با توجه به اینکه این هواپیما بالاترین سقف پرواز در بین تمامی هواپیماهای شناسایی غربی که هم اکنون عملیاتی هستند را داراست، شناسایی "یو 2" به معنای رسیدن به حد اعلای اشراف بر پروازهای این نوع هواپیماها در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران و چه بسا فراتر از آن است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای اخیر، فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) از چندین مورد رصد موفق و اخطار قاطع سامانه های پدافندی کشورمان به هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع " U-2 " در نزدیکی مرزهای کشورمان خبر داده اند. البته این نخستین بار نبوده که سامانه های راداری ایران موفق به چنین اقدامی می شوند، چراکه فرمانده این قرارگاه، در بهمن سال 91 از رهگیری یک فروند " U-2 " در نزدیکی مرزهای منطقه جنوب شرق خبر داده بود.

اما این جاسوس بلند پرواز آمریکایی که نتوانسته از چشمان محافظان آسمان ایران بگریزد، چه ویژگی هایی دارد و چرا شناسایی آن یک اقدام مهم محسوب می شود؟

با شروع جنگ سرد دولت ایالات متحده آمریکا نیاز به داشتن یک هواپیمای شناسایی را برای نفوذ به آسمان آن سوی پرده آهنین احساس کرد. پیشرفتهای سریع اتحاد شوروی سابق در بحث فناورهای گوناگون نظامی و اتمی، غرب را وحشت انداخته بود و سران کاخ سفید برای اطلاع یافتن از وضعیت رقیب شرقی خود بایستی به گونه ای از داخل خاک شوروی و تاسیسات مختلف این کشور تصویر و اطلاعات جمع آوری می کردند.

در این زمان دفتر طراحی "اسکانس ورکز" متعلق به شرکت لاکهید آمریکا به رهبری "کلی جانسون" سر طراح این دفتر به دنبال ساخت پرنده ای بلند پرواز رفتند که بتواند بدون ساقط شدن بر فراز اتحاد شوروی سابق و سایر نقاط مورد نیاز در جهان به پرواز در بیاید.

یو 2
کلی جانسون طراح یو 2 در سمت چپ و گری پاورز خلبان یو 2 ساقط شده بر فراز شوروی

نتیجه طراحی این دفتر، اولین بار در سال 1955 میلادی به پرواز درآمد و از اواخر دهه 1950 میلادی پرواز بر فراز شوروی سابق را آغاز کرد. با نگاه اول به این هواپیما، نکته ای که توجه بسیاری را به خود جلب می کند بال های طولانی و بزرگ این پرنده است که برای رسیدن به ارتفاع بالا در آن دوره لازم بود. این بالهای بزرگ بعلاوه موتورهای مدل " J57 " ساخت شرکت پرات اند ویتنی که از توان آنچنان بالایی برخوردار نبودند پرواز با یو 2 را بسیار مشکل کرده بود.

خلبان هواپیمای مذکور برای دوری جستن از حالت " Stall " یا ناتوانی پرنده، می بایست در اکثر اوقات با بیشینه سرعت خود پرواز می کرد و در صورتی که سرعت آن کاهش می یافت، هواپیما به سرعت دچار کاهش ارتفاع و احتمالا کشف شدن می شد.

به دلیل ارتفاع بالای پروازی این هواپیما که در حدود 21 کیلومتر است، خلبان هواپیمای یو 2 لباسی شبیه به لباس فضانوردان را به تن دارد که از او در آن ارتفاع حفاظت می کند.

هواپیمای یو 2 در سالهای ابتدایی خدمت خود ترکیبی از دوربین های عکس برداری، سنسورهای نمونه گیری از هوا و سامانه های جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی و راداری را با خود حمل می کرد. این سیستم ها به یو 2 این امکان را می داد که در صورت آزمایش اتمی در شوروی بتواند مکان دقیق انفجار و غلظت مواد اتمی به کار رفته را نیز شناسایی کند.

یو 2

تصویری از نمونه اولیه U-2

در 1 می سال 1960 میلادی یک فروند یو 2 آمریکایی بر فراز شوروی سابق هدف قرار گرفت و خلبان آن "گاری پاورز" (که تصویرش در بالا آمده) به اسارت نیروهای شوروی در آمد. این هواپیما همچنین در جریان بحران موشکی کوبا در سال 1962 تصاویری از حضور موشکهای اتمی شوروی در کوبا تهیه کرده و باعث شد تا جهان در آستانه یک جنگ اتمی قرار بگیرد.

در 27 اکتبر 1962 نیز یک فروند یو 2 به وسیله موشکهای سام 2 شوروی در کوبا به زیر کشیده و خلبان آن کشته شد.

پس از وقوع این حوادث، آمریکا به این مسئله پی برد که U-2 در مدلهای اولیه خود دیگر مناسب نبوده و به احتمال زیاد امکان پرواز بر روی شوروی سابق را ندارد. این مسئله باعث شد تا آمریکا به دنبال ساخت هواپیمای شناسایی SR-71 برود. البته به دلایل مسائل فنی و مالی ساخت هواپیمای SR-71 با مشکلات زیادی رو به رو بود و تعداد بسیار محدودی از این هواپیما ساخته شد.

یو 2
باقیمانده یو 2 ساقط شده بر فراز شوروی در موزه ای در روسیه

همین مسئله یو 2 را در خط اول خدمت در نیروی هوایی آمریکا نگاه داشت و حتی در سالهای پس از جنگ سرد که خود اس آر 71 نیز از خدمت بازنشسته شد، یو 2 همچنان در خدمت باقی مانده است.

در سالهای اخیر شرکت لاکهید مارتین آمریکا برنامه های سنگین ارتقاء را بر روی این هواپیما به اجراء در آورده است و بر اساس اعلام مقامات نیروی هوایی آمریکا این هواپیما تا حدود سال 2023 نیز در خدمت باقی خواهد ماند. در سال 2007 میلادی نیز این هواپیما تحت برنامه سنگین ارتقاء قرار گرفت.

در طی این برنامه، کابین این هواپیما با نمایشگرهای لمسی 8 در 6 اینچ مجهز شده و سامانه دفاعی و جنگ الکترونیک مدل AN/ALQ-221 ساخت شرکت BAE انگلستان بر روی آن نصب شد. این سامانه شامل اخلال گرهای راداری و سامانه های هشداردهنده راداری نیز است.

اما ارتقاء اصلی بر روی پکیج شناسایی یو 2 انجام شده است. این هواپیما می تواند محموله های با وزن بیش از 2 تن را حمل کند. دوربین های آنالوگ قدیمی در این پرنده شناسایی با مدلهای جدید CCD جایگزین شده است که می تواند با استفاده از حسگرهای الکترواپتیکال تصاویری با کیفیت بسیار بالا در روز، شب و هر شرایط آب و هوایی تهیه کند.

یو 2
نمونه جدید U-2 - به بخش اضافه شده بر بالای بدنه دقت کنید

بخش دیگری از تجهیزات شناسایی این هواپیما شامل سامانه " ASARS 2 " ساخت شرکت ریتهون است. این سامانه که یک رادار روزنه مصنوعی به حساب می آید و می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی در از ارتفاع بالا تا شعاع 162 کیلومتری هواپیما به تهیه نقشه های بسیار با کیفیت از زمین اقدام کند.

این سامانه همچین این توانایی را دارد که به جمع آوری اطلاعات از اهداف ثابت و یا متحرک و همچنین تعقیب اهداف متحرک بر روی سطح زمین بپردازد. همچین بر روی بدنه این هواپیما یک محفظه وجود دارد که در درون آن سامانه های ارتباطی با ماهواره ها و لینکهای ارسال اطلاعات به صورت زنده در زمان واقعی قرار گرفته است.

این هواپیما در بخش پیشران نیز مورد ارتقاء قرار گرفته و در حال حاضر از یک دستگاه موتور مدل F118-GE-101 ساخت شرکت جنرال الکتریک بهره می برد. این موتور از نمونه های قبلی سبک تر بوده و توان بیشتری را برای این هواپیما به همراه دارد. یو 2 می تواند مسافتی در حدود 10 هزار کیلومتر را با سرعتی در حدود 805 کیلومتر بر ساعت طی کند.

پایایی پروازی این هواپیما در حدود 12 ساعت است. گونه غیر شناسایی از این هواپیما نیز در حال حاضر در اختیار سازمان ناسا قرار گرفته است که از آن برای مقاصد علمی و تحقیقاتی استفاده می شود. این مدل ER-2 نام دارد.

این هواپیما در آمریکا ملقب به "Dragon Lady" است. این واژه در فرهنگ غربی به عنوان "بانوی نیرومند شرقی (اژدها)" شناخته می شود.

از خبرهای اعلام شده توسط فرماندهان قرارگاه پدافند می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود 21 کیلومتری از سطح زمین پرواز می کند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و امروزه ارتفاع پروازی، دیگر دفاعی در برابر رادارهای ایرانی نخواهد بود.

البته پیش از این نیز یکی دیگر از محصولات دفتر طراحی پیشرفته لاکهید یعنی RQ-170 نیز که بر روی خواص پنهانکاری تاکید داشت در تور پدافندی ایران گرفتار شد تا ثابت شود که در دو تا دور سرزمین ایرانی دیواری مستحکم، نفوذ ناپذیر و در عین حال نامرئی کشیده شده است و از آسمان این کشور در برابر تهدیدات گوناگون دفاع می کند.

با توجه به اینکه این هواپیما بالاترین سقف پرواز در بین تمامی هواپیماهای شناسایی غربی که هم اکنون عملیاتی هستند را داراست، شناسایی "یو 2" به معنای رسیدن به حد اعلای اشراف بر پروازهای این نوع هواپیماها در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران و چه بسا فراتر از آن است.

فراموش نکنیم که روزگاری نه چندان دور، فاکس بتهای روسی آسمان ایران را با تکیه بر همین مولفه ارتفاع پروازی بالا در می نوردیدند و در آن زمان توانی برای مقابله با آن وجود نداشت. آن وقایع دردناک و این دستاورد غرورآفرین پدافند هوایی، نشانی هر چند کوچک از راهی بس طولانی است که توسط فرزندان این سرزمین طی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    4 9
    این ادعا درست باشه تازه فهمیدین یه چیز سیاه بالا سرتون چندین ساله داره جاسوسی می کنه. خسته نباشید ...
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    3 1
    خسته نباشيد به تمام دلاورمردان ايران
  • امیر ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    4 0
    آفرین بر فرزندان غیور کشور که امنیت را برای کشور ارمغان آورده اند و موجب درخشش پرچم و نام کشور جمهوری اسلامی ایران در جهان شده اند.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 0
    خسته نباشید و خدا قوت ولی ندیدن هواپیمای 50 سال پیش باعث خجالت بود،
  • کارشناس واقعی ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 3
    هواپیمای یو 2 یک هواپیما با طرح بسیار قدیمی و ساختار بسیار مناسب است که از اندام بزرگی برخوردار است. هم اکنون رادارهای نظامی در اکثریت کشورهای جهان تا ارتفاع 27 کیلومتر را رصد و رد یابی می کنند و این مسئله وابسته به مهارت افسر کنترل رادار در تشخیص نقطه ای (پرواز هواپیما) است که بر روی صفحه رادار ظاهر می شود. البته هواپیمایی در قواره یو 2 براحتی بر روی صفحه رادار تشخیص داده میشود و احتمالا در هواپیمای آمریکایی اشتباهی در حرکت در مسیر خود پیش آمده. در این میان با وارد شدن به مرز آبی خاکی کشور ما رصد این هواپیما امری عادی و بدیهی است...
  • سرباز ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 1
    به امثال شما میگن غرغرو . اما جلوی ضرر را از هر جا بگیرند منفعته
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    منtی رو به خاطر واقعی بودنت دادم
  • رضا ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    کارشناس واقعی !!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 1
    آی گالیور های گالیور بیا بیا ....بیا رفیقت را پیدا کردیم دیگه حوصلت سر نمیره یکی هست که منفی بافی کنه
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 1
    البته چندین سال نیست احتمالاً بعد از فتنه88 بود که پررو شدن
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    ناشناس بی سواد، وقتی به هواپیما اخطار می دن که به محدوده مانور نظامی و یا مرزهای ایران نزدیک بشه و نه اینکه هواپیما آمده داخل مرزهای ایران. حالا فهمیدی
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 0
    الکی میگه
  • ghreza ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 1
    قابل توجه برادر ظریف......
  • اسدی ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام برقهرمانان وپهلوانان جان برکف ایران زمین سرداران بزرگ اسلام خسته نباشید خداقوت پاداش شما باخالق است پس اززخم زبان ونیشخند بدخواهان وحسودان وبی غیرتان دلخورنباشید کارشناسان بزرگ نظامی متخصص هواوفضا میفهمند شما درکدام قله ی از علم وتخصص ایستاده ایدوحیرت زده اعتراف میکنند که با سی سال تحریم جوانان ایران به کجارسیده اند افرین برشما
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 0
    این همه کارشناس (اونم واقعی) داشتیم و خبر نداشتیم؟ از کجا مدرک گرفتید جسارتا؟
  • امیر ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    درودوسلام برتمامی سرهنگ های دلاور ایران عزیز
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    میدونید اولین بار این هواپیما کی رهگیری شد؟؟ زمان دایناسورها... پس ادعای الکی نکنید
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    لعنت بر هر چی از خود بیگانه و غربزده...!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    ماشاالله و لا حول و لا قوه الا با الله العلی العظیم...
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    به پنهانکار هاشونم اخطار دادیم...
  • افشین تهران ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    توروخدا ببین باکی شدیم 80میلیون!!!!
  • افشین تهران ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    این هواپیما 2بار ارتقا سنگین داده شده و پیدا کردن ان افتخار است .شما فکر میکنید در مورد پیکان جوانان گوجه ای دارید صحبت میکنید؟؟
  • افشین تهران ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    اسم کچل هست ذولفعلی و کور چراغعلی و به ادم ترسو میگن شیرزاد و به حرف مفت زن میگن زیبا کلام و شما هم که واقعا واقعی هستی!!!واقعی طلبکار میشه بگی کدوم جنگنده یا هواپیما در ارتفاع 27کیلومتری پرواز میکنه؟؟البته این رقم تقریبا بالای 80000پا میشه و حتما واقعی جان منظورت شاتلهای فضاپیما و یا سفینه های مریخی و کرات دیگه که نیست؟خداوندا این هموطنان واقعی رو ازما نگیر که همین خوشی و مطالب ظنز رو هم از دست میدیم.
  • افشین تهران ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    افرین به این عزیزان .اونهایی که فکر میکنن رصد یو2کار اسانی هست در مورد ار کیو 170و پهباد اسراییل هم یه من دراوردی بگید !!خالی از لطف و جک نیست.
  • افشین تهران ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    افرین به این عزیزان .اونهایی که فکر میکنن رصد یو2کار اسانی هست در مورد ار کیو 170و پهباد اسراییل هم یه من دراوردی بگید !!خالی از لطف و جک نیست.
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    اگه راست میگین چرا ساقطش نمیکنین ؟ اخطار که هنر نشد از کی تا حالا به متجاوز اخطار میدن ؟ اونم متجاوزی که 160 کیلومتر جلوتر رو داره رصد میکنه ! یعنی حدودا اگه روی حریم آبی بحرین و عربستان هم ظرواز بکنه ، دروافع داره از بوشهر جاسوسی میکنه ! حلا چه برسه وقتی که وارد حریم هوایی ایران میشه ! اخطار دادنم پز داره با این اوصاف ؟؟؟
  • سلمان ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    آقای کارشناس واقعی میشه برای من توضیح بدید وقتی هواپیمایی در ابعاد u2 به راحتی برای رادار قابل تشخیصه چه طور هواپیمای مسافربری گمشده مالزی با اون ابعادش که حداقل ده برابر u2 هست در رادارهای مالزی ، هند ، چین ، اندونزی و سایر کشورهای حوزه اقیانوس آرام و همچنین رادارهای آمریکا مستقر در اقیانوس آرام یا گوام رویت نشد در حالیکه می دونیم هواپیماهای مسافر بری رو با مواد جاذب امواج رادار نمی پوشونن بر عکس هواپیمای جاسوسی مثل u2 ، پس الکی کارشناس بازی در نیار و سعی نکن که دستاورد بچه ها رو کم جلوه بدی چون اگه مسئله کمی بود شما رو مامور نمی کردن به عنوان یک کارشناس واقعی کامنت بذاری
  • علی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    از رنگ مشکی این هواپیما معلومه که عملیات هاش رو در شب انجام میده تا تیزبینی و سر به هوایی مثل شما این هواپیما رو حتی به صورت یه نقطه نبینه! شایدم همینجوری سیاه رو انتخاب کردن نمیدونم :|
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    مجبور که نیستی نظر آبکی و بی ربط بدی
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    پس استفاده کننده های از این هواپیمای کهنه باید خجالت بیشتری بکشند!!! چرا آمریکا از این هواپیمای کهنه استفاده می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    به امثال ايشان ميگن سست عنصر كه متأسفانه تو كشور ما زياد شدند
  • قاسم ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    ناشناس15:21 موقعی که از پرواز این پرنده هیچ اطلاعی نداشتیم هیچ غلطی نتوانستند بکنند الان که قطعا نخواهند توانست.
  • احمد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    بعد از U-2 آمریکایی ها از هواپیمای SR-71 استفاده کردند و میکنن که دارای سقف پروازی بالا و سرعت 3 برابر صوت و بدنه ای با خاصیت ضد راداری (پنهانکاری) داره و بنا به گفته آمریکایی ها تا کنون نیز با توجه به تعداد پروازهای بالای جاسوسی و شلیک چند صد فروند موشک به سمت این هواپیما کماکان از هر آسیبی در امان مانده. احتمالا این آمریکایی ها U-2 رو به ما نشون میدن بعد SR-71 میاد کارش رو انجام میده و میره. خدایش هم در این مورد توقعی نیست. آمریکاست دیگه.سلطان بدونه منازعه تکنولوژی دنیا ست دیگه. امیدوارم ما هم با کوشش و برنامه ریزی بهتر و اساسی تر یه روزی به اونجا برسیم.
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    ولش کن تا بیشتر از این آبروت نرفته با این نظرت
  • معترض ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    بهترین جوابو دادی قاسم..
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    یادت باشه فاکس بت شوروی همیشه توسط اف14 ایران رهگیری میشد
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    amrika tu israil nabudet mikonim wa mikoshimet
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    افشین تهرانی حرف مفت نزن هواپیمای میگ 31 و sr 71در این ارتفاع پرواز می کنند تو اول اطلاعاتتو ببر بالا.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    تا سه سال دیگه هم هواپیمای sr72 وارد خدمت میشه.
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    لطفا وقتی از هیچی خبر نداری حرف نزن آقای15:21
  • قنبر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    بابا اینجا هزار ماشاالله همه کارشناس هوافضا و ناسا ووو هستند مثل اینکه اشتباهی اومدم ...ببخشید
  • عااااااشق وطن ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.این فعل را با صیغه ی مضارع بنویسید که دلالت بر استمرار میکند یعنی همیشه هیچ غلطی نمیتواند بکند.حل شد؟
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام. نام ،یو ،برای خلبانان جماهیر شوروی به کار می گرفته است. محل فرود مکانی در روسیه پیشین بوده است. التماس دعا یاعلی(ع)
  • افشین تهران ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    ناشناس 13.48ایکاش اینقدر شهامت داشتیکه با همون اسم کارشناس واقعی میومدی و اما در مورد سطح اطلاعات شما باید بگم که میگ 31سقف پروازیش 20600متر معادل 67600فوت هست و اس ار 71که در سال 98بازنشسته شد بخاطر هزینه های زیادی که داشت 25900متر معادل 85000فوت سقف پروازشون هست که اغلب این سقف پرواز مثل اعلام ظرفیت تولید یک کارخانه هست که لقب اسمی بهش میدن نه عملی و میگ 31برداشتی از بلند پرواز ترین جنگنده ساخته شده تا حالا هست که میگ25هستش که اونهم سقف پروازی اعلام شدش 20700متر معادل 67915فوت میشه که شما با رجوع به سایت ویکی و یا خود میگ البته اگه زبان بلد باشی میتونی بفهمی .و باز هم تا 27کیلومتر راه زیادی هست .حالا کی حرف مفت میزنه؟؟نمیمیری فقط بخونی و نظر کشکی ندی .یا نظر دادنت هم هدفمند هست؟؟
  • افشین تهران ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    شما اون زمان کجابودی؟در خدمت کدخدا؟فقط برای یک ملت باعث تاسف و سر شکستگی هستی.
  • افشین تهران ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    وقتی وارد حریم کشور نشده بزننش؟اخطار را قبل از ورود به حریم کشور میدن وقتیکه نزدیک هست.و عملیات پدافند مال وقتی هست که وارد حریم کشور شده .البته اگه با عقاید شما کشورها بخوان پیش برن تا 24ساعت دیگه جنگ جهانی سوم اغاز میشه.
  • افشین تهران ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    احمد جان اس ار 71از سال 1998 باز نشسته شده این پرنده کلا 32فروند ساخته شد که 12تاش از بین رفتن البته بر اثر حادثه ونه کشف شدن و اما سقف پروازش 25900متر هست که این سقف اعلام شده اما طبق گفته کارشناسان و خلبان این پرنده تا حالا از 24000متر بیشتر نتونستن ارتفاع بگیرن و هزینه بالایی نگهداری ان و با توجه به مسائل دیگه بازنشسته شده و یو 2 ارتقا داده شده و از اون با اینکه قدیمیتر هست استفاده میشه.اما اس ار 72 بگفته خود امریکاییها سال 2018قرار هست به پرواز در بیاد اما با توجه به اینکه از اون فقط چندتا عکس انیمیشنی در فضای مجازی منتشر شده شما حداقل 10سال به عملیاتی شدنش اضافه کن و در مورد چیزیکه هنوز تولید نشده قصه نخور حالا تا بیاد.
  • افشین تهران ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    پدافند داره از رادار کیهانی استفاده میکنه که ماهوارها رو شناسایی میکنه انوقت بعضی از دوستان از هواپیماهای بازنشسته زیر 26کیلومتر سقف پرواز میگن!!بعد از کشف مهم زدن این پرنده هست که امیدوارم با تکمیل پروژه باور این مشکل را هم نداشته باشیم البته اگه با اس 200نشه زد و اگه بشه که چه بهترواطلاعی ندارم باید از کارشناس واقعی !!!بپرسیم.کجایی بیا دادش
  • افشین تهران ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    پدافند داره از رادار کیهانی استفاده میکنه که ماهوارها رو شناسایی میکنه انوقت بعضی از دوستان از هواپیماهای بازنشسته زیر 26کیلومتر سقف پرواز میگن!!بعد از کشف مهم زدن این پرنده هست که امیدوارم با تکمیل پروژه باور این مشکل را هم نداشته باشیم البته اگه با اس 200نشه زد و اگه بشه که چه بهترواطلاعی ندارم باید از کارشناس واقعی !!!بپرسیم.کجایی بیا دادش
  • افشین تهران ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    پدافند داره از رادار کیهانی استفاده میکنه که ماهوارها رو شناسایی میکنه انوقت بعضی از دوستان از هواپیماهای بازنشسته زیر 26کیلومتر سقف پرواز میگن!!بعد از کشف مهم زدن این پرنده هست که امیدوارم با تکمیل پروژه باور این مشکل را هم نداشته باشیم البته اگه با اس 200نشه زد و اگه بشه که چه بهترواطلاعی ندارم باید از کارشناس واقعی !!!بپرسیم.کجایی بیا دادش
  • 313 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    قرار باشه ھمھ چیز رو ،رو کنیم که نمیشه پس اصل عافل گیرى چى ؟ فکر کردى . نظر بدین ولى زیاد کارشاس بازى در نىارىن
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    درسته که تو یه زمینهایی هنوز لنگ می زنیم مثل کشاورزی و صنعت و .... اقتدار کافی نداریم ولی یه زمانی جرات نداشتیم به سگ های آمریکایی بگیم چخه اما حالا .......
  • احمد. ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اف 14 ایران؟؟؟!!
  • ویکتور ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    همیشه یه آدم عتیقه باید اینجا یه شعری از خودش در کنه. نظر ننویسی، نمی گن بی سوادی.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 0
    ضد حال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس