گروه فرهنگی مشرق – «امروز مراسم بزرگداشت شاعر بزرگ تهران، محمدعلی سپانلو بود که خیلی خلوت بود. ما باید قدر این بزرگان را بدانیم. افتخار ادبیات کشورمان بود. قدرشناسی از این بزرگان ادبیات، قدر شناسی از ایران و تاریخش هست. با سید علی صالحی، شاعر پر آوازه ایران و اسدالله امرایی، مترجم سرشناس میهن کنار هم بودیم و افسوس بر این وضع خوردیم.»
این جملات بخشی از درد و دلهای فیسبوکی محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات است. اینکه چطور باوجود تمام بزرگنماییهایی که رسانههای مختلف اصلاحطلب از شاعران روشنفکرنما و ترویج چنین تیپ و شخصیتی، محافل و مراسمات آنان بیرمق و بیرونق برگزار میشود، موضوع قابلتوجهی است.
سپانلو در جریان روشنفکری و اصلاحطلبی بهعنوان جبهه و پیشانی شاعران روشنفکر شناخته میَشد و فعالیتهای سیاسی نیز در این زمینه در اردوگاه اصلاحات در کارنامه زندگی او ثبتشده است. خود وی نیز در این زمینه اعتقاد داشت که «روشنفکر و هنرمند باید تربیت سیاسی داشته باشد. در غیر این صورت یا با موجها میرود و یاد خودزنی میکند. دو بلای خانمانسوزی که اکثر روشنفکران و هنرمندان ایران قربانی آن شدند.» اما به نظر میرسند خود سپانلو هم با همه این توصیهها چندان مورد اقبال قرار نگرفت و حتی با تلاش و شیوه رسانهای اصلاحطلبان به قول ابطحی در خلوت بدرقه میشود و تبیلغاتهای مصنوعی نیز نتوانست شور و هیجانی در این زمینه ایجاد کند. به نظر میرسد این مهجوریت بیشتر دورافتادگی چنین تیپ و تفکری با تفکر قاطبه جوانان و بدنه اجتماعی کشور باشد.
محمد علی سپانلو در فیلم سینمایی «رخساره» که در زمان اصلاحات ساخته
شد به عنوان یک شاعر به ایفای نقش پرداخته بود.