به گزارش مشرق، امیر سیاح، مدیر سامانههای همراه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آخرین وضعیت سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی را که در اسفندماه سال گذشته در بیست و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید، تشریح کرد.
وی گفت: پس از ابلاغ این مصوبه و تشکیل کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه به ریاست وزارت ارشاد، اولین جلسه این کارگروه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام و نمایندگان دستگاههای عضو کارگروه در روز ۱۵ تیرماه سال جاری برگزار شد.
سیاح با اشاره به مصوبات نخستین جلسه کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه ادامه داد: در این جلسه پیش نویس پیشنهادی «شیوه نامه تشکیل و وظایف کارگروه» تدوین و مقرر شد هر یک از اعضای کارگروه پیشنهادات خود را حداکثر ۳۱ تیرماه بصورت کتبی به دبیرخانه کارگروه ارائه دهند تا نسبت به تنظیم مجدد این پیوست، اقدام شود.
وی با اشاره به «ماده پنجم ضوابط محتوایی نشر دیجیتال» که در اختیار دستگاههای مرتبط قرار گرفته است، گفت: براین اساس مقرر شد این تعاریف به عنوان مصادیقی که باید از سوی کاربران رعایت شود در نظر گرفته شود و چنانچه پیشنهادی در این خصوص وجود دارد به کارگروه ارائه شود تا پس از تصویب، به موارد و مصادیق اضافه شود.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال خاطرنشان کرد: در این جلسه در مورد اعمال نظارت بر پیامکها پس از ارسال، نیز مقررشد دستگاههای عضو کارگروه ساماندهی پیامک، ملاحظات خود را به صورت پیش نویس برای طرح در کارگروه تهیه کنند.
وی با اشاره به برگزاری دومین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی که در ۱۲ مردادماه امسال برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه، آئین نامه تشکیل و وظایف کارگروه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و هریک از اعضاء نیز موظف شدند نسبت به تعیین زمینه محتوایی هم راستا با ماموریت دستگاه خود اقدام کنند.
سیاح با تاکید براینکه طبق این آیین نامه هر یک از اعضاء موظف شدند نسبت به معرفی افراد واجد شرایط در زمینه های مشخص شده توسط خود، برای دریافت پنل پیامکی اقدام کنند تصریح کرد: با توجه به بند سوم مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مبنی بر الزام اخذ مجوز توسط ارائه کنندگان خدمات ارتباطی و ارائه کنندگان خدمات محتوایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال به این شرکتها زمانی معادل دو ماه مهلت داد که در غیراینصورت، فعالیت آنان را معلق می کند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز رسانه های دیجیتال و برخی اقدمات پیش روی این مرکز، اضافه کرد: سامانه برخط بارگذاری محتوای پیامکها و خدمات ارزش افزوده در آدرس Login.Saramad.ir راه اندازی شده است که این سامانه از بهمن ماه گذشته تاکنون موفق به پایش محتوای تعداد ۳۸۲ خدمات ارزش افزوده متنی و ۱۰۳۶ عدد محتوای مسابقات پیامکی شده است.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال افزود: در همین حال نامه نگاری با اپراتورهای تلفن همراه انجام شده است و این اپراتور ملزم شده اند که در خصوص معرفی دارندگان سرخط ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی موبایل با سرشماره های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ثابت اقدام کنند.
به گفته سیاح این اپراتورها همچنین ملزم شده اند به منظور راهاندازی سامانه برخط بررسی محتوای پیامک انبوه تبلیغاتی (به صورت پس از انتشار) طبق بند ۵ و بند ۳ آییننامه مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: تسهیل و مقررات زدایی اخذ پروانه فعالیت در حوزه ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده و ارسال کنندگان پیامک انبوه تبلیغاتی از دیگر اقدامات در دست انجام مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد است.
نمایندگان شورایعالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و سازمات تبلیغات اسلامی، عضو کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه هستند.
وی گفت: پس از ابلاغ این مصوبه و تشکیل کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه به ریاست وزارت ارشاد، اولین جلسه این کارگروه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام و نمایندگان دستگاههای عضو کارگروه در روز ۱۵ تیرماه سال جاری برگزار شد.
سیاح با اشاره به مصوبات نخستین جلسه کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه ادامه داد: در این جلسه پیش نویس پیشنهادی «شیوه نامه تشکیل و وظایف کارگروه» تدوین و مقرر شد هر یک از اعضای کارگروه پیشنهادات خود را حداکثر ۳۱ تیرماه بصورت کتبی به دبیرخانه کارگروه ارائه دهند تا نسبت به تنظیم مجدد این پیوست، اقدام شود.
وی با اشاره به «ماده پنجم ضوابط محتوایی نشر دیجیتال» که در اختیار دستگاههای مرتبط قرار گرفته است، گفت: براین اساس مقرر شد این تعاریف به عنوان مصادیقی که باید از سوی کاربران رعایت شود در نظر گرفته شود و چنانچه پیشنهادی در این خصوص وجود دارد به کارگروه ارائه شود تا پس از تصویب، به موارد و مصادیق اضافه شود.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال خاطرنشان کرد: در این جلسه در مورد اعمال نظارت بر پیامکها پس از ارسال، نیز مقررشد دستگاههای عضو کارگروه ساماندهی پیامک، ملاحظات خود را به صورت پیش نویس برای طرح در کارگروه تهیه کنند.
وی با اشاره به برگزاری دومین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی که در ۱۲ مردادماه امسال برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه، آئین نامه تشکیل و وظایف کارگروه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و هریک از اعضاء نیز موظف شدند نسبت به تعیین زمینه محتوایی هم راستا با ماموریت دستگاه خود اقدام کنند.
سیاح با تاکید براینکه طبق این آیین نامه هر یک از اعضاء موظف شدند نسبت به معرفی افراد واجد شرایط در زمینه های مشخص شده توسط خود، برای دریافت پنل پیامکی اقدام کنند تصریح کرد: با توجه به بند سوم مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مبنی بر الزام اخذ مجوز توسط ارائه کنندگان خدمات ارتباطی و ارائه کنندگان خدمات محتوایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال به این شرکتها زمانی معادل دو ماه مهلت داد که در غیراینصورت، فعالیت آنان را معلق می کند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز رسانه های دیجیتال و برخی اقدمات پیش روی این مرکز، اضافه کرد: سامانه برخط بارگذاری محتوای پیامکها و خدمات ارزش افزوده در آدرس Login.Saramad.ir راه اندازی شده است که این سامانه از بهمن ماه گذشته تاکنون موفق به پایش محتوای تعداد ۳۸۲ خدمات ارزش افزوده متنی و ۱۰۳۶ عدد محتوای مسابقات پیامکی شده است.
مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال افزود: در همین حال نامه نگاری با اپراتورهای تلفن همراه انجام شده است و این اپراتور ملزم شده اند که در خصوص معرفی دارندگان سرخط ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی موبایل با سرشماره های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ثابت اقدام کنند.
به گفته سیاح این اپراتورها همچنین ملزم شده اند به منظور راهاندازی سامانه برخط بررسی محتوای پیامک انبوه تبلیغاتی (به صورت پس از انتشار) طبق بند ۵ و بند ۳ آییننامه مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: تسهیل و مقررات زدایی اخذ پروانه فعالیت در حوزه ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده و ارسال کنندگان پیامک انبوه تبلیغاتی از دیگر اقدامات در دست انجام مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد است.
نمایندگان شورایعالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و سازمات تبلیغات اسلامی، عضو کارگروه ساماندهی پیامکهای انبوه هستند.