به گزارش مشرق، محمدباقر رجال در یک نشست خبری اظهار کرد: هدف انجمن برای احیای صنعت خودرو به معنای دخالت در کار خودروسازان نیست بلکه هدف ما تمرکز بر صنعت قطعه در ارتباط با خودروسازان است.
وی با بیان اینکه صنعت قطعهسازی کشور نیاز به بازسازی ماشینآلات و خطوط تولید آن دارد، خاطرنشان کرد: باید به جایی برسیم که شرکتهای قطعهسازی کشور قراردادهای طراحی قطعه، تولید و نصب آنرا به صورت یکجا با خودروسازان منعقد کنند.
رییس انجمن قطعهسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر در جهان شرکتهای قطعهسازی به حوزه نصب قطعات تولیدی برروی خودروها نیز وارد شدهاند به عنوان مثال بسته قطعات مربوط به جلوبندی خودرو توسط شرکت قطعهساز تولیدکننده برروی خودروها نصب میشود.
وی افزود: متاسفانه هماکنون قطعاتی برروی خودروهای داخلی نصب میشود که مردم آنها را به عنوان قطعه ایرانی میشناسند اما این قطعات ایرانی و قابل دفاع نیست. عامل شکلگیری این وضعیت عملکرد برخی مسوولان خودروسازی در سالهای گذشته بوده است.
رجال با بیان اینکه بعضی مدیران خودروسازی فکر میکنند هر بلایی که میخواهند میتوانند سر قطعهساز بیاورند، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر قطعهسازی درخواست افزایش قیمت داشته باشد به تعبیر آنها پر رو بازی در آورده و باید با او برخورد شود تا هشداری به بقیه داده شود.
وی ادامه داد: قطعهسازان این اطمینان را ندارند که اگر قراردادی را بستند، خودروساز قطعهساز دیگری را جایگزین آنها نخواهد کرد در حالیکه در گذشته برنامهای در انجمن قطعهسازان وجود داشت که برای هر قطعه سه تامین کننده وجود داشته باشد اما هماکنون برخی قطعهها از سوی شش تا هفت قطعهساز مختلف تولید میشود.
رییس انجمن قطعهسازان ایران با بیان اینکه این انجمن باید امید و اعتماد را به صنعت قطعهسازی بازگرداند، افزود: قطعهسازان هماکنون امیدی به فردایشان ندارند بنابراین باید به این اطمینان برسند که میتوانند با آرامش نیاز بازار داخلی را تامین کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهادی از سوی انجمن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای رقابت پذیر کردن صنعت قطعهسازی کشور ارائه شده است که یکی از موارد مطرح در آن نیاز به 8.2 میلیارد دلار سرمایهگذاری برای نوسازی صنایع قطعهسازی کشور است.
رجال افزود: خودروسازان هماکنون با مشکل فروش مواجه هستند و مردم خودروها را با قیمتهای فعلی نمیپذیرند اما اینکه خودروساز به چه دلیل اصرار به این قیمت دارد اما از آن طرف نمیتواند خودروها را بفروشد مشخص نیست.
وی با بیان اینکه وقتی فروش خودرو کاهش مییابد خودروساز فشار آنرا به قطعهسازان در پرداخت مطالبات آنها منتقل میکند، تصریح کرد: هماکنون با تعداد زیادی شرکت قطعهسازی مواجهیم که از ناحیه تامین نقدینگی تحت فشار قرار دارند.
رییس انجمن قطعهسازان ایران خاطرنشان کرد: خودروسازان پروژههایی دارند که اصلا معقول و اقتصادی نیست در حالیکه خودروساز و قطعهساز هر دو در یک کشتی قرار دارند اما متاسفانه یک دید ارباب و رعیتی در صنعت خودرو نسبت به صنعت قطعه حاکم است.
به گفته وی، 25 درصد مالیات کشور از سوی صنایع خودروسازی و قطعهسازی پرداخت میشود. همچنین 170 هزار شغل مستقیم و 600 هزار شغل غیر مستقیم در این صنعت ایجاد شده است.