به گفته رییس سازمان توسعه و تجارت با توجه به اینکه تعرفه واردات پوشاک 100 درصد است و با قرار گرفتن در گروه دهم کالایی این تعرفه 200 درصد میشود بااین وجود با تخفیفاتی که به ترکیه دادهشده است تعرفه واردات پوشاک 120 درصد شده است که همچنان بالا است.
اگرچه در برگزاری این دو نمایشگاه کج سلیقگی هایی صورت گرفته و همزمان با تعرفه های ترجیحی شده است اما به گفته مسئولین برگزاری این نمایشگاه میتواند فضا را برای پوشاک ایرانی و تولید کنندگان داخلی رقابتی تر کند.
به جز همزمان شدن این دو نمایشگاه اختلاف اصلی بین تولیدکنندگان پوشاک داخلی و اتحادیه های پوشاک با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واقع به دلیل اجرای توافقنامه « تعرفه ترجیحی» است. قرارداد ترجیحی تفاهم نامه ای مشترک بین ایران و ترکیه است که از اول ژانویه 2015 اجرایی شده است و براساس آن قرار است سطح مناسبات 2 کشور به رقم 30 میلیارد دلار برسد.
در این توافقنامه تعرفه 125 کالای ایرانی و 140 کالای ترکیه برای گسترش همکاریهای اقتصادی کاهش پیدا میکند که پوشاک و کالاهای نساجی نیز جزو آن است . ایران براساس تجارت ترجیحی تعرفه واردات پوشاک از ترکیه را 40 درصد کاهش داد و به 160 درصد رساند و این درحالی است که تولیدکنندگان پوشاک داخلی معتقدند با اجرای تعرفه ترجیحی آن ها قدرت رقابت با پوشاک ترک را ندارند.
براساس قرداد ترجیحی ترکیه برای ورود اقلام مشخصی از کالاها و محصولات کشاورزی ایران به ترکیه، تعرفههای خود را کاهش خواهد داد و در مقابل ایران هم برای ورود اقلام مشخصی از تولیدات صنعتی ترکیه، تعرفههای خود را پایین میآورد البته تولیدکنندگان داخلی معتقدند با این توافقنامه ترکیه قرار است بسیاری از تولیدات صنعتی خود را با تعرفههای اندک به ایران صادر کند در حالی که طرف ایرانی فقط کالاهای کشاورزی خود را با کاهش تعرفه به کشور ترکیه ارسال میکند.
* موافقتنامه ترجیحی عامل استحکام اقتصادی دو کشور!
وی افزود: اجرایی شدن موافقتنامه ترجیحی بین ایران و ترکیه سبب تنظیم روابط اقتصادی دو کشور، افزایش مناسبات تجاری مشترک و استحکام و بالندگی اقتصاد دو کشور را در پی خواهد داشت.
تپچو با ترسیم چشمانداز روشن از آینده همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: به طرف ایرانی قول میدهیم که گذر زمان آثار مثبت تعرفه ترجیحی را بر اقتصادشان نمایان میسازد همانگونه که ما پس از اجرایی شدن توافق تعرفه ترجیحی با اروپا ضمن رشد سطح کیفی محصولاتمان شاهد افزایش صادرات خود به اروپا شدیم به طوری که اکنون 40 درصد صادرات پوشاک ترکیه به اروپا است.