کد خبر 429176
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

در حالات آیت الله بهجت بیان شده است که در نماز جماعت خود بیان کرد: آن لذتی که شخص در نماز می برد پادشاه نمی تواند با آن خدم و حشم و دم و دستگاهش ببرد اما جوانی که به دنبال هیجان های زودگذر و آنی است و تعریف آن از انرژی مثبت این است، شاید نتواند این لذت را درک کند.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید علی احمدی، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم در گفتگویی در پاسخ به این سوال که عرفان های کاذب تا چه اندازه در صدور انرژی مثبت و دوام آن می توانند نقش داشته باشند، اظهار کرد: غالب عرفان های کاذب دچار انحرافات اخلاقی هستند که برخی از آنها می توانند برای جوانانی که در پی کسب هیجان هستند، هیجان یا همان انرژی مثبت به معنای نادرست، ایجاد کنند اما این انرژی همچون سراب است که افراد را فریب می دهد و دوام و پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه غالبا افرادی که به دنبال هیجان بوده یا در مباحث اعتقادی و روحی اقناع نشده اند، در پی عرفان های کاذب هستند، گفت: در حقیقت برخی از عرفان های کاذب، الحادی است که خداوند در آن جایگاهی نداشته و انحرافات شدید اخلاقی را ترویج می دهد که حالات ایجاد شده در آن یا منشأ نفسانی دارند یا شیطانی و تاثیراتی که می توان از برخی افراد آن دید، در واقع به همین دلیل است و همانند مرتاضان هندی که با انجام ریاضت های خاصی می توانند به انجام برخی پدیده های خارق العاده مسلط شوند، این عرفان ها نیز می تواند با تجویز ریاضت های خاص، افراد را در انجام اموری توانمند کند که البته همان طور که ذکر شد منشأ آن شیطانی یا نفسانی است و انحطاط در پی دارد.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: بنابراین، اگر انرژی مثبت را به شادی ها و هیجان های زودگذر تعریف کنیم، بله عرفان های کاذب می توانند تا حدودی این مساله را تامین کنند اما هیچ پایداری و ثباتی نداشته و سعادت و نجات انسان را تامین نمی کند اما عرفان اصیل اسلامی و اهل بیتی که دریچه آن به روی همگان باز است، علاوه بر ایجاد حال خوش، شادی و نشاط و چشاندن لذت های معنوی به انسان، زمینه سعادت و فلاح و رستگاری او را نیز فراهم می کند و او را به سوی پاکی و خوشبختی سوق می دهد.

این پژوهشگر مطالعه آثار و حالات بزرگان و عرفا و تلمذ و شاگردی در محضر ایشان را یکی از مهم ترین و موثرترین راهکارهای کسب عرفان اصیل اسلامی و اهل بیتی دانست و بیان کرد: اگر این مسائل برای جوان ها تشریح شود و راه های به دست آوردن لذت پایدار و حقیقی بیان شود، قلوب آنها در این مسیر پایدار شده و از رفتن به بیراهه در امان خواهند ماند و تحول اساسی در دل آنها روی خواهد داد.

وی لذت های معنوی ناشی از عرفان اصیل اسلامی و اهل بیتی را غیر قابل قیاس با لذت های جسمانی و مادی عرفان های کاذب توصیف کرد و گفت: اگر ابعاد عرفان اسلامی نه عرفان هندو و آمریکایی برای جوانان تشریح شود، آنها حقیقت را از مجاز تشخیص داده و قرب الهی و سعادت و غایت مطلوب را به دست آورده و متوجه می شوند سردمداران عرفان های کاذب اغلب افرادی هستند که سرخوردگی هایی از جوامع غربی دارند و در پی اهداف ناشایستی هستند و این لذت های آنی و زودگذری که آنها ترویج می کنند، فایده و سودی ندارد.

حجت الاسلام احمدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به جای آوردن امور عبادی و معنوی همچون نماز و دعا می تواند در ایجاد انرژی مثبت و اقناع کننده در میان جوانان تاثیری داشته باشد، ابراز کرد: بستگی دارد انرژی مثبت را چگونه تعریف کنیم، از منظر دین انرژی مثبت ایجاد نشاط و شادی پایدار در روح و جان انسان است، با این تعریف اگر امور عبادی همچون دعا و نماز با شرایط خاص خود انجام شود، لذت معنوی غیر قابل وصفی در دل ایجاد می کند که قطعا فرد آن را با لذت های آنی عرفان های کاذب عوض نمی کند همچنان که در حالات آیت الله بهجت بیان شده است که در نماز جماعت خود بیان کرد آن لذتی که شخص در نماز می برد پادشاه نمی تواند با آن خدم و حشم و دم و دستگاهش ببرد اما جوانی که به دنبال هیجان های زودگذر و آنی است و تعریف آن از انرژی مثبت این است، شاید نتواند این لذت را درک کند.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: دیدار با علما و یا انجام امور عبادی با حالت و شرایط خاص – به طور مثال قرائت دعای کمیلی با حال خاص – می تواند حداقل برای مدتی که آنی نیست، در جوان ایجاد شور و نشاط کند و به اصطلاح او را شارژ کرده و حالت مفرحی برایش ایجاد کند ضمن آن که سعادت و قرب الهی را با خود در پی دارد.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس