به گزارش مشرق، سیدرضی میری نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، در پاسخ به اینکه گفته میشود، برخی کشورها مانند چین و پاکستان در حوزه فرش دستباف رقیب فرش ایرانی شدهاند و این مسئله ممکن است خطر بزرگی برای بازار صادرات فرش ایران باشد، گفت: تولید فرش در کشور ما در حال حاضر با مشکلات عدیدهای روبهروست که بخشی از آن مرتبط با نرخ تورم است.
پرداخت یارانه نقدی ماهانه بافندگان روستایی را منفعل کرد
وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی نیز آسیبهایی را در پی داشته و سبب شده در روستاها که عمدتاً کار تولید فرش را برعهده داشتند، با دریافت یارانه که مبلغ چشم گیری به دلیل تعداد بیشتر خانوار میشود، تمایل چندانی به انجام کار از جمله بافت فرش نداشته باشند و بسیاری از بافندگان را منفعل کرد.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: همین مسئله قیمت تمامشده تولید فرش در داخل را بالا برد و در کنار آن، افزایش نرخ ارز نیز مشکلی به مشکلات دیگر اضافه کرد و تهیه قیمت برخی مواد اولیه برای تولید فرش بالا رفت، مثلاً برای بخش رنگرزی بسیاری از مواد مورد نیاز آن وارداتی است که با نرخ ارز سر و کار دارد.
تولید فرش ایرانی با کارگر پاکستانی و هندی
میری با بیان اینکه قیمت تمامشده تولید فرش در کشور به حدی بالاست که تولیدکنندگان ترجیح میدهند تا فرش ایرانی را در کشورهای هند و پاکستان که هزینه دستمزد کارگر پایینتر است، افزود: دستمزدها در داخل و خارج قابل مقایسه نیست و گاهی تا یک چهارم کاهش مییابد.
وی در مورد بازار صادراتی فرش دستباف ایرانی گفت: با آغاز تحریمها 25 تا 30 درصد فرش ایرانی که به آمریکا صادر میشد، بازار خود را از دست داد.
آمار واقعی صادرات فرش در بیش اظهاری و کم اظهاریها گم شده است
میری در پاسخ به اینکه سالانه چقدر فرش دستباف ایرانی صادر میشود، گفت: آمار دقیقی از صادرات فرش نداریم که مشکل اصلی همین است، اما گمرک تا حدی به دلیل ثبت آمار صادرات، اطلاعاتی دارد که چندان واقعی نیست. صادرکننده وقتی صحبت از مالیات و پرداخت عوارض میشود، کماظهاری میکند و وقتی صحبت از جایزه صادراتی به میان میآید، بیشاظهاری، در نتیجه نمیتوان به آمار گمرک چندان اتکا کرد.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در پاسخ به اینکه وضعیت شناسنامهدار شدن فرش ایرانی بالاخره به کجا رسید، این گونه پاسخ داد که، متأسفانه به دلایل مختلف نام فرش ایرانی آن طور که ما فکر میکنیم در همه جای دنیا به عنون برند مطرح نیست. در 30 سال اخیر دشمنان انقلاب سعی کردهاند تا با تبلیغات نادرست هر آنچه را که به نام ایران است کمرنگ جلوه دهند.
وی اضافه کرد: ما ابتدا باید برای فرش ایرانی برندسازی کنیم، تا خریدار خارجی بداند، به چه دلیل فرش ایرانی به سایر فرشها ارجح است، نه آنکه فقط به دنبال صادر کردن شناسنامه باشیم.
صادرات مجدد فرش ایرانی به نام ترکیه و پاکستان
میری ادامه داد: وقتی ما دچار تحریم هستیم، فرش ایرانی را به ترکیه یا پاکستان صادر میکنند و با تغییر کشور مبدأ آن را به آمریکا که اکنون ما منع صادرات داریم، ارسال میکنند، نتیجه آن میشود که فرش ایرانی به نام کشور صادرکننده مجدد و غیرایرانی فروخته میشود.
به گفته میری، چند برابر شدن آمار صادرات فرش ایرانی به پاکستان که خود تولیدکننده فرش است یا ترکیه، در چهار سال اخیر مؤید این مسئله است و فرش ایرانی با نام فرش پاکستانی یا ترکیه صادر میشود.
پرداخت یارانه نقدی ماهانه بافندگان روستایی را منفعل کرد
وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی نیز آسیبهایی را در پی داشته و سبب شده در روستاها که عمدتاً کار تولید فرش را برعهده داشتند، با دریافت یارانه که مبلغ چشم گیری به دلیل تعداد بیشتر خانوار میشود، تمایل چندانی به انجام کار از جمله بافت فرش نداشته باشند و بسیاری از بافندگان را منفعل کرد.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: همین مسئله قیمت تمامشده تولید فرش در داخل را بالا برد و در کنار آن، افزایش نرخ ارز نیز مشکلی به مشکلات دیگر اضافه کرد و تهیه قیمت برخی مواد اولیه برای تولید فرش بالا رفت، مثلاً برای بخش رنگرزی بسیاری از مواد مورد نیاز آن وارداتی است که با نرخ ارز سر و کار دارد.
تولید فرش ایرانی با کارگر پاکستانی و هندی
میری با بیان اینکه قیمت تمامشده تولید فرش در کشور به حدی بالاست که تولیدکنندگان ترجیح میدهند تا فرش ایرانی را در کشورهای هند و پاکستان که هزینه دستمزد کارگر پایینتر است، افزود: دستمزدها در داخل و خارج قابل مقایسه نیست و گاهی تا یک چهارم کاهش مییابد.
وی در مورد بازار صادراتی فرش دستباف ایرانی گفت: با آغاز تحریمها 25 تا 30 درصد فرش ایرانی که به آمریکا صادر میشد، بازار خود را از دست داد.
آمار واقعی صادرات فرش در بیش اظهاری و کم اظهاریها گم شده است
میری در پاسخ به اینکه سالانه چقدر فرش دستباف ایرانی صادر میشود، گفت: آمار دقیقی از صادرات فرش نداریم که مشکل اصلی همین است، اما گمرک تا حدی به دلیل ثبت آمار صادرات، اطلاعاتی دارد که چندان واقعی نیست. صادرکننده وقتی صحبت از مالیات و پرداخت عوارض میشود، کماظهاری میکند و وقتی صحبت از جایزه صادراتی به میان میآید، بیشاظهاری، در نتیجه نمیتوان به آمار گمرک چندان اتکا کرد.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در پاسخ به اینکه وضعیت شناسنامهدار شدن فرش ایرانی بالاخره به کجا رسید، این گونه پاسخ داد که، متأسفانه به دلایل مختلف نام فرش ایرانی آن طور که ما فکر میکنیم در همه جای دنیا به عنون برند مطرح نیست. در 30 سال اخیر دشمنان انقلاب سعی کردهاند تا با تبلیغات نادرست هر آنچه را که به نام ایران است کمرنگ جلوه دهند.
وی اضافه کرد: ما ابتدا باید برای فرش ایرانی برندسازی کنیم، تا خریدار خارجی بداند، به چه دلیل فرش ایرانی به سایر فرشها ارجح است، نه آنکه فقط به دنبال صادر کردن شناسنامه باشیم.
صادرات مجدد فرش ایرانی به نام ترکیه و پاکستان
میری ادامه داد: وقتی ما دچار تحریم هستیم، فرش ایرانی را به ترکیه یا پاکستان صادر میکنند و با تغییر کشور مبدأ آن را به آمریکا که اکنون ما منع صادرات داریم، ارسال میکنند، نتیجه آن میشود که فرش ایرانی به نام کشور صادرکننده مجدد و غیرایرانی فروخته میشود.
به گفته میری، چند برابر شدن آمار صادرات فرش ایرانی به پاکستان که خود تولیدکننده فرش است یا ترکیه، در چهار سال اخیر مؤید این مسئله است و فرش ایرانی با نام فرش پاکستانی یا ترکیه صادر میشود.