اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى ديگر؟ در جواب گفته مى‏شود: به خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بين حقّ و باطل تفرقه انداخته است

گروه فرهنگی مشرق ـ محدث عالیقدر شیخ صدوق به روایت از فضل بن شاذان (از یاران خاص امام رضا) پاسخ امام رضا علیه السلام را به سه سئوال در باره ماه رمضان بدین شرح مطرح می کند:    
اگر سئوال شود چرا مردم به روزه گرفتن امر شده ‏اند؟ در جواب گفته مى ‏شود: تا درد گرسنگى و تشنگى را بيابند و درك نمايند و با درك این درد، بر فقر و نياز خود در آخرت استدلال کنند. و بدين وسيله روزه ‏دار خاشع و ذليل و خاكسار و در ضمن به خاطر آنچه از ناحيه گرسنگى و تشنگى به وى متوجّه مى‏ گردد، صاحب اجر و عارف و صابر گردد، و در نتيجه مستحقّ ثواب مى ‏شود. مضافا به اين كه روزه، شخص را از شهوات و اميال نفسانى حفظ و نگهدارى مى‏ كند. و روزه در دنيا براى روزه‏ داران واعظى بوده و راضى‏ كننده ايشان است بر ادای تكاليف و در آخرت دليل و راهنما(بر بهشت) مى‏ باشد. و بدين وسيله روزه ‏دار سختى گرسنگى و تشنگى بر اهل فقر و مسكنت را نیز در دنيا لمس مى ‏كند و اين باعث مى ‏گردد كه آنچه حقوق مالى و طلب فقرا از او هست را بپردازد.
اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى ديگر؟ در جواب گفته مى‏شود: به خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بين حقّ و باطل تفرقه انداخته، چنان که خود در قرآن فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏»، (ماه رمضان [همان ماه‏] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى‏] كه مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان‏] تشخيص حق از باطل است.)و در اين ماه حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله به نبوّت برانگيخته شد. و در اين ماه ليلة القدر مى ‏باشد كه از هزار ماه بهتر بوده و در آن هر فرمان حكيم، تفريق و توزيع مى‏ گردد و آن ابتدای سال بوده و آنچه از خير و شرّ، ضرر و منفعت، روزى و مرگ است در آن براى انسان مقرّر مى‏ شود، و از این جهت به آن ليلة القدر مى‏ گويند.
اگر سؤال شود: چرا مردم فقط به روزه ماه رمضان امر شده ‏اند نه به كمتر و نه به بيشتر از آن؟ در جواب گفته مى ‏شود: اين متناسب با نيرو و توان بندگان بوده اعمّ از قوى و ضعيف، و همگان تا اين اندازه با هم مشترك هستند و حقّ ـ عزّ و جلّ ـ واجبات را بر اساس اغلب اشياء و توان عمومی منظور مى ‏دارد، سپس به اهل ضعف تخفيف داده و آنها را مرخّص مى ‏نمايد، چنانچه اهل قوّه و آنان را كه توان دارند ترغيب در اضافه بر آن مى‏ نمايد و اگر بر كمتر از آن صلاحيّت داشته باشند، البته تكليف را در حقشان كاهش داده، همان طورى كه اگر محتاج به بيش از آن باشند، تكليف را نسبت به آنها افزايش‏ مى ‏دهد.                                 
  منبع: علل الشرایع ج 1 ص 256 و عیون الاخبار ج 2 ص 116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    فرا رسیدن ماه مبارک و موفورالسرور رمضان را به مشرق عزیزم و به همه ملت ایران تبریک و شادباش میگویم ان شالله در این ماه به صفا و پالودگی روح و نزاهت ضمیر و اثاره گنجینه های عقول برسیم من برآن شده ام که در این ماه هر روز به مدت 2ساعت در یک آیه قرآن تعقل و تفکر کنم تا در پایان این ماه نکات ظریف و لطیف و نظیفی از این 30آیه استنباط کنم
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    رمضان ماه تعقل و تعمق در قرآن ماه تهذیب نفس و تزکیه روح ماه ارتقای افق اندیشه ماه اخلاص ماه امربه معروف و نهی از منکر ماه جهاد با نفس ماه مناجات و استکانت و زاری به درگاه کبریایی خداوند ماه ارتقای سطح بصیرت سیاسی ماه قرآنی زیستن
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    "در اين ماه حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله به نبوّت برانگيخته شد" یعنی چی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس