بریتانیا با ادعای دوباره درباره نشان داده شدن فیلمی از بمباران مواضع داعش با جنگنده های اف 4 ایرانی که دولت شاه در دهه 1970 (بیش از 40 سال پیش) آنها را از آمریکا خریداری کرده بود، می نویسد بدون شک عملیاتی نگه داشتن دهها فروند از این جنگنده ساخت آمریکا با توجه به تحریم های 35 سال گذشته ، با ابتکار و نبوغ ایرانی ها میسر بوده است.
گفته می شود ایران 50 فروند از هواپیماهای جنگنده اف 4 و اف 5 دارد که برای بمباران مواضع دشمن در ارتفاع پایین مناسب است.

در این گزارش با اشاره به اینکه شاکله نیروی هوایی ایران پیش از انقلاب اسلامی بر مبنای جنگنده های آمریکایی بنا نهاده شده است، می نویسد پس از انقلاب به واسطه تحریم ها مساله تهیه قطعات یدکی برای هواپیماهای جنگنده ساخت آمریکا برای نیروی هوایی ایران یک مشکل و معضل جدی بود اما ایرانی ها توانسته اند با خریداری این قطعات از بازار سیاه، دور زدن تحریم ها و مهندسی معکوس به هر جهت با ابتکار و نبوغ از پس این موضوع بر آیند و بخشی از جنگنده های فانتوم قدیمی خود را سرپا نگه دارند.

 
یک فروند اف 4 نیروی هوایی ایران در حال نشستن در یک پایگاه نظامی 
در چابهار در جریان یک مانور نظامی

گاردین: ایرانی‌ها جنگنده های 40 ساله را استادانه به پرواز در می آورند

گاردین به نقل از "جاستین برونک " یک تحلیلگر مسایل نظامی و دفاعی در لندن می نویسد: هواپیمایی که در فیلم الجزیره در حال مباران مواضع داعش در عراق دیده می شود یک جنگنده فانتوم اف 4 مدل دی یا ای است که برای دوره جنگ ویتنام (45 سال پیش) است.

این تحلیلگر نظامی می افزاید:" این مساله بسیار قابل توجه و مهم است که ایرانیان به رغم تحریم های قطعات هوایی توانسته اند صنعت هوایی خود را سرپا نگه دارند و این هواپیماها را همچنان عملیاتی حفظ کنند. شاید بتوان به جرات نیروی هوایی ایران را بهترین نیروی هوایی در نگهداری و تعمیر هواپیماها دانست.

این تحلیلگر نظامی می افزاید اما داشتن این قابلیت ایران به معنای نبود مشکل نیست بلکه مساله اصلی ایران برای استفاده از این هواپیماهای قدیمی فقدان نیروهای با تجربه است که سابقه پرواز با این هواپیماها را داشته باشند که ایران تا کنون ثابت کرده که استادان خوبی برای این جنگنده ها دارد.

این تحلیلگر نظامی با اشاره به برخورد یک هواپیمای ترابری سی 130 در سال 2005 با یک ساختمان 10 طبقه در تهران و کشته شدن نزدیک به 130 نفر که بیشتر آنها از خبرنگاران بودند، می گوید یکی از پیامدهای به کار گیری هواپیماهای قدیمی در ناوگان حمل و نقل مسافر و نیروی هوایی ایران سوانح زیاد هوایی در ایران است.

منبع:عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    زنده باد ایران عزیز
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی عزیز
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    مجبور هستند چون چیز دیگه ای ندارن!!خخخ
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    ابول ناشناس.. منم ماشین دیگه ای بجز پراید ندارم و مجبورم ازش تعریف کنم...خخخخ
  • حامد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    با سلام برخلاف شما ، معتقدم که متن این گزارش ، بیشتر به مضحکه شبیه است تا یک گزارش واقعی.در شرایط امروز و با تهدید های عمده ای که در چهار گوشه ایران وجود دارد ، افتخار نیست که در سازمان رزم نیروی هوایی ما پرنده های 40 ساله وجود داشته باشد ، حالا اگر دوستان این نظر را منتشر بکنند یا نکنند ، در واقعیت ماجرا تغییری حاصل نمی آید . متشکرم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    پس چرا از این جنگنده های ساخت داخل استفاده نمیشه؟
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    نیاز مادر خلاقیته اینجا معلوم میشه
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است.....یا علی
  • محسن ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    هنر داشتن مهمه
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    امکانات ناقص باعث خلاقیت می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس