به گزارش مشرق، عبدالله بهرامی درباره بازار فروش فرش دستباف در کشور گفت: یکی از دلایلی که مردم فرش دستباف نمیخرند، این است که مردم تصور میکنند قیمت فرش دستباف گران است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف مزایای بسیاری دارد اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات درستی درباره فرش دستباف صورت نگرفته است. در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی به راحتی تبلیغات فرش ماشینی دیده میشود.اما هیچ گونه تبلیغی درباره فرش دستباف نیست. متأسفانه به راحتی بازار فرش دستباف را واگذار کردیم و به دنبال بازارهای دیگر هستیم.
بهرامی با بیان اینکه میزان فروش فرش دستباف به کمتر از 5 درصد رسیده است ادامه داد:اینکه مصرف کننده ای بخواهد فرشی با تنوع رنگ بالا و میزان ابریشم زیاد را انتخاب کند، قیمت آن کمی بالاتر میرود. اما اگر بخواهیم صرفاً یک فرش دستباف برای مصرف انتخاب کنیم، نیازی به خرید فرش با قیمت گران نیست.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه کل پشم کشور صادر و پس از فراوری به کشور باز میگردد افزود:عدم سرمایه گذاری برای زیر ساخت فرش دستباف از مسائلی است که باعث از بین رفتن فرش دستباف در تارو پود زمان شده است. برندهای فرش های خارجی در کشور خریدار بیشتری دارد.
وی تأکید کرد:چین با الگوبرداری از نقشهای اصیل ایرانی فرشهایی مشابه فرشهای ایران تولید میکند و محصولات خود را در بازارهای جهان با نام و برند فرش ایران نیز به فروش میرساند؛ اما ما قدر بازار داخلی را نمیدانیم.
بهرامی با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه گفت: برای زیر ساخت فرش دستباف اقدامی نکردهایم.حدود 5درصد مصرف فرش در کشور دستباف و بقیه ماشینی است. بانک ها میتوانند عامل مهمی برای فروش کالا باشند. یعنی فرش را به قیمت اقساط طولانی مدت به مشتری واگذار کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد فروشگاه های عرضه فرش ماشینی در کشور افزایش یافت افزود:این مسئله نشان دهنده این است که بازار خرید فرش در کشور وجود دارد اما کسی از تولید کننده فرش دستباف حمایت نمیکند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با تأکید بر اینکه کلید گمشده توسعه تعاونی های فرش دستباف سرمایه است گفت: علاوه بر این مسئله وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید در ایجاد تعاونی ها نظارت کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 3هزار و 260 تعاونی در کشور مشغول فعالیت است افزود:در سال 93 حدود 200 تعاونی به تعداد تعاونیهای کشور افزوده شده است و این مسئله یک آسیب است ، کمیت تعاونی ها روز به روز در حال گسترش اما تولید، بازاریابی، فروش و در حالت کلی چرخه تولید تا مصرف فرش دچار مشکل و نیازمند رسیدگی است.
بهرامی اضافه کرد: بزرگترین مشکل اتحادیه های تعاونی فرش دستباف نبود سرمایه در اختیار است چه در امر تولید مواد اولیه که حتی ما در برخی کارگاه ها قادر به فراوری هم نیستیم. گاهی استفاده از برخی مواد اولیه سبب کاهش کیفیت می شود که دلیل تمام آنها نبود سرمایه در این بخش است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه تأمین این سطح از مواد اولیه برای اتحادیه مقدور نیست ادامه داد: تعاونی قادر به تأمین این سطح از مواد اولیه نیست و به همین منظور مواد اولیه خود را از بازار تآمین می کند بر همین اساس قیمت و کیفیت محصول دستخوش تغییر می شد. بر همین مبنا عدم سرمایه گذاری در این سطح از تعاونی ها کاملا مشهود است و با حداقل امکانات آنرا مدیریت می کنیم.
وی تصریح کرد: تأمین سرمایه در تعاونی فرش دستباف تنها در تامین مواد اولیه نیست بلکه برای خرید تولیدات، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، بازاریابی، برندسازی و تبلیغات اتحادیه تعاونی نیاز به سرمایه گذاری دارد.
بهرامی گفت: فرش چهلتکه، ابداع جدید فعالان فرش برای دستیابی به بازارهای بیشتر است. با این تدبیر در گوشهای از خانه نسل جدیدی که سرعت مهمترین مولفه زندگی آنهاست، فرشهای کهنهای که بیش از هفت دهه از عمر آنها گذشته، جا میگیرد. فرش چهلتکه، روشی برای حفظ ارزش نقشهایی است که هر کدام دنیایی از خاطره را به همراه دارد. فرش و اصالت دو مفهومی هستند که در هم گره خوردهاند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: تولید فرش چهلتکه فقط اندکی سلیقه میخواهد. فرد باید بداند که تکهها را چگونه کنار هم بچیند تا اثری زیبا تولید شود. تولید فرش چهلتکه نوعی مونتاژ فرش است. تولید فرش چهلتکه یکی از هزاران سبک رایج در تولید فرش است. این سبک نوآوری خوبی است که با حفظ اصالت و هنر فرش، تغییراتی در تولید ایجاد کرده است.
وی ضمن حمایت از ابداعات در زمینه تولید فرش به منظور توسعه بازار این محصول، معایبی را برای فرش چهلتکه میشمرد. از جمله این معایب، ایجاد نشدن ارزش افزوده برای خریدار است. با خرید یک فرش دستباف، پس از گذشت سالها حتی برای کهنه آن هم به صاحب فرش، مبلغی پرداخت میشود.
بهرامی گفت: اما در مورد فرش چهلتکه، دیگر خریداری برای آن نخواهید یافت.فرش چهلتکه قابلیت تعویض ندارد اما رقیب بسیار مناسبی برای فرش ماشینی است. زیرا از نظر قیمت در سطحی قرار دارد که مصرفکننده قادر به خرید آن است. ضمن آنکه تنوع در تولید این فرش زیاد است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف مزایای بسیاری دارد اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات درستی درباره فرش دستباف صورت نگرفته است. در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی به راحتی تبلیغات فرش ماشینی دیده میشود.اما هیچ گونه تبلیغی درباره فرش دستباف نیست. متأسفانه به راحتی بازار فرش دستباف را واگذار کردیم و به دنبال بازارهای دیگر هستیم.
بهرامی با بیان اینکه میزان فروش فرش دستباف به کمتر از 5 درصد رسیده است ادامه داد:اینکه مصرف کننده ای بخواهد فرشی با تنوع رنگ بالا و میزان ابریشم زیاد را انتخاب کند، قیمت آن کمی بالاتر میرود. اما اگر بخواهیم صرفاً یک فرش دستباف برای مصرف انتخاب کنیم، نیازی به خرید فرش با قیمت گران نیست.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه کل پشم کشور صادر و پس از فراوری به کشور باز میگردد افزود:عدم سرمایه گذاری برای زیر ساخت فرش دستباف از مسائلی است که باعث از بین رفتن فرش دستباف در تارو پود زمان شده است. برندهای فرش های خارجی در کشور خریدار بیشتری دارد.
وی تأکید کرد:چین با الگوبرداری از نقشهای اصیل ایرانی فرشهایی مشابه فرشهای ایران تولید میکند و محصولات خود را در بازارهای جهان با نام و برند فرش ایران نیز به فروش میرساند؛ اما ما قدر بازار داخلی را نمیدانیم.
بهرامی با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه گفت: برای زیر ساخت فرش دستباف اقدامی نکردهایم.حدود 5درصد مصرف فرش در کشور دستباف و بقیه ماشینی است. بانک ها میتوانند عامل مهمی برای فروش کالا باشند. یعنی فرش را به قیمت اقساط طولانی مدت به مشتری واگذار کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد فروشگاه های عرضه فرش ماشینی در کشور افزایش یافت افزود:این مسئله نشان دهنده این است که بازار خرید فرش در کشور وجود دارد اما کسی از تولید کننده فرش دستباف حمایت نمیکند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با تأکید بر اینکه کلید گمشده توسعه تعاونی های فرش دستباف سرمایه است گفت: علاوه بر این مسئله وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید در ایجاد تعاونی ها نظارت کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 3هزار و 260 تعاونی در کشور مشغول فعالیت است افزود:در سال 93 حدود 200 تعاونی به تعداد تعاونیهای کشور افزوده شده است و این مسئله یک آسیب است ، کمیت تعاونی ها روز به روز در حال گسترش اما تولید، بازاریابی، فروش و در حالت کلی چرخه تولید تا مصرف فرش دچار مشکل و نیازمند رسیدگی است.
بهرامی اضافه کرد: بزرگترین مشکل اتحادیه های تعاونی فرش دستباف نبود سرمایه در اختیار است چه در امر تولید مواد اولیه که حتی ما در برخی کارگاه ها قادر به فراوری هم نیستیم. گاهی استفاده از برخی مواد اولیه سبب کاهش کیفیت می شود که دلیل تمام آنها نبود سرمایه در این بخش است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه تأمین این سطح از مواد اولیه برای اتحادیه مقدور نیست ادامه داد: تعاونی قادر به تأمین این سطح از مواد اولیه نیست و به همین منظور مواد اولیه خود را از بازار تآمین می کند بر همین اساس قیمت و کیفیت محصول دستخوش تغییر می شد. بر همین مبنا عدم سرمایه گذاری در این سطح از تعاونی ها کاملا مشهود است و با حداقل امکانات آنرا مدیریت می کنیم.
وی تصریح کرد: تأمین سرمایه در تعاونی فرش دستباف تنها در تامین مواد اولیه نیست بلکه برای خرید تولیدات، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، بازاریابی، برندسازی و تبلیغات اتحادیه تعاونی نیاز به سرمایه گذاری دارد.
بهرامی گفت: فرش چهلتکه، ابداع جدید فعالان فرش برای دستیابی به بازارهای بیشتر است. با این تدبیر در گوشهای از خانه نسل جدیدی که سرعت مهمترین مولفه زندگی آنهاست، فرشهای کهنهای که بیش از هفت دهه از عمر آنها گذشته، جا میگیرد. فرش چهلتکه، روشی برای حفظ ارزش نقشهایی است که هر کدام دنیایی از خاطره را به همراه دارد. فرش و اصالت دو مفهومی هستند که در هم گره خوردهاند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: تولید فرش چهلتکه فقط اندکی سلیقه میخواهد. فرد باید بداند که تکهها را چگونه کنار هم بچیند تا اثری زیبا تولید شود. تولید فرش چهلتکه نوعی مونتاژ فرش است. تولید فرش چهلتکه یکی از هزاران سبک رایج در تولید فرش است. این سبک نوآوری خوبی است که با حفظ اصالت و هنر فرش، تغییراتی در تولید ایجاد کرده است.
وی ضمن حمایت از ابداعات در زمینه تولید فرش به منظور توسعه بازار این محصول، معایبی را برای فرش چهلتکه میشمرد. از جمله این معایب، ایجاد نشدن ارزش افزوده برای خریدار است. با خرید یک فرش دستباف، پس از گذشت سالها حتی برای کهنه آن هم به صاحب فرش، مبلغی پرداخت میشود.
بهرامی گفت: اما در مورد فرش چهلتکه، دیگر خریداری برای آن نخواهید یافت.فرش چهلتکه قابلیت تعویض ندارد اما رقیب بسیار مناسبی برای فرش ماشینی است. زیرا از نظر قیمت در سطحی قرار دارد که مصرفکننده قادر به خرید آن است. ضمن آنکه تنوع در تولید این فرش زیاد است.