به گزارش مشرق، سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد لطفی نژاد مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، علیرضا ناطقی مدیرکل تعاونیهای خدماتی وزارت تعاون، حمدالله رستمی مدیرکل تحقیق، آموزش و ترویج وزارت و خبرنگاران امروز از مجتمع آموزشی راه رشد و و دانشگاه علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی در تهران بازدید کردند.
بر اساس این گزارش، سید حمید کلانتری در جریان بازدید از مجموعههای مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد از محصل، معلم، مدیریت مدرسه، منزل و محتوا به عنوان پنج عامل ایجاد تحول در یک محیط آموزشی نام برد و اظهار داشت: به طور حتم معلمان نقش موثری در تربیت، رشد و اعتلای اخلاقی دانشآموزان دارند و در اختیار داشتن امکانات و بودجه لازم در تجهیز مدارس به این امر کمک میکند.
وی ادامه داد: مدیریت مدرسه به لحاظ پیوند میان معلم و محصل نقش مهمتری دارد و موجب تشویق و ترغیب و هدایت نسل دانش آموز میشود و اگر خانوادهها نیز همراه و همفکر مدرسه باشند، در ادامه و تکمیل مسیر توسعه و رشد دانش آموزان موثر خواهند بود و در کنار هم قرار گرفتن این 5 عامل موجب فعال کردن محصل و کارآمدی نظام آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت خواهد شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حرکت درآوردن سرمایه های انسانی و تبدیل آنها به سرمایه اجتماعی را رمز موفقیت تعاونی راه رشد عنوان کرد و گفت: تجارب مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد برای دیگر مدارس و تعاونیهای غیر انتفاعی که در زمینه آموزش فعالیت دارند، الگوسازی و مورد استفاده واقع شود.
به گزارش فارس، در ادامه این نشست خانم اصلاح پذیر مدیرعامل مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد از بروکرواسیهای اداری، تورم موجود، نبود اتحادیه و محدودیتهای قانونی برای کسب درآمد از جمله قیمتگذاری آموزشی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به عنوان مشکلات و تهدیدهای بیرونی فعالیت تعاونیها نام برد.
وی با اشاره به استیجاری بودن بخشی از ساختمان مجتمع از وزارت تعاون خواست تا مساعدت لازم را به منظور تامین یک قطعه زمین برای خروج مجتمع از حالت استیجاری صورت دهد.
در این زمینه معاون تعاون وزیر اعلام کرد که مجتمع میتواند با کمک اولیا و سایر خیران به صورت وقفی زمینی را برای آموزش در اختیار بگیرد.
مدیرعامل مجتمع آموزشی راه رشد همچنین از پیشنهاد آموزش و پرورش منطقه 2 برای معرفی این مجتمع آموزشی به عنوان اتاق فکر خبر داد و گفت: اتحادیه تعاونیهای آموزشگاهی باید در قالب حضور حداکثری اعضا ایجاد شود.
بر اساس این گزارش، مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد در سال 1364 با تاسیس مرکز پیش دبستانی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1375 در مقطع ابتدایی و با چارچوب تعاونی فعالیت علمی و فرهنگی خود را گسترش داد.
این مرکز آموزشی با 620 کارکنان رسمی و حق التدریس و 115 سهامدار که 52 درصد آنها در مجتمع شاغل هستند، به فعالیت خود ادامه داده و بخش اعظمی از نیروهای شاغل در آن را اعضای هیات علمی دانشگاههای معتبر تشکیل میدهند.
این مجتمع آموزشی تعاونی مجهز به مهدکودک و پیش دبستانی، دبستان و متوسطه دخترانه و پسرانه و پیش دانشگاهی دخترانه است و بهرهمندی از روانشناسان و مشاوران، آموزش زبان دوم و کامپیوتر، آموزش مهارتهای زندگی، برگزاری کلاسهای المپیاد علمی و دپارتمانهای زبان انگلیسی از ویژگی مهم مدارس راه رشد به شمار میرود.
در جریان این بازدید، 5 دانشآموز مقطع متوسطه با حضور بر روی جایگاه سالن جلسات از نحوه آموزشها گزارشاتی به معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کردند که مورد تشویق حضار قرار گرفتند.
* مرکز تعاونی آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه مراسم بازدید، کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مرکز تعاونی آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی رفت و ضمن بازدید از زیرمجموعه این شرکت تعاونی، با مسئولان و استادان آن دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس مرکز علمی کاربردی پیشتازان آئین زندگی خانمی به نام مهرانگیز میکائیلی است که علاوه بر تأسیس واحدهای آموزشی و توانبخشی، مرکز آموزش عالی علمی _ کاربردی پیشتازان آیین زندگی را در دورههایی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد و با وجود 4353 نفر فارغ التحصیل(تا پایان نیمسال تابستانی 93-92) که جذب بازار کار شدهاند، تشکیل داده است؛ حدود 70 درصد درصد از دانشجویان در مقاطع بالاتر تحصیلی مشغول به تحصیل شدند.
به گزارش فارس، خانم میکائیلی رئیس مرکز تعاونی آموزش علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی نکاتی را در ابتدای نشست با معاون وزیر اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی سازمان بهزیستی کشور است که عرصه را برای کارورزی دانشجویان این دانشگاه بار نکرده است.
وی در این باره تأکید کرد که بر اساس رسالت دانشگاه باید فارغالتحصیلان دارای مهارت به جامعه ارائه کند که علاوه بر مهارتهای علمی به صورت تجربی هم به توانمندی دست یابند.
میکائیلی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد پروژه مناسبسازی محیط معلولان را آماده کردهایم، گفت: امیدواریم، یکی از دستاندرکاران از جمله شهرداری تهران یا استانداری برای اجرایی شدن این پروژه کمک کند.
این کارآفرین نمونه که پیش از این در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تقدیر شده است، از همکاری و حمایتهای وزارت تعاون در مورد توسعه فعالیتهای مرکز آموشی قدردانی کرد.
میکاییلی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه آموزشی تعاونی پرداخت و گفت: این شرکت تعاونی در سال 77 در پنج محور آموزشی، فرهنگی، ورزشی، توانبخشی و مشاوره روانی آغاز به کار کرد و در سال 71 مرکز آموزشی و توانبخشی معلولین ذهنی پویش و در سال 73 مجتمع آموزشی و توانبخشی استثنایی آیین زندگی را در 2 مقطع ابتدایی و راهنمایی تاسیس کرد.
وی ادامه داد: این دو مرکز در حال حاضر به امکانات و خدمات آموزشی و توانبخشی در زمینههای گفتار درمانی، کار درمانی ذهنی و جسمی، فیزیوتراپی، مشاوره و راهنمایی، پیشگیری و بهداشت و کارگاههای حرفه آموزی با کادر مجرب و متخصص مجهز است.
مدیرعامل تعاونی آموزشی پیشتازان آیین زندگی با بیان اینکه در سال 88 با راهاندازی هنرستان فنی و حرفهای و پیش دانشگاهی غیر دولتی دورههای آموزشی در رشتههای کامپیوتر، گرافیک، معماری و حسابداری را ارائه کردیم، گفت: تعداد فارغالتحصیلان مرکز آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی 7435 نفر هستند و در حال حاضر 200 عضو هیأت علمی و 1750 دانشجوی در حال تحصیل در این مرکز وجود دارد.
وی از رشتههای مدیریت تعاون، مددکاری اجتماعی، مدیریت سلامت، امور تعاون، تکنولوژی آموزشی، تربیت مربی مهد کودک و مربی پیش دبستانی، روان شناسی و توانمندسازی معلولان به عنوان رشتهها و دورههای در حال اجرا در این مرکز آموزشی نام برد.
کلانتری در جریان این نشست درباره مشکلات تعاونیهای آموزشی گفت: معاونت تعاون با مسئولان سازمان امور مالیاتی نشستی برگزار کرد که بر مبنای آن مسائل مالیاتی بخش تعاون مطرح و مقرر شد تا کارگروهی به منظور حمایت ویژه از تعاونیها در بحث امور مالیاتی تشکیل شود.
وی فعالیت علمی، خدمت به آسیب پذیرترین قشر جامعه و معلولان، تربیت نیروهای انسانی و تجهیز آنها به مهارتهای علمی و دانشی و انجام کار جمعی در قالب تعاونی را از مهمترین ویژگیهای موسسه پیشتازان آیین زندگی نام برد و گفت: فعالیت تعاونی و خدمات اجتماعی یک کسب و کار اجتماعی به شمار میرود و هدف این مجموعه بیش از سودآوری، خدمت عام المنفعه است بنابراین این کار باید مستندسازی شود و تجارب تعاونی به منظور الگوسازی گردآوری و به شکل مکتوب در اختیار دیگر تعاونیها قرار داده شود.
کلانتری با اشاره به کارنامه موفق تعاونی پیشتازان آیین زندگی در راهاندازی مجموعههای مختلف آموزشی و توانبخشی، مرکز آموزش عالی علمی کاربردی و هنرستان فنی و حرفهای و پیش دانشگاهی، بر لزوم پیوند این مرکز آموزشی با بنیادهای خیریه و حمایت گر تأکید کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان تصریح کرد: دعوت از خیرین و نیکوکاران و همچنین نهادهای حامی به عنوان پشتیبان و حمایت گر میتواند در تداوم عملکرد موفق این تعاونی و انجام خدمات عام المنفعه موثر باشد.
به گزارش فارس، نکته بازر و قابل توجه در جریان بازدید معاون وزیر از این دو مجموعه تعاونی این بود که دستگاههای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی، سازمان بهزیستی است که در صورت هماهنگی و تعامل بیشتر با این تعاونیها میتوان شاهد رشد و ارتقای سطح آموزش و اشتغال جوانان بود.
بر اساس این گزارش، سید حمید کلانتری در جریان بازدید از مجموعههای مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد از محصل، معلم، مدیریت مدرسه، منزل و محتوا به عنوان پنج عامل ایجاد تحول در یک محیط آموزشی نام برد و اظهار داشت: به طور حتم معلمان نقش موثری در تربیت، رشد و اعتلای اخلاقی دانشآموزان دارند و در اختیار داشتن امکانات و بودجه لازم در تجهیز مدارس به این امر کمک میکند.
وی ادامه داد: مدیریت مدرسه به لحاظ پیوند میان معلم و محصل نقش مهمتری دارد و موجب تشویق و ترغیب و هدایت نسل دانش آموز میشود و اگر خانوادهها نیز همراه و همفکر مدرسه باشند، در ادامه و تکمیل مسیر توسعه و رشد دانش آموزان موثر خواهند بود و در کنار هم قرار گرفتن این 5 عامل موجب فعال کردن محصل و کارآمدی نظام آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت خواهد شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حرکت درآوردن سرمایه های انسانی و تبدیل آنها به سرمایه اجتماعی را رمز موفقیت تعاونی راه رشد عنوان کرد و گفت: تجارب مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد برای دیگر مدارس و تعاونیهای غیر انتفاعی که در زمینه آموزش فعالیت دارند، الگوسازی و مورد استفاده واقع شود.
به گزارش فارس، در ادامه این نشست خانم اصلاح پذیر مدیرعامل مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد از بروکرواسیهای اداری، تورم موجود، نبود اتحادیه و محدودیتهای قانونی برای کسب درآمد از جمله قیمتگذاری آموزشی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به عنوان مشکلات و تهدیدهای بیرونی فعالیت تعاونیها نام برد.
وی با اشاره به استیجاری بودن بخشی از ساختمان مجتمع از وزارت تعاون خواست تا مساعدت لازم را به منظور تامین یک قطعه زمین برای خروج مجتمع از حالت استیجاری صورت دهد.
در این زمینه معاون تعاون وزیر اعلام کرد که مجتمع میتواند با کمک اولیا و سایر خیران به صورت وقفی زمینی را برای آموزش در اختیار بگیرد.
مدیرعامل مجتمع آموزشی راه رشد همچنین از پیشنهاد آموزش و پرورش منطقه 2 برای معرفی این مجتمع آموزشی به عنوان اتاق فکر خبر داد و گفت: اتحادیه تعاونیهای آموزشگاهی باید در قالب حضور حداکثری اعضا ایجاد شود.
بر اساس این گزارش، مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد در سال 1364 با تاسیس مرکز پیش دبستانی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1375 در مقطع ابتدایی و با چارچوب تعاونی فعالیت علمی و فرهنگی خود را گسترش داد.
این مرکز آموزشی با 620 کارکنان رسمی و حق التدریس و 115 سهامدار که 52 درصد آنها در مجتمع شاغل هستند، به فعالیت خود ادامه داده و بخش اعظمی از نیروهای شاغل در آن را اعضای هیات علمی دانشگاههای معتبر تشکیل میدهند.
این مجتمع آموزشی تعاونی مجهز به مهدکودک و پیش دبستانی، دبستان و متوسطه دخترانه و پسرانه و پیش دانشگاهی دخترانه است و بهرهمندی از روانشناسان و مشاوران، آموزش زبان دوم و کامپیوتر، آموزش مهارتهای زندگی، برگزاری کلاسهای المپیاد علمی و دپارتمانهای زبان انگلیسی از ویژگی مهم مدارس راه رشد به شمار میرود.
در جریان این بازدید، 5 دانشآموز مقطع متوسطه با حضور بر روی جایگاه سالن جلسات از نحوه آموزشها گزارشاتی به معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کردند که مورد تشویق حضار قرار گرفتند.
* مرکز تعاونی آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه مراسم بازدید، کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مرکز تعاونی آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی رفت و ضمن بازدید از زیرمجموعه این شرکت تعاونی، با مسئولان و استادان آن دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس مرکز علمی کاربردی پیشتازان آئین زندگی خانمی به نام مهرانگیز میکائیلی است که علاوه بر تأسیس واحدهای آموزشی و توانبخشی، مرکز آموزش عالی علمی _ کاربردی پیشتازان آیین زندگی را در دورههایی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد و با وجود 4353 نفر فارغ التحصیل(تا پایان نیمسال تابستانی 93-92) که جذب بازار کار شدهاند، تشکیل داده است؛ حدود 70 درصد درصد از دانشجویان در مقاطع بالاتر تحصیلی مشغول به تحصیل شدند.
به گزارش فارس، خانم میکائیلی رئیس مرکز تعاونی آموزش علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی نکاتی را در ابتدای نشست با معاون وزیر اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی سازمان بهزیستی کشور است که عرصه را برای کارورزی دانشجویان این دانشگاه بار نکرده است.
وی در این باره تأکید کرد که بر اساس رسالت دانشگاه باید فارغالتحصیلان دارای مهارت به جامعه ارائه کند که علاوه بر مهارتهای علمی به صورت تجربی هم به توانمندی دست یابند.
میکائیلی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد پروژه مناسبسازی محیط معلولان را آماده کردهایم، گفت: امیدواریم، یکی از دستاندرکاران از جمله شهرداری تهران یا استانداری برای اجرایی شدن این پروژه کمک کند.
این کارآفرین نمونه که پیش از این در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تقدیر شده است، از همکاری و حمایتهای وزارت تعاون در مورد توسعه فعالیتهای مرکز آموشی قدردانی کرد.
میکاییلی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه آموزشی تعاونی پرداخت و گفت: این شرکت تعاونی در سال 77 در پنج محور آموزشی، فرهنگی، ورزشی، توانبخشی و مشاوره روانی آغاز به کار کرد و در سال 71 مرکز آموزشی و توانبخشی معلولین ذهنی پویش و در سال 73 مجتمع آموزشی و توانبخشی استثنایی آیین زندگی را در 2 مقطع ابتدایی و راهنمایی تاسیس کرد.
وی ادامه داد: این دو مرکز در حال حاضر به امکانات و خدمات آموزشی و توانبخشی در زمینههای گفتار درمانی، کار درمانی ذهنی و جسمی، فیزیوتراپی، مشاوره و راهنمایی، پیشگیری و بهداشت و کارگاههای حرفه آموزی با کادر مجرب و متخصص مجهز است.
مدیرعامل تعاونی آموزشی پیشتازان آیین زندگی با بیان اینکه در سال 88 با راهاندازی هنرستان فنی و حرفهای و پیش دانشگاهی غیر دولتی دورههای آموزشی در رشتههای کامپیوتر، گرافیک، معماری و حسابداری را ارائه کردیم، گفت: تعداد فارغالتحصیلان مرکز آموزش عالی علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی 7435 نفر هستند و در حال حاضر 200 عضو هیأت علمی و 1750 دانشجوی در حال تحصیل در این مرکز وجود دارد.
وی از رشتههای مدیریت تعاون، مددکاری اجتماعی، مدیریت سلامت، امور تعاون، تکنولوژی آموزشی، تربیت مربی مهد کودک و مربی پیش دبستانی، روان شناسی و توانمندسازی معلولان به عنوان رشتهها و دورههای در حال اجرا در این مرکز آموزشی نام برد.
کلانتری در جریان این نشست درباره مشکلات تعاونیهای آموزشی گفت: معاونت تعاون با مسئولان سازمان امور مالیاتی نشستی برگزار کرد که بر مبنای آن مسائل مالیاتی بخش تعاون مطرح و مقرر شد تا کارگروهی به منظور حمایت ویژه از تعاونیها در بحث امور مالیاتی تشکیل شود.
وی فعالیت علمی، خدمت به آسیب پذیرترین قشر جامعه و معلولان، تربیت نیروهای انسانی و تجهیز آنها به مهارتهای علمی و دانشی و انجام کار جمعی در قالب تعاونی را از مهمترین ویژگیهای موسسه پیشتازان آیین زندگی نام برد و گفت: فعالیت تعاونی و خدمات اجتماعی یک کسب و کار اجتماعی به شمار میرود و هدف این مجموعه بیش از سودآوری، خدمت عام المنفعه است بنابراین این کار باید مستندسازی شود و تجارب تعاونی به منظور الگوسازی گردآوری و به شکل مکتوب در اختیار دیگر تعاونیها قرار داده شود.
کلانتری با اشاره به کارنامه موفق تعاونی پیشتازان آیین زندگی در راهاندازی مجموعههای مختلف آموزشی و توانبخشی، مرکز آموزش عالی علمی کاربردی و هنرستان فنی و حرفهای و پیش دانشگاهی، بر لزوم پیوند این مرکز آموزشی با بنیادهای خیریه و حمایت گر تأکید کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان تصریح کرد: دعوت از خیرین و نیکوکاران و همچنین نهادهای حامی به عنوان پشتیبان و حمایت گر میتواند در تداوم عملکرد موفق این تعاونی و انجام خدمات عام المنفعه موثر باشد.
به گزارش فارس، نکته بازر و قابل توجه در جریان بازدید معاون وزیر از این دو مجموعه تعاونی این بود که دستگاههای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی، سازمان بهزیستی است که در صورت هماهنگی و تعامل بیشتر با این تعاونیها میتوان شاهد رشد و ارتقای سطح آموزش و اشتغال جوانان بود.