به گزارش مشرق، فتنه 88 یکی از رویدادهای فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است. فتنهای که در آن بدخواهان ملت ایران و در رأس آن نظام سلطه از هواهای نفسانی عدهای از خواص داخل کشور کمال استفاده را برده و با غبارآلوده کردن فضا و واردکردن اتهام تقلب و جنایت، نظام اسلامی را مورد هجوم نرم خود قرار دادند.
هرچند عدهای از عناصر میداندار فتنه در جامعه ما به «سران فتنه» معروف شدند، اما واقعیت آن بود که اینها، کارگزار اجراییای بیش نبوده و رئوس اصلی فتنه استکبار جهانی یعنی ایالاتمتحده آمریکا، دولت خبیث و استعماری بریتانیا و رژیم جعلی صهیونیستی بودند.
در این میان نقش برجسته روباه پیر استعمارگر یعنی دولت انگلستان در این فتنه بر کسی پوشیده نیست، خصوصاً نقش محوری رسانه سلطنتی این دولت یعنی بیبیسی و نیز نمایندگی رسمی این دولت در تهران. در شماره 198 خیابان فردوسی تهران، باغی قرار دارد که ساختمان مرکزی واقعشده در آن در طول یک سده اخیر کانون دخالتهای آشکار و پنهان دولت انگلیس و فتنهانگیزی در صفوف ملت ایران بوده است.
در همین باغ بوده است که سفره «مشروطه انگلیسی» برای انحراف نهضت ملت ایران پهن گردید و در همین ساختمان طرح کودتاهایی همچون 3 اسفند 1299 و 28 مرداد 1332 ریخته شد. در اتاقهای همین ساختمان شد که طرح به قدرت رساندن رضا میرپنج و انحلال سلطنت قاجار نهایی شد و کمتر از دو دهه بعد توسط همین دولت استعماری او کنار زده شد.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسیها که به لحاظ نفوذ در حاکمیت و شناخت دقیق از ساختار و رفتارهای سیاسی دولتمردان جدید دچار ضربه شدید و فقر قابلتوجه اطلاعاتی شده بودند، تلاشهای وسیعی جهت افزایش آگاهی خود انجام دادند. اینان که خود را وارثان بزرگ امپراتوری بریتانیا میدانند، بعد از افول دوران طلائی گذشته، در حال حاضر خود را نه بهعنوان یک ابرقدرت بلکه بهعنوان یک قدرت محوری در سیاست جهانی با نقش جدید، قلمداد مینمایند که با توجه به رویکردهای جدید وزارت خارجه انگلستان و توجه بیشتر به خاورمیانه و علیالخصوص ایران، اقدامات وسیعی را جهت جاسوسی و اشراف بر اوضاع سیاسی- اجتماعی و گسترش حوزه نفوذ خود به مورد اجرا میگذارند.
هرچند بسترهای روابط دو کشور به نسبت قبل از انقلاب بهطور بنیادی متحول شدهاند، اما انگلیسیها همچنان در تلاش برای حضور و نفوذ در ارکان و سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه و تعقیب منافع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود بود.
فتنه 88 نیز یکی از مقاطعی است که از همین ساختمان برای آتشافروزی در آن برنامهریزی گردید. ازاینرو اندیشکدهی برهان در گزارش ذیل که بر اساس اسناد قطعی مراجع ذیصلاح جمعبندی شده است، مروری گذرا بر نقش این سفارت خبیث در شکلگیری و هدایت فتنه در مقطع قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم دارد.
شورای فرهنگی، پوششی برای دخالت سیاسی
شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا که بهعنوان بخش فرهنگی سفارت انگلیس در ایران فعالیت میکرد، سابقه حضور در کشور از زمان قبل از انقلاب اسلامی (تحت عنوان انجمن ایران و انگلیس) را دارا بود و در دوره جدید از سال 2001-2000 میلادی با نام شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس آغاز بهکار کرد. شورای فرهنگی انگلیس سازمانی مستقل و در بیش از 100 کشور دنیا دارای شعبه بوده و مرکز آن در لندن مستقر است؛ اما در ایران بخش فرهنگی سفارت انگلیس محسوب میگردد.
از جمله فعالیتهای متعدد بریتیش کانسیل (CB) میتوان به: برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی زبان انگلیسی، مشاورههای آموزشی، اعطای بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی، و نیز به نخبگان، محققان، اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مسئولین و کارمندان دستگاههای مختلف، روزنامهنگاران و نظایر اینها اشاره کرد. از سوی دیگر هدایت پروژههای علمی، آموزشی، پژوهشی و هنری با مشارکت مراکز ایرانی و انگلیسی، پروژههای مشترک دانشگاهی و موارد متعدد دیگر در زمره امور محوله این مرکز قرار دارند.
اگر چه فعالیتهای مذکور فینفسه اموری عادی به نظر میرسند؛ اما نکته مهم آن است که این مرکز انگلیسی در پوشش این پروژهها اهداف و مقاصدی نظیر شناسایی و جذب نخبگان علمی و دانشگاهی، طرحها و پروژههای مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، جمعآوری اطلاعات در زمینههای مختلف در قالب نظرسنجی از مراجعین حضوری، برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای افرادی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور دارند؛ و موارد متعدد دیگری را دنبال مینمود.
این شورا با هماهنگی و همکاری با سفارت انگلیس در تهران هر سال در قالب راتبههای (بورسها) چونینگ وزارت خارجه انگلیس، تعدادی از بهترین دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای ایران را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن فرصت مطالعاتی و تکمیل پروژههای خود شناسایی، و با انجام مصاحبه نسبت به اعزام آنها اقدام میکرد. در معرفی انواع دیگر بورسهای اعطایی شورای فرهنگی انگلیس میتوان به بورسهای کوتاهمدت و کمکهزینههای تحصیلی اشاره کرد که به برخی اساتید دانشگاهها و افرادی از دستگاههای مختلف داخل کشور اختصاص مییابد؛ و آنها با سفر به انگلستان نیز از تسهیلات دفتر مرکزی آن در لندن بهرهمند میشدند.
شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس تلاش وافر داشت تا با تمامی افرادی که تحت عناوین مختلف به انگلیس اعزام مینماید، پس از بازگشت به کشور همچنان ارتباط خود را حفظ نموده و از آنها در مقاطع مختلف در جهت تأمین منافع انگلستان استفاده کند. بهعبارتدیگر این قبیل افراد در زمره مرتبطین شورای فرهنگی در سازمانهای مختلف داخلی قرار میگیرند؛ و حتی از این افراد به بهانههای مختلف برای شرکت در مراسم و مناسبتهای سفارت انگلیس و شورای فرهنگی دعوت به عمل میآید که طی برگزاری این قبیل مراسمها دیپلماتهای ارشد و مظنون به فعالیتهای اطلاعاتی انگلیس با طرح موضوعات مورد علاقه؛ اطلاعات کاملی از این افراد، و همچنین مشاغل و جایگاههای آنها در مراکز دولتی را کسب میکنند.
بههر حال اساس کار انگلیسیها بهطور اعم و شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس بهطور اخص، بر شناسایی و جذب افرادی در دستگاههای گوناگون جمهوری اسلامی ایران قرار داشت تا با استفاده از آنها به مقاصد و اهداف اطلاعاتی خود در کشور جامه عمل بپوشانند.
برگزاری دورههایی با حمایت بریتیش کانسیل و مشارکت مراکز انگلیسی و ایرانی در داخل کشور است که طی آن نمایندگانی از شورای انگلیس ضمن آشنایی با محققان ایرانی؛ از آنها دعوت میکردند که مراحل پایانی پروژههای خود را در قبال پرداخت کلیه هزینهها (سفر، اقامت، تحصیل و...) در انگلیس به انجام رسانند. نکته مهم آن است که برخی از این پروژهها به لحاظ اهمیت در زمره پروژههای ملی قرار میگیرند و محققان مربوطه نیز بعضاً طی همکاری آنها با شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس و یا سایر مراکز انگلیسی زمینهساز سوءاستفاده بیگانگان را فراهم نمودند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 و حضور جدی نامزدها در عرصه سیاسی _تبلیغاتی کشور، بخش سیاسی سفارت با حضوری جدی و آرایشی منظم که از کارمندان محلی و توانمند این بخش تشکیل گردیده، از اواخر فروردین 88 با سازماندهی و تقسیم وظایف، جهت انجام جمعآوری اطلاعات و اخبار از موضوعاتی چون: دیدگاههای مسئولین نظام، نمازهای جمعه، صدا و سیما، سپاه و بسیج و نظرات فرماندهان عالیرتبه، مساجد، محافل سیاسی، نشریات و روزنامهها و سایتهای اینترنتی، شاخصهای اقتصادی، بازار و تجارت و حضور در جوامع روستایی، اقدام نمودند. بر همین اساس بخش سیاسی هفتهای دو روز جهت جمعبندی اطلاعات و اخبار جمعآوریشده با حضور رئیس بخش و آقای «توماس برن»، اقدام به تشکیل جلسه نموده و جمعبندی گزارش نهائی تهیه میگردید.
نقش سفارت انگلیس در مقطع پیشاانتخاباتی
بنا بر اسناد بهدستآمده، برخی از اقدامات سفارت انگلیس قبل از برگزاری انتخابات 88 عبارتاند از:
1. تلاش سفارت انگلیس برای نزدیک شدن به احزاب سیاسی در ایران که اولین تماس در آذر 1387 با یکی از چهرههای سرشناس برقرار و به ایشان اعلام گردید سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط برقرار کند و در همانجا اعلام شد بعد از شما به سراغ آن احزاب خواهیم رفت (این تلاش با تدابیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد).
2. در اواخر سال 87 از سوی دولت انگلستان دستورالعملی شامل 18 بند در خصوص انتخابات در ایران صادر شد که ضمن تقسیمکار در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نقش حوزههای مختلف نظام موردتوجه قرارگرفته است؛ و دستورالعمل جمعآوری اخبار و اطلاعات صادر شد.
3. مسافرت متعدد دیپلماتهای انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاً قم، تماس با برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداها در شهرستانها، حضور فعال دیپلماتهای انگلیس در روز انتخابات در حوزههای مختلف و... که مبین تلاشهای عملی مجموعه سفارت در راستای تأثیرگذاری بر انتخابات است
4. بهکارگیری گسترده کارمندان محلی از سوی سفارت انگلیس در امر جمعآوری اطلاعات از سطح شهر و فعالین سیاسی و شرایط اجتماعی. در این راستا استخدام و بهکارگیری کارمندان محلی با تحصیلات عالی (دکتری) و بینش سیاسی بالا و گسیل آنها جهت ارتباطگیری با عناصر دارای دسترسی اطلاعاتی و دریافت تحلیلهای اختصاصی ایشان همراه با اطلاعات باارزش آنان در زمان انتخابات؛ بخشی از تلاشهای سفارت بود.
5. فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسیها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها اغتشاشات پس از انتخابات بهگونهای که تقریباً بهطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنههای درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور دادهشده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیلها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
6. فعالیت نسبتاً متمرکز بیبیسی فارسی بر روند انتخابات در ایران در دوره قبل از انتخابات با خطوط القائی: شاداب نبودن انتخابات، فرمایشی بودن انتخابات، تمرکز تخریبی بر سیاست خارجی دولت تخریب وجهه دولت و ...
7. اعلام انتظار وقوع حوادث غیرمنتظره و خونین از سوی دیپلماتهای انگلیسی؛
8. ارتباط شورای فرهنگی- آموزشی (CB) با بدنه جامعه بهمنظور بسترسازی ارتباطات از طریق اعطای بورس، برگزاری آزمونهای زبان، و... . از این طریق انگلیس تلاش داشت تا با دور زدن دولت ایران، علاوه بر شناسایی و نشان افراد موردنظر، کمترین هزینه را در دسترسی به افراد مؤثر در شرایط بحرانی به دست آورد.
9. شناسایی عناصر مطلع از طریق برگزاری آزمون انگلیسی IELTS. در این روش سفارت انگلیس تلاش میکرد تا با شناسایی افراد مؤثر، زمینههای بهرهبرداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
10.تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGO های داخلی. کمک به این NGO ها میتوانست شبکهای منسجم و هماهنگ از سازمانهای غیردولتی را برای بهرهگیری در شرایط بحران سازماندهی نماید
11.ایجاد بخش PIV (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهرهمندی از افراد دارای دسترسی در حوزههای مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
12.اقدام دیپلماتهای سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی بهمنظور شناسایی و جلب آنها در جهت اهداف موردنظر.
13.حضور دیپلماتهای سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباطگیری با مردم منطقه.
14.ایجاد زمینههای جذب افراد سیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع موردنظر. (عطاءالله مهاجرانی)
15.ارتباط مؤسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القاء و تأثیرگذاری. (چتهم هاوس، SSII)
16.فعال شدن انگلیس بهعنوان بازوی اطلاعاتی آمریکا و اسراییل در راستای جبران عدم حضور آمریکا و اسراییل در ایران.
.ارتباطگیری با برخی نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی بهمنظور جمعآوری اطلاعات و آمادهسازی آنها جهت همکاری با سرویس آن کشور.
18.تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات بهمنظور تأثیرگذاری بر بدنه جامعه.
19.در اواخر فروردین یک دوره آموزشی در آلمان با حضور 5 تن از کانون وکلا با موضوع حقوق شهروندی و جرائم سایبری برگزار شد و افراد مذکور بعد از بازگشت به کشور با تشکیل کارگروههایی درصدد نظارت بر تخلفات انتخاباتی برآمدند.
20.برنامهریزی جهت اعزام گروهی از خبرنگاران به آمریکا جهت ارائه آموزشهای لازم در راستای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری به نیابت از آمریکا.
21.اظهارات برخی از مسئولین نمایندگیهای خارجی در ایران مبنی بر انتظار حوادثی غیرمنتظره در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری.
22.انتشار اخبار کذب در خصوص سیستم شنود تلفن همراه در ایران و توانمندیهای آن، در این مورد شرکت نوکیا زیمنس که تجهیزات شنود را به ایران فروخته است اقدام به ارائه اطلاعات کذب مربوط به قابلیتهای سیستم شنود ایران نمود.
پیشبینی مشکوک!
سایت وزارت امور خارجه انگلیس در (16/12/87) به کسانی که قصد سفر به ایران را داشتند در ارتباط با مسئله انتخابات ریاست جمهوری دهم هشدار داده بود: «امکان برگزاری تظاهرات ناگهانی خشونتآمیز و حتی شورشهای عمومی در ایران بهطور قابل ملاحظهای وجود دارد.» توجه مجدد به واژگان تأکیدی این سایت،اولین مطلبی را که به ذهن متبادر میسازد، چیزی جز دخالت روشمند و برنامهریزیشدهر روباه پیر سیاست در انتخابات اخیر نیست. کارشناسان وزارت خارجه انگلیس نه غیبگو هستند و نه آنقدر باهوشاند که با یکفاصله زمانی چهارماهه بتوانند موضوعی غیرمتعارف در سی انتخابات ایران را پیشبینی کنند. لازمه چنین پیشبینی دقیقی، قرار داشتن در متن یک برنامه را اقتضا میکند. آنچه شبکه بیبیسی بعدها در ارتباط با آشوبها انجام داد همان برنامهای است که کارشناسان وزارت خارجه انگلیس از آن مطلع بودند.
نقش سفارت انگلیس در فتنه پس از انتخابات:
پس از برگزاری انتخابات نیز برخی از اقدامات این کشور در راستای پیگیری و تحریک اغتشاشات اخیر عبارتاند از:
1. سفارت انگلیس چند ماه قبل از انتخابات با تشکیل کارگروهی جهت بررسی تحولات روزانه کشور مبادرت به رصد نمودن اخبار خبرگزاریها، وبسایتها، وبلاگها، نظرات مردمی، دانشجویان، روحانیون، مقامات صدا و سیما، سپاه و بسیج نموده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات؛ سفرهای استانی دیپلماتها و کارمندان محلی آغاز گردید که در این راستا بررسی نظرات برخی اقوام مختلف ایرانی نسبت به هر کاندیدا موردتوجه آنها بوده است.
2. فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسیها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها و اغتشاشات پس از انتخابات بهگونهای که تقریباً بهطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنههای درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری اطلاعات بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور دادهشده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیلها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
3. بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات؛ سفارت انگلیس مبادرت به خط دهی انتشار اخبار کذب مبنی بر تقلب در انتخابات نموده و ضمن اعلام ساختگی و جعلی بودن آراء، اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی را بهعنوان اعتراض و حق مردم مطرح مینمود.
4. برگزاری جلسهای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس با حضور گروهکهای اپوزیسیون (از جمله منافقین) در لندن پس از شکلگیری اغتشاشات که در این جلسه مقرر گردید؛ استراتژی ذیل در دستور کار معترضین و اپوزیسیون قرار گیرد:
الف) استمرار اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی بهویژه پس از اقامه نماز جمعه تاریخی مورخ 29/3/88.
ب) عدم مشارکت آشکار و تابلو دار گروهکهای اپوزیسیون؛
ج) تفکیک اعتراضات از خط خشونت (در قالب نافرمانی مدنی).
5. شرکت کلیه دیپلماتهای سفارت انگلیس در راهپیماییها و تجمعات غیرقانونی پس از انتخابات.
6. بنا بر کیفرخواست دادستانی، یکی از مجرمین بازداشتشده فتنه؛ در بازجوییهای انجامشده به حضور غیرقانونی در جمع طرفداران کروبی در سعادتآباد به همراه همسر خود، حضور در تجمعات غیرقانونی طرفداران میرحسین موسوی در سعادتآباد و گیشا اعتراف کرده و به حضور «الکس پینفیلد» دبیر اوّل سیاسی و توماس برن (دبیر دوم سیاسی که پس از حوادث اخیر از کشور اخراج گردید)؛ در مورخه 1388/3/24 در خیابان سنایی حین درگیری و آشوب حضور کاردار انگلیس در یکی از تجمعات غیرقانونی بعد از انتخابات، شرکت «ساموئل مورگان» دیپلمات بخش روابط عمومی در مورخه 1388/3/25 در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب و دستگیری برخی معترضین، حضور توماس برن در مورخه 1388/3/28 در خیابان انقلاب در راهپیمایی غیرقانونی، شرکت «پاول بلامی» معاون بخش ویزا (اخراجی از کشور) در تاریخ 1388/3/28 در میدان فردوسی و عکسبرداری از تجمع آن روز، و حضور «ساموئل مورگان» در مورخه 88.3.27 در خیابان کریمخان در راهپیمایی غیرقانونی اعتراف نموده است.[i]
7. همچنین تعدادی از متهمین همچون آرش مؤمنیان، حسین رسام صراحتاً معترف هستند که در جریان تجمع غیرقانونی طرفداران آقای موسوی در بهارستان «الکس پینفیلد» دبیر اوّل سیاسی سفارت از آنها درخواست داشته که به میدان بهارستان رفته و مشاهدات خود را گزارش کنند.
8. سفیر انگلیس از کارمندان محلی درخواست داشته که اوضاع در سایر شهرها را بررسی و گزارش نمایند
قبل از انتخابات «الکس پینفیلد» و یکی از کارمندان محلی بخش سیاسی با چند نفر از اعضاء ستاد مرکزی یکی از سران فتنه ملاقات داشته، و با برخی نفرات وابسته به احزاب و مسئولین برخی NGO ها نیز ملاقات نموده است. بعد از انتخابات نیز در مورخه 1388/4/4 در قسمت VIP بخش کنسولی سفارت؛ آقای پینفیلد با یکی از افراد مطرح سیاسی اصلاحطلب (به هنگام اخذ ویزا) ملاقات نموده و پیرامون نامزدهای انتخابات و حوادث پساز آن و خطبههای تاریخی نماز جمعه مورخ 1388/3/29 مذاکره نموده است.[ii]
سخنان توبیخ آمیز منوچهر متکی وزیر وقت امور خارجه کشورمان بعد از آغاز اغتشاشات که با احضار سفرای کشورهای خارجی در جمع آنها صورت گرفت و از برخی اقدامات کشورهای اروپایی در هفته قبل از برگزاری انتخابات پرده برداشت، به فهم روشنتری از ابعاد مداخلات انگلیس کمک میکند. متکی با اشاره به مداخلات انگلیسیها در انتخابات ایران گفت: «انگلیس در سه سطح رسانهای،اطلاعاتی و امنیتی از مدتها پیش انتخابات ایران را هدف گرفته بود. نخستین خطی کهآنها در پیش گرفتند، تحریم انتخابات و القای آن در داخل ایران بود تاکسی مشارکت نکند. اقدام دوم انگلیس اعزام مسافرانی بود که با اهداف خاص اطلاعاتی و امنیتی به ایران میآمدند، تعداد این مسافران به حدی افزایش یافت که پرواز معمولی و کوچک لندنبه تهران به یک هواپیمای جیمبوجت بوئینگ 747 تبدیل شد. اقدام سوم ورود عملیاتی برخی از کارکنان ردهبالای بومی و حتی کاردار انگلیسی سفارتخانه این کشور در تهران به اغتشاشات است.»[iii]
اعترافات تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس
حسین رسام در دادگاه رسیدگی به کودتای مخملی با اشاره به سابق 5 ساله خود در سفارت انگلیس، وظیفه اصلیاش را جمعآوری اطلاعات و اخبار موردنیاز این کشور توسط مرتبطین سفارت در تهران و شهرستانها و گروههای خاص اعلام کرد.
وی با تشریح نحوه ارتباطگیری با گروهها و اشخاص مختلف، استخدام کارکنان ایرانی توسط این سفارتخانه را اقدامی برای پوشش دادن نحوه کسب خبر عنوان کرد و افزود: من در طول 5 سال اخیر 130 مرتبط با سفارت انگلیس و طی یک سال اخیر 50 نفر دیگر را جذب کردهام و از طریق قرارهای و ملاقاتی با آنها در رستورانها و کافیشاپها میگذاشتم، اطلاعات موردنیاز را کسب میکردم.
رسام از افرادی همچون عطریانفر، سعید لیلاز و شمسالواعظین بهعنوان مرتبطین مهم خود نام برد و افزود: سفارت انگلیس از طریق بخش صدور ویزا نیز اقدام به جمعآوری اطلاعات و ارتباطگیری با افراد مستعد میکرد.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس، استفاده از شورای فرهنگی بریتانیا روش دیگری برای کسب اخبار دانست و افزود: این شورا از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی برای پذیرش دوره IELTS، برگزاری دورههای مشترک با نهادهای دولتی و حکومتی، شناسایی و جذب نخبگان از طریق اعطای بورسیه و نیز جاسوسی علمی و صنعتی در دانشگاهها اقدام به جمعآوری اطلاعات موردنیاز میکرد.
رسام استفاده از NGO ها را یکی دیگر از راههای کسب اخبار توسط سفارت انگلیس دانست و افزود: سالانه 300 هزار پوند برای کمک برای سازمانهای مردمنهاد ایرانی هزینه میشد.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس با تشریح روند ارائه اطلاعات به وزارت خارجه این کشور افزود: بخشی از گزارشها و سیاستهای پیشنهادی ما به شبکه BBC فارسی ابلاغ میشد تا از آن طریق اجرا شود.
رسام با یادآوری شکلگیری جلسات سیاسی در سفارت انگلیس گفت: از حدود 4 ماه قبل از انتخابات جلسات مختلفی در این خصوص تشکیل شد و اطلاعات لازم از طریق مرتبطین و فعالان سیاسی بهویژه اصلاحطلبان جمعآوریشده بود. همچنین سفرهایی نیز به استانهای مختلف انجام میشد که بر اساس آن میزان مشارکت و گرایشهای هر منطقه تدوین شد.
این متهم به جاسوسی برای انگلیس، به افشای جزئیات دستورالعمل وزارت خارجه انگلیس پرداخت که در خصوص نحوه اطلاع از دیدگاههای رهبر انقلاب و گرایشهای ایشان و در مراحل بعد ائمه جمعه و نمایندگان ولیفقیه و همچنین فرماندهان سپاهان و بسیج و در کنار آن نیز اطلاعات موردنیاز از مردم عادی اقدام شده است.
تحلیلگر ارشد سیاسی سفارت انگلیس از حضور الکس دبیر اول سیاسی سفارت انگلیس در ستادهای انتخاباتی یاد کرد و گفت: وی تحت عنوان توریست بدون محدودیت به شهرهای رشت و قم سفر کرد و بهصورت یک فرد ناشناس به ستادهای موسوی و احمدینژاد سر زد؛ اما در تهران به ستاد موسوی رفته و با مسئولان تبلیغاتی و مشاورین وی جلسه داشت. ما چند ملاقات نیز با اعضای حزب اعتماد ملی داشتیم که این تماسها در مراحل بعد و دوران اغتشاشات نیز ادامه پیدا کرد.
وی نتیجه انتخابات را باعث شگفتی سفارت انگلیس دانست و افزود: گزارشها در لندن بر روی القای تقلب تأکید میکرد و طبق دستور سفارت کارمندان محلی و برخی دیپلماتها در تجمع حضور پیدا میکردند که از آن جمله میتوان به حضور دبیر اول سفارت انگلیس در درگیریهای خیابان مطهری در تاریخ 24 خرداد، حضور دبیر سوم مطبوعاتی در تجمع خیابان شریعتی، حضور دبیر سوم سیاسی در راهپیمایی خیابان انقلاب و نیز حضور معاون بخش ویزا و تهیه تصاویر از تجمعات اشاره کرد.
وی همچنین از دومینک دبیر سوم سفارت انگلیس یاد کرد که با لباس سبز به میان تجمعکنندگان رفته و به همراه آنها در راهپیماییهای غیرقانونی حضور یافت.
به گفته رسام، سفیر انگلیس در ایران ساعت 9 هر روز صبح با تمام اعضای بخش سیاسی جلسه داشته و آخرین اطلاعات را جمعآوری میکرد. وی 8 سؤال کلی را مطرح کرده و از کارمندان میخواست تا جواب آن را از طریق گفتو گو با مردم کسب کنند.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس این سؤالات را چنین برشمرد: در سطح شهر چه اتفاقی میافتد، مواضع جناحها در برای نماز جمعه رهبر انقلاب چست، کسب اسامی دستگیرشدگان، اطلاع از تجمع در شهرستانها، ثبت دلایل معترضان برای تقلب، ملاقات با چهرههای شاخص کاندیداهای معترض، پیشبینی تظاهرکنندگان از آینده و میزان اطاعت معترضین از دستورات رهبر معظم انقلاب.
به گفته رسام، جواب این سؤالات علاوه بر ارائه به وزارت خارجه لندن، از طریق آنها به آمریکا نیز فرستاده میشود.
وی تأکید کرد: تلاش این بود که این انتخابات نقطه عطفی برای اقدامات آینده باشد تا نظام یا مجبور تغییر رفتار شده و یا کلیت آن تغییر کند.
پی نوشت ها:
[i]- حسین رسام؛ بازجویی 1388/4/6 صفحات 12 و 13، به نقل از کیفرخواست دادگاه دوم متهمان فتنه
[ii]- حسین رسام؛ بازجویی مورخه 1388/4/9 صفحات 17 و 18
[iii]- واحد مرکزی خبر، 1388/3/31
منبع: برهان
هرچند عدهای از عناصر میداندار فتنه در جامعه ما به «سران فتنه» معروف شدند، اما واقعیت آن بود که اینها، کارگزار اجراییای بیش نبوده و رئوس اصلی فتنه استکبار جهانی یعنی ایالاتمتحده آمریکا، دولت خبیث و استعماری بریتانیا و رژیم جعلی صهیونیستی بودند.
در این میان نقش برجسته روباه پیر استعمارگر یعنی دولت انگلستان در این فتنه بر کسی پوشیده نیست، خصوصاً نقش محوری رسانه سلطنتی این دولت یعنی بیبیسی و نیز نمایندگی رسمی این دولت در تهران. در شماره 198 خیابان فردوسی تهران، باغی قرار دارد که ساختمان مرکزی واقعشده در آن در طول یک سده اخیر کانون دخالتهای آشکار و پنهان دولت انگلیس و فتنهانگیزی در صفوف ملت ایران بوده است.
در همین باغ بوده است که سفره «مشروطه انگلیسی» برای انحراف نهضت ملت ایران پهن گردید و در همین ساختمان طرح کودتاهایی همچون 3 اسفند 1299 و 28 مرداد 1332 ریخته شد. در اتاقهای همین ساختمان شد که طرح به قدرت رساندن رضا میرپنج و انحلال سلطنت قاجار نهایی شد و کمتر از دو دهه بعد توسط همین دولت استعماری او کنار زده شد.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسیها که به لحاظ نفوذ در حاکمیت و شناخت دقیق از ساختار و رفتارهای سیاسی دولتمردان جدید دچار ضربه شدید و فقر قابلتوجه اطلاعاتی شده بودند، تلاشهای وسیعی جهت افزایش آگاهی خود انجام دادند. اینان که خود را وارثان بزرگ امپراتوری بریتانیا میدانند، بعد از افول دوران طلائی گذشته، در حال حاضر خود را نه بهعنوان یک ابرقدرت بلکه بهعنوان یک قدرت محوری در سیاست جهانی با نقش جدید، قلمداد مینمایند که با توجه به رویکردهای جدید وزارت خارجه انگلستان و توجه بیشتر به خاورمیانه و علیالخصوص ایران، اقدامات وسیعی را جهت جاسوسی و اشراف بر اوضاع سیاسی- اجتماعی و گسترش حوزه نفوذ خود به مورد اجرا میگذارند.
هرچند بسترهای روابط دو کشور به نسبت قبل از انقلاب بهطور بنیادی متحول شدهاند، اما انگلیسیها همچنان در تلاش برای حضور و نفوذ در ارکان و سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه و تعقیب منافع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود بود.
فتنه 88 نیز یکی از مقاطعی است که از همین ساختمان برای آتشافروزی در آن برنامهریزی گردید. ازاینرو اندیشکدهی برهان در گزارش ذیل که بر اساس اسناد قطعی مراجع ذیصلاح جمعبندی شده است، مروری گذرا بر نقش این سفارت خبیث در شکلگیری و هدایت فتنه در مقطع قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم دارد.
شورای فرهنگی، پوششی برای دخالت سیاسی
شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا که بهعنوان بخش فرهنگی سفارت انگلیس در ایران فعالیت میکرد، سابقه حضور در کشور از زمان قبل از انقلاب اسلامی (تحت عنوان انجمن ایران و انگلیس) را دارا بود و در دوره جدید از سال 2001-2000 میلادی با نام شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس آغاز بهکار کرد. شورای فرهنگی انگلیس سازمانی مستقل و در بیش از 100 کشور دنیا دارای شعبه بوده و مرکز آن در لندن مستقر است؛ اما در ایران بخش فرهنگی سفارت انگلیس محسوب میگردد.
از جمله فعالیتهای متعدد بریتیش کانسیل (CB) میتوان به: برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی زبان انگلیسی، مشاورههای آموزشی، اعطای بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی، و نیز به نخبگان، محققان، اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مسئولین و کارمندان دستگاههای مختلف، روزنامهنگاران و نظایر اینها اشاره کرد. از سوی دیگر هدایت پروژههای علمی، آموزشی، پژوهشی و هنری با مشارکت مراکز ایرانی و انگلیسی، پروژههای مشترک دانشگاهی و موارد متعدد دیگر در زمره امور محوله این مرکز قرار دارند.
اگر چه فعالیتهای مذکور فینفسه اموری عادی به نظر میرسند؛ اما نکته مهم آن است که این مرکز انگلیسی در پوشش این پروژهها اهداف و مقاصدی نظیر شناسایی و جذب نخبگان علمی و دانشگاهی، طرحها و پروژههای مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، جمعآوری اطلاعات در زمینههای مختلف در قالب نظرسنجی از مراجعین حضوری، برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای افرادی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور دارند؛ و موارد متعدد دیگری را دنبال مینمود.
این شورا با هماهنگی و همکاری با سفارت انگلیس در تهران هر سال در قالب راتبههای (بورسها) چونینگ وزارت خارجه انگلیس، تعدادی از بهترین دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای ایران را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن فرصت مطالعاتی و تکمیل پروژههای خود شناسایی، و با انجام مصاحبه نسبت به اعزام آنها اقدام میکرد. در معرفی انواع دیگر بورسهای اعطایی شورای فرهنگی انگلیس میتوان به بورسهای کوتاهمدت و کمکهزینههای تحصیلی اشاره کرد که به برخی اساتید دانشگاهها و افرادی از دستگاههای مختلف داخل کشور اختصاص مییابد؛ و آنها با سفر به انگلستان نیز از تسهیلات دفتر مرکزی آن در لندن بهرهمند میشدند.
شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس تلاش وافر داشت تا با تمامی افرادی که تحت عناوین مختلف به انگلیس اعزام مینماید، پس از بازگشت به کشور همچنان ارتباط خود را حفظ نموده و از آنها در مقاطع مختلف در جهت تأمین منافع انگلستان استفاده کند. بهعبارتدیگر این قبیل افراد در زمره مرتبطین شورای فرهنگی در سازمانهای مختلف داخلی قرار میگیرند؛ و حتی از این افراد به بهانههای مختلف برای شرکت در مراسم و مناسبتهای سفارت انگلیس و شورای فرهنگی دعوت به عمل میآید که طی برگزاری این قبیل مراسمها دیپلماتهای ارشد و مظنون به فعالیتهای اطلاعاتی انگلیس با طرح موضوعات مورد علاقه؛ اطلاعات کاملی از این افراد، و همچنین مشاغل و جایگاههای آنها در مراکز دولتی را کسب میکنند.
بههر حال اساس کار انگلیسیها بهطور اعم و شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس بهطور اخص، بر شناسایی و جذب افرادی در دستگاههای گوناگون جمهوری اسلامی ایران قرار داشت تا با استفاده از آنها به مقاصد و اهداف اطلاعاتی خود در کشور جامه عمل بپوشانند.
برگزاری دورههایی با حمایت بریتیش کانسیل و مشارکت مراکز انگلیسی و ایرانی در داخل کشور است که طی آن نمایندگانی از شورای انگلیس ضمن آشنایی با محققان ایرانی؛ از آنها دعوت میکردند که مراحل پایانی پروژههای خود را در قبال پرداخت کلیه هزینهها (سفر، اقامت، تحصیل و...) در انگلیس به انجام رسانند. نکته مهم آن است که برخی از این پروژهها به لحاظ اهمیت در زمره پروژههای ملی قرار میگیرند و محققان مربوطه نیز بعضاً طی همکاری آنها با شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس و یا سایر مراکز انگلیسی زمینهساز سوءاستفاده بیگانگان را فراهم نمودند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 و حضور جدی نامزدها در عرصه سیاسی _تبلیغاتی کشور، بخش سیاسی سفارت با حضوری جدی و آرایشی منظم که از کارمندان محلی و توانمند این بخش تشکیل گردیده، از اواخر فروردین 88 با سازماندهی و تقسیم وظایف، جهت انجام جمعآوری اطلاعات و اخبار از موضوعاتی چون: دیدگاههای مسئولین نظام، نمازهای جمعه، صدا و سیما، سپاه و بسیج و نظرات فرماندهان عالیرتبه، مساجد، محافل سیاسی، نشریات و روزنامهها و سایتهای اینترنتی، شاخصهای اقتصادی، بازار و تجارت و حضور در جوامع روستایی، اقدام نمودند. بر همین اساس بخش سیاسی هفتهای دو روز جهت جمعبندی اطلاعات و اخبار جمعآوریشده با حضور رئیس بخش و آقای «توماس برن»، اقدام به تشکیل جلسه نموده و جمعبندی گزارش نهائی تهیه میگردید.
نقش سفارت انگلیس در مقطع پیشاانتخاباتی
بنا بر اسناد بهدستآمده، برخی از اقدامات سفارت انگلیس قبل از برگزاری انتخابات 88 عبارتاند از:
1. تلاش سفارت انگلیس برای نزدیک شدن به احزاب سیاسی در ایران که اولین تماس در آذر 1387 با یکی از چهرههای سرشناس برقرار و به ایشان اعلام گردید سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط برقرار کند و در همانجا اعلام شد بعد از شما به سراغ آن احزاب خواهیم رفت (این تلاش با تدابیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد).
2. در اواخر سال 87 از سوی دولت انگلستان دستورالعملی شامل 18 بند در خصوص انتخابات در ایران صادر شد که ضمن تقسیمکار در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نقش حوزههای مختلف نظام موردتوجه قرارگرفته است؛ و دستورالعمل جمعآوری اخبار و اطلاعات صادر شد.
3. مسافرت متعدد دیپلماتهای انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاً قم، تماس با برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداها در شهرستانها، حضور فعال دیپلماتهای انگلیس در روز انتخابات در حوزههای مختلف و... که مبین تلاشهای عملی مجموعه سفارت در راستای تأثیرگذاری بر انتخابات است
4. بهکارگیری گسترده کارمندان محلی از سوی سفارت انگلیس در امر جمعآوری اطلاعات از سطح شهر و فعالین سیاسی و شرایط اجتماعی. در این راستا استخدام و بهکارگیری کارمندان محلی با تحصیلات عالی (دکتری) و بینش سیاسی بالا و گسیل آنها جهت ارتباطگیری با عناصر دارای دسترسی اطلاعاتی و دریافت تحلیلهای اختصاصی ایشان همراه با اطلاعات باارزش آنان در زمان انتخابات؛ بخشی از تلاشهای سفارت بود.
5. فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسیها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها اغتشاشات پس از انتخابات بهگونهای که تقریباً بهطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنههای درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور دادهشده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیلها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
6. فعالیت نسبتاً متمرکز بیبیسی فارسی بر روند انتخابات در ایران در دوره قبل از انتخابات با خطوط القائی: شاداب نبودن انتخابات، فرمایشی بودن انتخابات، تمرکز تخریبی بر سیاست خارجی دولت تخریب وجهه دولت و ...
7. اعلام انتظار وقوع حوادث غیرمنتظره و خونین از سوی دیپلماتهای انگلیسی؛
8. ارتباط شورای فرهنگی- آموزشی (CB) با بدنه جامعه بهمنظور بسترسازی ارتباطات از طریق اعطای بورس، برگزاری آزمونهای زبان، و... . از این طریق انگلیس تلاش داشت تا با دور زدن دولت ایران، علاوه بر شناسایی و نشان افراد موردنظر، کمترین هزینه را در دسترسی به افراد مؤثر در شرایط بحرانی به دست آورد.
9. شناسایی عناصر مطلع از طریق برگزاری آزمون انگلیسی IELTS. در این روش سفارت انگلیس تلاش میکرد تا با شناسایی افراد مؤثر، زمینههای بهرهبرداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
10.تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGO های داخلی. کمک به این NGO ها میتوانست شبکهای منسجم و هماهنگ از سازمانهای غیردولتی را برای بهرهگیری در شرایط بحران سازماندهی نماید
11.ایجاد بخش PIV (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهرهمندی از افراد دارای دسترسی در حوزههای مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
12.اقدام دیپلماتهای سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی بهمنظور شناسایی و جلب آنها در جهت اهداف موردنظر.
13.حضور دیپلماتهای سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباطگیری با مردم منطقه.
14.ایجاد زمینههای جذب افراد سیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع موردنظر. (عطاءالله مهاجرانی)
15.ارتباط مؤسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القاء و تأثیرگذاری. (چتهم هاوس، SSII)
16.فعال شدن انگلیس بهعنوان بازوی اطلاعاتی آمریکا و اسراییل در راستای جبران عدم حضور آمریکا و اسراییل در ایران.
.ارتباطگیری با برخی نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی بهمنظور جمعآوری اطلاعات و آمادهسازی آنها جهت همکاری با سرویس آن کشور.
18.تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات بهمنظور تأثیرگذاری بر بدنه جامعه.
19.در اواخر فروردین یک دوره آموزشی در آلمان با حضور 5 تن از کانون وکلا با موضوع حقوق شهروندی و جرائم سایبری برگزار شد و افراد مذکور بعد از بازگشت به کشور با تشکیل کارگروههایی درصدد نظارت بر تخلفات انتخاباتی برآمدند.
20.برنامهریزی جهت اعزام گروهی از خبرنگاران به آمریکا جهت ارائه آموزشهای لازم در راستای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری به نیابت از آمریکا.
21.اظهارات برخی از مسئولین نمایندگیهای خارجی در ایران مبنی بر انتظار حوادثی غیرمنتظره در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری.
22.انتشار اخبار کذب در خصوص سیستم شنود تلفن همراه در ایران و توانمندیهای آن، در این مورد شرکت نوکیا زیمنس که تجهیزات شنود را به ایران فروخته است اقدام به ارائه اطلاعات کذب مربوط به قابلیتهای سیستم شنود ایران نمود.
پیشبینی مشکوک!
سایت وزارت امور خارجه انگلیس در (16/12/87) به کسانی که قصد سفر به ایران را داشتند در ارتباط با مسئله انتخابات ریاست جمهوری دهم هشدار داده بود: «امکان برگزاری تظاهرات ناگهانی خشونتآمیز و حتی شورشهای عمومی در ایران بهطور قابل ملاحظهای وجود دارد.» توجه مجدد به واژگان تأکیدی این سایت،اولین مطلبی را که به ذهن متبادر میسازد، چیزی جز دخالت روشمند و برنامهریزیشدهر روباه پیر سیاست در انتخابات اخیر نیست. کارشناسان وزارت خارجه انگلیس نه غیبگو هستند و نه آنقدر باهوشاند که با یکفاصله زمانی چهارماهه بتوانند موضوعی غیرمتعارف در سی انتخابات ایران را پیشبینی کنند. لازمه چنین پیشبینی دقیقی، قرار داشتن در متن یک برنامه را اقتضا میکند. آنچه شبکه بیبیسی بعدها در ارتباط با آشوبها انجام داد همان برنامهای است که کارشناسان وزارت خارجه انگلیس از آن مطلع بودند.
نقش سفارت انگلیس در فتنه پس از انتخابات:
پس از برگزاری انتخابات نیز برخی از اقدامات این کشور در راستای پیگیری و تحریک اغتشاشات اخیر عبارتاند از:
1. سفارت انگلیس چند ماه قبل از انتخابات با تشکیل کارگروهی جهت بررسی تحولات روزانه کشور مبادرت به رصد نمودن اخبار خبرگزاریها، وبسایتها، وبلاگها، نظرات مردمی، دانشجویان، روحانیون، مقامات صدا و سیما، سپاه و بسیج نموده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات؛ سفرهای استانی دیپلماتها و کارمندان محلی آغاز گردید که در این راستا بررسی نظرات برخی اقوام مختلف ایرانی نسبت به هر کاندیدا موردتوجه آنها بوده است.
2. فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسیها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها و اغتشاشات پس از انتخابات بهگونهای که تقریباً بهطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنههای درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری اطلاعات بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور دادهشده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیلها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
3. بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات؛ سفارت انگلیس مبادرت به خط دهی انتشار اخبار کذب مبنی بر تقلب در انتخابات نموده و ضمن اعلام ساختگی و جعلی بودن آراء، اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی را بهعنوان اعتراض و حق مردم مطرح مینمود.
4. برگزاری جلسهای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس با حضور گروهکهای اپوزیسیون (از جمله منافقین) در لندن پس از شکلگیری اغتشاشات که در این جلسه مقرر گردید؛ استراتژی ذیل در دستور کار معترضین و اپوزیسیون قرار گیرد:
الف) استمرار اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی بهویژه پس از اقامه نماز جمعه تاریخی مورخ 29/3/88.
ب) عدم مشارکت آشکار و تابلو دار گروهکهای اپوزیسیون؛
ج) تفکیک اعتراضات از خط خشونت (در قالب نافرمانی مدنی).
5. شرکت کلیه دیپلماتهای سفارت انگلیس در راهپیماییها و تجمعات غیرقانونی پس از انتخابات.
6. بنا بر کیفرخواست دادستانی، یکی از مجرمین بازداشتشده فتنه؛ در بازجوییهای انجامشده به حضور غیرقانونی در جمع طرفداران کروبی در سعادتآباد به همراه همسر خود، حضور در تجمعات غیرقانونی طرفداران میرحسین موسوی در سعادتآباد و گیشا اعتراف کرده و به حضور «الکس پینفیلد» دبیر اوّل سیاسی و توماس برن (دبیر دوم سیاسی که پس از حوادث اخیر از کشور اخراج گردید)؛ در مورخه 1388/3/24 در خیابان سنایی حین درگیری و آشوب حضور کاردار انگلیس در یکی از تجمعات غیرقانونی بعد از انتخابات، شرکت «ساموئل مورگان» دیپلمات بخش روابط عمومی در مورخه 1388/3/25 در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب و دستگیری برخی معترضین، حضور توماس برن در مورخه 1388/3/28 در خیابان انقلاب در راهپیمایی غیرقانونی، شرکت «پاول بلامی» معاون بخش ویزا (اخراجی از کشور) در تاریخ 1388/3/28 در میدان فردوسی و عکسبرداری از تجمع آن روز، و حضور «ساموئل مورگان» در مورخه 88.3.27 در خیابان کریمخان در راهپیمایی غیرقانونی اعتراف نموده است.[i]
7. همچنین تعدادی از متهمین همچون آرش مؤمنیان، حسین رسام صراحتاً معترف هستند که در جریان تجمع غیرقانونی طرفداران آقای موسوی در بهارستان «الکس پینفیلد» دبیر اوّل سیاسی سفارت از آنها درخواست داشته که به میدان بهارستان رفته و مشاهدات خود را گزارش کنند.
8. سفیر انگلیس از کارمندان محلی درخواست داشته که اوضاع در سایر شهرها را بررسی و گزارش نمایند
قبل از انتخابات «الکس پینفیلد» و یکی از کارمندان محلی بخش سیاسی با چند نفر از اعضاء ستاد مرکزی یکی از سران فتنه ملاقات داشته، و با برخی نفرات وابسته به احزاب و مسئولین برخی NGO ها نیز ملاقات نموده است. بعد از انتخابات نیز در مورخه 1388/4/4 در قسمت VIP بخش کنسولی سفارت؛ آقای پینفیلد با یکی از افراد مطرح سیاسی اصلاحطلب (به هنگام اخذ ویزا) ملاقات نموده و پیرامون نامزدهای انتخابات و حوادث پساز آن و خطبههای تاریخی نماز جمعه مورخ 1388/3/29 مذاکره نموده است.[ii]
سخنان توبیخ آمیز منوچهر متکی وزیر وقت امور خارجه کشورمان بعد از آغاز اغتشاشات که با احضار سفرای کشورهای خارجی در جمع آنها صورت گرفت و از برخی اقدامات کشورهای اروپایی در هفته قبل از برگزاری انتخابات پرده برداشت، به فهم روشنتری از ابعاد مداخلات انگلیس کمک میکند. متکی با اشاره به مداخلات انگلیسیها در انتخابات ایران گفت: «انگلیس در سه سطح رسانهای،اطلاعاتی و امنیتی از مدتها پیش انتخابات ایران را هدف گرفته بود. نخستین خطی کهآنها در پیش گرفتند، تحریم انتخابات و القای آن در داخل ایران بود تاکسی مشارکت نکند. اقدام دوم انگلیس اعزام مسافرانی بود که با اهداف خاص اطلاعاتی و امنیتی به ایران میآمدند، تعداد این مسافران به حدی افزایش یافت که پرواز معمولی و کوچک لندنبه تهران به یک هواپیمای جیمبوجت بوئینگ 747 تبدیل شد. اقدام سوم ورود عملیاتی برخی از کارکنان ردهبالای بومی و حتی کاردار انگلیسی سفارتخانه این کشور در تهران به اغتشاشات است.»[iii]
اعترافات تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس
حسین رسام در دادگاه رسیدگی به کودتای مخملی با اشاره به سابق 5 ساله خود در سفارت انگلیس، وظیفه اصلیاش را جمعآوری اطلاعات و اخبار موردنیاز این کشور توسط مرتبطین سفارت در تهران و شهرستانها و گروههای خاص اعلام کرد.
وی با تشریح نحوه ارتباطگیری با گروهها و اشخاص مختلف، استخدام کارکنان ایرانی توسط این سفارتخانه را اقدامی برای پوشش دادن نحوه کسب خبر عنوان کرد و افزود: من در طول 5 سال اخیر 130 مرتبط با سفارت انگلیس و طی یک سال اخیر 50 نفر دیگر را جذب کردهام و از طریق قرارهای و ملاقاتی با آنها در رستورانها و کافیشاپها میگذاشتم، اطلاعات موردنیاز را کسب میکردم.
رسام از افرادی همچون عطریانفر، سعید لیلاز و شمسالواعظین بهعنوان مرتبطین مهم خود نام برد و افزود: سفارت انگلیس از طریق بخش صدور ویزا نیز اقدام به جمعآوری اطلاعات و ارتباطگیری با افراد مستعد میکرد.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس، استفاده از شورای فرهنگی بریتانیا روش دیگری برای کسب اخبار دانست و افزود: این شورا از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی برای پذیرش دوره IELTS، برگزاری دورههای مشترک با نهادهای دولتی و حکومتی، شناسایی و جذب نخبگان از طریق اعطای بورسیه و نیز جاسوسی علمی و صنعتی در دانشگاهها اقدام به جمعآوری اطلاعات موردنیاز میکرد.
رسام استفاده از NGO ها را یکی دیگر از راههای کسب اخبار توسط سفارت انگلیس دانست و افزود: سالانه 300 هزار پوند برای کمک برای سازمانهای مردمنهاد ایرانی هزینه میشد.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس با تشریح روند ارائه اطلاعات به وزارت خارجه این کشور افزود: بخشی از گزارشها و سیاستهای پیشنهادی ما به شبکه BBC فارسی ابلاغ میشد تا از آن طریق اجرا شود.
رسام با یادآوری شکلگیری جلسات سیاسی در سفارت انگلیس گفت: از حدود 4 ماه قبل از انتخابات جلسات مختلفی در این خصوص تشکیل شد و اطلاعات لازم از طریق مرتبطین و فعالان سیاسی بهویژه اصلاحطلبان جمعآوریشده بود. همچنین سفرهایی نیز به استانهای مختلف انجام میشد که بر اساس آن میزان مشارکت و گرایشهای هر منطقه تدوین شد.
این متهم به جاسوسی برای انگلیس، به افشای جزئیات دستورالعمل وزارت خارجه انگلیس پرداخت که در خصوص نحوه اطلاع از دیدگاههای رهبر انقلاب و گرایشهای ایشان و در مراحل بعد ائمه جمعه و نمایندگان ولیفقیه و همچنین فرماندهان سپاهان و بسیج و در کنار آن نیز اطلاعات موردنیاز از مردم عادی اقدام شده است.
تحلیلگر ارشد سیاسی سفارت انگلیس از حضور الکس دبیر اول سیاسی سفارت انگلیس در ستادهای انتخاباتی یاد کرد و گفت: وی تحت عنوان توریست بدون محدودیت به شهرهای رشت و قم سفر کرد و بهصورت یک فرد ناشناس به ستادهای موسوی و احمدینژاد سر زد؛ اما در تهران به ستاد موسوی رفته و با مسئولان تبلیغاتی و مشاورین وی جلسه داشت. ما چند ملاقات نیز با اعضای حزب اعتماد ملی داشتیم که این تماسها در مراحل بعد و دوران اغتشاشات نیز ادامه پیدا کرد.
وی نتیجه انتخابات را باعث شگفتی سفارت انگلیس دانست و افزود: گزارشها در لندن بر روی القای تقلب تأکید میکرد و طبق دستور سفارت کارمندان محلی و برخی دیپلماتها در تجمع حضور پیدا میکردند که از آن جمله میتوان به حضور دبیر اول سفارت انگلیس در درگیریهای خیابان مطهری در تاریخ 24 خرداد، حضور دبیر سوم مطبوعاتی در تجمع خیابان شریعتی، حضور دبیر سوم سیاسی در راهپیمایی خیابان انقلاب و نیز حضور معاون بخش ویزا و تهیه تصاویر از تجمعات اشاره کرد.
وی همچنین از دومینک دبیر سوم سفارت انگلیس یاد کرد که با لباس سبز به میان تجمعکنندگان رفته و به همراه آنها در راهپیماییهای غیرقانونی حضور یافت.
به گفته رسام، سفیر انگلیس در ایران ساعت 9 هر روز صبح با تمام اعضای بخش سیاسی جلسه داشته و آخرین اطلاعات را جمعآوری میکرد. وی 8 سؤال کلی را مطرح کرده و از کارمندان میخواست تا جواب آن را از طریق گفتو گو با مردم کسب کنند.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس این سؤالات را چنین برشمرد: در سطح شهر چه اتفاقی میافتد، مواضع جناحها در برای نماز جمعه رهبر انقلاب چست، کسب اسامی دستگیرشدگان، اطلاع از تجمع در شهرستانها، ثبت دلایل معترضان برای تقلب، ملاقات با چهرههای شاخص کاندیداهای معترض، پیشبینی تظاهرکنندگان از آینده و میزان اطاعت معترضین از دستورات رهبر معظم انقلاب.
به گفته رسام، جواب این سؤالات علاوه بر ارائه به وزارت خارجه لندن، از طریق آنها به آمریکا نیز فرستاده میشود.
وی تأکید کرد: تلاش این بود که این انتخابات نقطه عطفی برای اقدامات آینده باشد تا نظام یا مجبور تغییر رفتار شده و یا کلیت آن تغییر کند.
پی نوشت ها:
[i]- حسین رسام؛ بازجویی 1388/4/6 صفحات 12 و 13، به نقل از کیفرخواست دادگاه دوم متهمان فتنه
[ii]- حسین رسام؛ بازجویی مورخه 1388/4/9 صفحات 17 و 18
[iii]- واحد مرکزی خبر، 1388/3/31
منبع: برهان