به گزارش مشرق، مدت ها است که خیابان های ایران پر شده است از پراید ، 206 ، پژو پارس و
سمند و هر چند گاهی صدای اگزوز های یک مازراتی و پورشه توجه ها را به خود
جلب می کند و گاهی هم بنز و بی ام و در خیابان ها خودی نشان می دهند اما در
واقع به جز خودروهای چینی و خودروهای ساخت داخل بسیاری از مردم توان خرید
خودروهای گران قیمت را ندارند.
در واقع قشر متوسط که بیشتر با پراید و انواع پژو سر می کنند و پر درآمد تر ها به سراغ ماشین های بالای 50 میلیون تومان می روند.
بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای اما ایرانیهایی که مدت هاست با پراید و پژو سر و کله میزنند و خودروهایی را سوار میشوند که فقط شکل ظاهری آنها بعضا تغییر میکند و موتور و قطعات همان است که بود، با شنیدن اخبار مربوط به ورود غولهای خودرو سازی آمریکایی و اروپایی به ایران ذوق زده شدهاند و خود را چند قدم به رویاهای خود نزدیکتر میبینند.
رویای سوار شدن خودروی خوب و باکیفیت و لوکس غافل از اینکه همه این ها سرابی بیش نخواهد بود چرا که حتی با حضور غول های خودرو سازی، وقتی دنا 50 میلیون قیمت دارد، مسلما کادیلاک در صورت حضور در ایران بالای 100 میلیون نرخ گذاری می شود!
به این ترتیب، هر چند بسیاری از مردم نیز تصور میکنند با برداشته شدن تحریمها و ورود خودروهای قدر اروپایی و آمریکایی به کشور و حتی به تولید رسیدن آنها در کشور، اوضاع خودرویی بهتر میشود و گرانیها ارزان خواهد شداما به نظر می رسد تا تعرفههای بالای ورود خودرو به کشور وجود دارد و تا زمانی که بازار خودرو در کشور انحصاری است، گشایشی در این موضوع صورت نخواهد گرفت و در واقع با حضور غول های خودروسازی جهان نیز سهم مردم همین پراید و 206 خودمان خواهد بود!
درواقع لغو تحریم ها تنها به رونق خودروسازان سرمایه دار و واردکنندگان پول دار کمک می کند و در عمل تفاوتی برای قشر متوسط و ضعیف کشور ایجاد نمی شود و این ذوق زدگی ها بی مورد به نظر می رسند.
کمک به صنعت خودروسازی با لغو تحریم ها؟
در این بین بسیاری معتقدند با حضور غول های خودرو سازی به ایران در صورتی که ایران مونتاژ کار صرف نباشد و علم صنعت خودروسازی روز دنیا را بگیرد و به کار بندد در آینده ای دور برای کشور مفید خواهد بود.
هر چند این اعتقاد کاملا درست است اما تجربه نشان داده خودروسازان ایران به مونتاژ کاری و کپی زدن عادت دارند و اگر بازار در انحصار انها باشند همین و آش و کاسه باقی خواهد ماند.
از سوی دیگر، از سوی دیگر اگر به عنوان مثال ایران خودرو کرایسلر تولید کند و با قیمت بالا به فروش برساند آیا تفاوتی در قدرت خرید مردم رخ میدهد؟ این در حالی است که خودرو سازان نشان دادهاند که در هیچ حالی حاضر به کاهش نرخ خودروهای تولیدی نخواهند بود.
وضعیت بازار خودرو بعد از توافق
در هر حال با توافق هسته ای، جرقههای تولید خودروهای خارجی در بازار ایران روشن شده است. وارداتیها نگران افت قیمت و لوکسسواران منتظر گشایشهای جدید در واردات خودرو هستند. موج جدیدی از فروش خودروهای وارداتی هم به راه افتاده است.
در این بین ، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در روزهای گذشته به صراحت اعلام کرده با توافق هستهای، قیمت خودروهای خارجی باید سیر نزولی را آغاز کند. اگرچه او معتقد است که اتفاق خاصی در بازار خودروهای داخلی نیفتاده است و قرار هم نیست که انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی را داشت اما به صراحت اعلام کرده که با کاهش احتمالی نرخ ارز بعد از توافق، قیمت خودروهای خارجی باید حتما و حتما کاهش یابد و همین امر خودروسازان را نگران کرده است.
خارجی ها به ایران می رسند؟
در این بین زمزمه های ورود خودروسازان خارجی به ایران نیز شدت گرفته است. در این میان براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دو خودروساز بزرگ آلمانی جزو پیشگامان این عرصه بوده و نمایندگان آنها برای مذاکره در این زمینه هماکنون در تهران به سر میبرند.
نمایندگان این دو شرکت خودروساز آلمانی همراه با هیات بلندپایه اقتصادی آلمان به سرپرستی معاون صدراعظم این کشور وارد ایران شدهاند و مذاکراتی با مسوولان صنعتی کشور خواهند داشت.
حضور نمایندگان این دو شرکت در ایران در حالی است که شرکت فولکسواگن تجربه حضور و تولید محصولاتش را در ایران دارد بهگونهای که حدود یک دهه پیش برخی از محصولات این شرکت در یکی از خودروسازان داخلی تولید میشد.
البته آلمانیها تنها مشتاقان حضور در بازار خودروی ایران نیستند بهگونهای که پیش از آنها رقبای فرانسویشان تقریبا به توافق نهایی برای حضور در صنعت خودروی ایران دست یافتهاند.
مذاکرات فشرده بین خودروسازان داخلی و دو شرکت پژو و رنو در ماههای گذشته در جریان بوده و آنها آنطور که خودروسازان داخلی اعلام کردهاند، به توافقات نهایی برای آغاز همکاریهای مشترک نیز دست یافتهاند.
در این زمینه دو خودروساز فرانسوی پذیرفتهاند که برای حضور مجدد در بازار ایران باید نسبت به سرمایهگذاری مستقیم، انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و بهروز و صادرات محصولات از سایتهای تولیدی ایران اقدام کنند.
البته گذشته از آلمانیها و فرانسویها، خودروسازان آمریکایی نیز علاقهای به واگذار کردن بازار ایران به رقبای خود ندارند بهگونهای که در ماههای اخیر با ارسال پیامهایی علاقه خود را برای حضور در بازار ایران ابراز کردهاند.
منبع:فردانیوز
در واقع قشر متوسط که بیشتر با پراید و انواع پژو سر می کنند و پر درآمد تر ها به سراغ ماشین های بالای 50 میلیون تومان می روند.
بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای اما ایرانیهایی که مدت هاست با پراید و پژو سر و کله میزنند و خودروهایی را سوار میشوند که فقط شکل ظاهری آنها بعضا تغییر میکند و موتور و قطعات همان است که بود، با شنیدن اخبار مربوط به ورود غولهای خودرو سازی آمریکایی و اروپایی به ایران ذوق زده شدهاند و خود را چند قدم به رویاهای خود نزدیکتر میبینند.
رویای سوار شدن خودروی خوب و باکیفیت و لوکس غافل از اینکه همه این ها سرابی بیش نخواهد بود چرا که حتی با حضور غول های خودرو سازی، وقتی دنا 50 میلیون قیمت دارد، مسلما کادیلاک در صورت حضور در ایران بالای 100 میلیون نرخ گذاری می شود!
به این ترتیب، هر چند بسیاری از مردم نیز تصور میکنند با برداشته شدن تحریمها و ورود خودروهای قدر اروپایی و آمریکایی به کشور و حتی به تولید رسیدن آنها در کشور، اوضاع خودرویی بهتر میشود و گرانیها ارزان خواهد شداما به نظر می رسد تا تعرفههای بالای ورود خودرو به کشور وجود دارد و تا زمانی که بازار خودرو در کشور انحصاری است، گشایشی در این موضوع صورت نخواهد گرفت و در واقع با حضور غول های خودروسازی جهان نیز سهم مردم همین پراید و 206 خودمان خواهد بود!
درواقع لغو تحریم ها تنها به رونق خودروسازان سرمایه دار و واردکنندگان پول دار کمک می کند و در عمل تفاوتی برای قشر متوسط و ضعیف کشور ایجاد نمی شود و این ذوق زدگی ها بی مورد به نظر می رسند.
کمک به صنعت خودروسازی با لغو تحریم ها؟
در این بین بسیاری معتقدند با حضور غول های خودرو سازی به ایران در صورتی که ایران مونتاژ کار صرف نباشد و علم صنعت خودروسازی روز دنیا را بگیرد و به کار بندد در آینده ای دور برای کشور مفید خواهد بود.
هر چند این اعتقاد کاملا درست است اما تجربه نشان داده خودروسازان ایران به مونتاژ کاری و کپی زدن عادت دارند و اگر بازار در انحصار انها باشند همین و آش و کاسه باقی خواهد ماند.
از سوی دیگر، از سوی دیگر اگر به عنوان مثال ایران خودرو کرایسلر تولید کند و با قیمت بالا به فروش برساند آیا تفاوتی در قدرت خرید مردم رخ میدهد؟ این در حالی است که خودرو سازان نشان دادهاند که در هیچ حالی حاضر به کاهش نرخ خودروهای تولیدی نخواهند بود.
وضعیت بازار خودرو بعد از توافق
در هر حال با توافق هسته ای، جرقههای تولید خودروهای خارجی در بازار ایران روشن شده است. وارداتیها نگران افت قیمت و لوکسسواران منتظر گشایشهای جدید در واردات خودرو هستند. موج جدیدی از فروش خودروهای وارداتی هم به راه افتاده است.
در این بین ، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در روزهای گذشته به صراحت اعلام کرده با توافق هستهای، قیمت خودروهای خارجی باید سیر نزولی را آغاز کند. اگرچه او معتقد است که اتفاق خاصی در بازار خودروهای داخلی نیفتاده است و قرار هم نیست که انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی را داشت اما به صراحت اعلام کرده که با کاهش احتمالی نرخ ارز بعد از توافق، قیمت خودروهای خارجی باید حتما و حتما کاهش یابد و همین امر خودروسازان را نگران کرده است.
خارجی ها به ایران می رسند؟
در این بین زمزمه های ورود خودروسازان خارجی به ایران نیز شدت گرفته است. در این میان براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دو خودروساز بزرگ آلمانی جزو پیشگامان این عرصه بوده و نمایندگان آنها برای مذاکره در این زمینه هماکنون در تهران به سر میبرند.
نمایندگان این دو شرکت خودروساز آلمانی همراه با هیات بلندپایه اقتصادی آلمان به سرپرستی معاون صدراعظم این کشور وارد ایران شدهاند و مذاکراتی با مسوولان صنعتی کشور خواهند داشت.
حضور نمایندگان این دو شرکت در ایران در حالی است که شرکت فولکسواگن تجربه حضور و تولید محصولاتش را در ایران دارد بهگونهای که حدود یک دهه پیش برخی از محصولات این شرکت در یکی از خودروسازان داخلی تولید میشد.
البته آلمانیها تنها مشتاقان حضور در بازار خودروی ایران نیستند بهگونهای که پیش از آنها رقبای فرانسویشان تقریبا به توافق نهایی برای حضور در صنعت خودروی ایران دست یافتهاند.
مذاکرات فشرده بین خودروسازان داخلی و دو شرکت پژو و رنو در ماههای گذشته در جریان بوده و آنها آنطور که خودروسازان داخلی اعلام کردهاند، به توافقات نهایی برای آغاز همکاریهای مشترک نیز دست یافتهاند.
در این زمینه دو خودروساز فرانسوی پذیرفتهاند که برای حضور مجدد در بازار ایران باید نسبت به سرمایهگذاری مستقیم، انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و بهروز و صادرات محصولات از سایتهای تولیدی ایران اقدام کنند.
البته گذشته از آلمانیها و فرانسویها، خودروسازان آمریکایی نیز علاقهای به واگذار کردن بازار ایران به رقبای خود ندارند بهگونهای که در ماههای اخیر با ارسال پیامهایی علاقه خود را برای حضور در بازار ایران ابراز کردهاند.
منبع:فردانیوز