کد خبر 445416
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۵

پس از ورود هیات آلمانی به ایران که در آن مدیر روابط بین‌الملل شرکت فولکس واگن هم حضور داشت، اخباری مبنی بر آغاز به کار مجدد این خودروساز در ایران مطرح شده است. با این همه، سخنگوی فولکس واگن این اتفاق را هنوز زود می‌داند.

 به گزارش مشرق، «انریک بلتز» سخنگوی فولکس واگن گفت: ما در حال بررسی تحولات ایران هستیم و مذاکرات اولیه را نیز برای ورود به بازار ایران انجام داده‌ایم اما فعلا تصمیم قطعی انجام نشده است. ما منتظر آینده نزدیک هستیم تا گام‌های بیشتری برای حضور خود در بازار ایران برداریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "گفته می‌شود شما قراردادی را برای تولید خودرو تیگوان با بم‌خودرو منعقد کرده‌اید" گفت: در حال مذاکره هستیم و نمی‌توانم هیچ اطلاعاتی را بیشتر از آنچه گفتم درباره شریک یا همکاری آینده خود درباره بازار ایران به شما در این مرحله بگویم.

پیشتر برخی منابع در شرکت بم‌خودرو از آغاز همکاری با فولکس واگن خبر داده بودند. اولین محصول هم خودروی تیگوان اعلام شده بود. این خودرو از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ و یک جعبه دنده جدید 6 سرعته اتوماتیک برای تولید 200 اسب بخار قدرت سود می‌برد. این خودرو در اندازه‌ای نزدیک به نیسان قشقایی قرار دارد و در بازار جهانی حدود 26 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

برخی منابع خبری هم از مذاکراتی بین خانواده گرامی که از بزرگترین واردکنندگان خودرو به ایران و واردکننده خودروهایی مانند کیا موتورز و هیوندای به ایران است، با فولکس واگن برای واردات محصولات این خودروساز به ایران خبر داده بودند.

البته خبرهایی هم مبنی بر مذاکره فولکس واگن با ایران خودرو مطرح شده که سخنگوی فولکس واگن حاضر به تأیید یا تکذیب آن نشد. طی چند هفته اخیر یکی از مدیران ایران خودرو هم به تمایل این شرکت برای همکاری با یک شریک غیرفرانسوی در اروپا مانند فولکس واگن اشاره کرده بود.

ارزان‌ترین مدل فولکس واگن، مدل آپ است که در اروپا 8 هزار 900 یورو قیمت دارد. این خودرو که هم‌اندازه پژو 206 است، در صورت واردات، قیمتی بیش از 54 میلیون تومان خواهد داشت. البته در صورت مونتاژ، این قیمت می‌تواند به حدود 40 میلیون تومان برسد و به رقیبی برای پژو 206 تبدیل شود.

موتور ارزان‌ترین مدل آپ 60 اسب بخار قدرت دارد و همچنان برای رقابت با پژو 206 موتور ضعیف‌تری به نظر می‌رسد. با این همه، این موتور مدرن‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد.

دیگر محصولی که می‌تواند در ایران موفق باشد، محصولی از تولیدات فولکس واگن در برزیل است که voyage نام دارد. این خودرو که هم‌اندازه تیبا است، از موتور 1600 سی‌سی با قدرت موتور 104 اسب بخار بهره می‌برد.

این خودرو در صورت تولید در ایران می‌تواند بین 40 تا 50 میلیون قیمت داشته باشد که با این قیمت این خودرو می‌تواند رقیب خودروهایی مانند پژو 206 صندوقدار و تندر 90 باشد.

محصول مهم دیگری که می‌تواند در صورت تولید در شرکت بم خودرو با استقبال در بازار ایران مواجه شود، خودرو جتا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودرو در کلاس رنو مگان است و در بازار جهانی 17 هزار دلار قیمت دارد و در صورت تولید در ایران می‌توان آن را با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان به دست مشتریان رساند. این خودرو دارای موتور دو لیتری با قدرت 115 اسب بخار است. در گذشته، بم خودرو و فولکس واگن برنامه‌هایی جدی را برای بازار ایران مطرح کرده بودند.

این برنامه شامل تولید 200 هزار خودرو فولکس واگن در ایران بود که هیچ‌گاه به سرانجام نرسید و تنها در تولید نه چندان انبوه فولکس گُل طی چند سال در ایران خلاصه شد. پس از تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به تندی رابطه بم خودرو و فولکس واگن رو به تیرگی گذاشت و در نهایت رابطه این دو شرکت قطع شد.

منبع: اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    فقط ماشین زیر ۳۰ میلیون اگر بنز هم تو ایران تولید شده مردم پول ندارند . بازار ایران کشش محصولا ت گران نداره. با این گرانی ها فتح بازار ایران توسط شرکت های اروپایی سراب است .
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سرنوشت تولید خودرو ملی وتمام ساخت داخل به کجا کشید هنوز هم که مثل نیم قرن پیش که هردم به دنبال مونتاژ برندهایی مثل پیکان ورامبلر وژیان وشور لت ایران و... هستیم یعنی مثل قدیما پراید برای حداقل سی چهل سال به جای پیکان تولید میشه وچند برند هم برای مدت زمانی در کنار ان پس تجربه بیش از نیم قرن خودروسازی همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس