وی ادامه داد: همیشه در مورد کارهایم اینطور نیستم که بخواهم الگویی مستقیم را عملی کنم، بلکه قبلتر و پیش از شروع هر کار جدید از طریق مطالعه، خواندن کتاب و تماشای فیلم و سریالها تجربیاتی را در ذهنم ذخیره میکنم و هنگام ساخت سریالهایم از آن اندوختهها استفاده میکنم و خیلی به این دقت نمیکنم که کاری را که دارم انجامش میدهم با سایر کارهای دیده شده تفاوت شایانی داشته باشد.
وی درباره اینکه چطور تفاوت در قصه کاراکترهایش ایجاد میکند نیز گفت: در وهله اول سعی داریم تا از قصههای روان بهره ببریم. بعد هم اینکه دو سریال قبلیام –ساختمان پزشکان و پژمان- را برادران قاسمخانی به نگارش درآورده بودند که از نظر من از بهترین نویسندههای تلویزیون هستند و در مورد شمعدونی هم که من به همراه ایمان صفایی نگارش قصه را بر عهده داشتیم، باید بگویم از تمام تجربیاتی که در این سالها ذخیره کردیم استفاده میکنیم تا کاری را به مخاطب عرضه کنیم که ارتباط خوبی را با آن برقرار کند.
کارگردان سریال «ساختمان پزشکان» درباره اینکه سالهای سال است به نویسندگی و کارگردانی مشغول است، اما با این حال حضور نویسندههای مختلفی را در کنار خود به راحتی میپذیرد، گفت: از حضور در کنار این عزیزان که از آنها نام بردید، هیچگاه احساس مدعی بودن ندارم و خود را به آنها برتر نمیدانم چراکه خیلی قبولشان دارم و این را هم میدانم که از بهترین نویسندههای ما هستند چراکه در اصل تجربه همکاری این سالها به من نشان داده که زبان مشترکی با یکدیگر داریم.
وی افزود: اگر روزی قرار بر این باشد تا در حیطه طنز با افرادی غیر از محراب و پیمان قاسمخوانی و ایمان صفایی کار کنم، برایم سخت میشود چراکه نسبت به دیگران اشرافی ندارم و باید با مطالعه با کارشان آشنا شوم و میبایست متن شان را بخوانم و نمیتوانم ندید این سبک کارها را قبول کنم.
صحت ادامه داد: خیلیها معتقدند سریال «پژمان» به خاطر کاراکتر اصلیمان که فوتبالیست معروفی بود، مخاطب زیادی داشت و اینکه الان بعد از آن سریال پرمخاطب به سمت سوژهای شبیه شمعدونی رفتم ریسک بزرگی است. همانطور که دیدید قصه «شمعدونی» روایت زندگی یک کارمند ساده و البته زن ذلیل در کنار خانواده و افرادی دیگر است. قصه زندگی ساده چند خانواده که مسائل مختلفی در آنها دیده میشود و همین موضوع و سادگی این افراد باعث شده تا در جامعه ما مردم ارتباط خوبی با این سریال برقرار کنند. زمانیکه همراه با ایمان صفایی چندین قسمت ابتدایی را نوشتیم به عقیده خودمان قصه شیرین و دوستداشتنی شد که با فراز و نشیبهایی همراه است و اصلا هم پیچیدگی ندارد.
کارگردان سریال «پژمان» در ادامه بیان کرد: ترکیب بازیگران شمعدونی را بسیار دوست دارم، شاید هم به این دلیل باشد که بسیاری از بازیگران ما همانهایی بودند که از لحظه اول انتخاب شدند و همه آنها هم وقتی متن کار را خواندند به سرعت با آن ارتباط برقرار کردند و دوستش داشتند.
نویسنده سریال «چک برگشتی» افزود:همان ابتدا و قبل از کلید خوردن سریال «شمعدونی» از تمام بازیگران خواهش کردم تا هیچکدامشان کمیک بازی نکنند چراکه قرار نبود هیچکدام از بازیگران ما با بازیشان خنده را به لبان مخاطب بنشانند. در این بین تنها یکی از کاراکترهایمان که رویا میرعلمی آنرا بازی میکند، کمی به تیپ نزدیک است.
وی در ادامه اظهار کرد: بعد از اینکه تمامی انتخابهایمان به خوبی چیده شد، متاسفانه با خبر شدیم که پای رویا میرعلمی(زیبا) در اثر اتفاقی که در یک نمایش برایشان افتاد، شکسته و ما هم به این دلیل که ایشان را انتخاب کرده بودیم، داستان را طوری نوشتیم که با پای شکسته ایشان هماهنگی داشته باشد و به خودشان هم فشاری وارد نشود.
این کارگردان با اشاره به اینکه از بازیگرانش بازیهای متفاوت و جدیدی میگیرد مثل: (شقایق دهقان در ساختمان پزشکان و سام درخشانی در پژمان)، درباره حضور محمد نادری(هوشنگ مظاهری) که اولین حضورش در عرصه تصویر را تجربه میکند، نیز گفت: اتفاقا بخش دلنشین کارم همینجاست که از استعداد برخی از بازیگران که تا به حال زیاد دیده نشدهاند استفاده کنم و معتقدم حضور این بازیگران جدید نه تنها ریسک نیست بلکه طراوت و تازگی خاصی را نیز به کار میبخشد. همچنین در مورد حضور خانم فقیه نصیری فکر نمیکردم که ایشان بازی در این سریال را قبول کنند، اما بعد از خواندن قصه تمایل خود را از حضور در شمعدونی ابراز کردند که برای ما هم بسیار خوشایند بود.
وی ادامه داد: همیشه دیدن و تماشای زندگیهای معمولی برایم جذابیت دارد و معتقدم این موضوع میتواند برای مخاطب هم به شرطی که اغراق آمیز و با پیچ و خم باشد، جذابیت داشته باشد.
نویسنده سریال «شبهای برره» در رابطه با علاقه مردم به حضور قهرمان در سریالها گفت: این را قبول ندارم که مدتی علاقه مردم به سمت قهرمان پروری در سریالها بود و الان نیست و سازندگان هم اثری در این رابطه نمیسازند، چراکه همیشه می گویم هنوز هم حضور قهرمان در سریالها جذابیت دارد، اما شاید در حال حاضر تعریف قهرمان برایمان تغییر کرده است.