کد خبر 393474
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲

خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

* طراحی و اجرای اسکله های فلزی چند منظوره در دو سوی اروند رود و پل متحرک خضر(شهید پازوکی) در سال 1365 یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود، چرا که حفظ مناطق آزاد شد، نیازمند پشتیبانی قوی، تدارک و تجهیز رزمندگان بود.
پل متحرک خضر
پل متحرک خضر (شهید پازوکی)


* در شرایطی که انتقال یک کامیون مهمات نظامی با تخلیه مهمات در ساحل خودی و انتقال از ساحل خودی به آن سوی اروند و بارگیری مجدد به کامیون دیگر و روانه نمودن آن به خطوط مقدم تقریبا یک روز وقت می گرفت و در همین اثنا نیز تلفات جانی در ساحل اروند به علت حملات هوایی و توپخانه ای شدت می گرفت؛ طراحی و اجرای پل های متحرک برای تسریع در انتقال مهمات مصرفی، در دستور کار مهندسی ستاد لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و جهاد سازندگی قرار گرفت و یک گروه 9 نفره با فراهم کردن یک دستگاه کامیون، یک دستگاه لودر و یک دستگاه بیل مکانیکی نسبت به طراحی و احداث اسکله های فلزی پل متحرک خضر اقدام نمودند.

* این گروه با روشی کاملا ابتکاری با قطع لوله های موجود در پالایشگاه فاو و انتقال آن به ساحل و ساخت شمع های فلزی به قطر چهل و پنج سانتی متر و طول دوازده تا هجده متر و شمع کوبی در طرفین ساحل اروندرود و شاسی کشی و اجرای شیب بندی و محور بندی با دوربین های دیده بانی نظامی در طی مدت چهل و پنج روز، دو اسکله را آماده نمودند.
پل متحرک خضر
دوبه های شناور بر روی اروند

* در نهایت با بهره گیری از دوبه متحرک و کابل کشی بین دو اسکله و نصب موتور تراکتور به عنوان نیروی محرکه توانستند به انتقال نیرو، تانک، نفربر و کامیون مهمات اقدام نمایند. از آنجا که ظرفیت بارگذاری اسکله ها 290 تن در مترمربع محاسبه شده بود، امکان عبور سریع تانک و ادوات زرهی سنگین و توپخانه ای و نیز گردان های پیاده و لشکرها میسر شد؛ به نحوی که در هر مرحله چهار دستگاه کامیون پر از مهمات در مدت سه دقیقه به آن سوی اروندرود منتقل می شد.
پل متحرک خضر
پل متحرک خضر (شهید پازوکی)

* تا قبل از ساخت پل بعثت علاوه بر این پل از شناور طارق و دوبه های بزرگی که با یدک کش حمل می شد و پل فجر(یونی فلوت) که از وسط به دو نیم شده و با کابل مهار می شد، در منطقه ی فاو استفاده می شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس