کد خبر 462675
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

عربستان سعودی و امارات با رقابت برای نفوذ بر رسانه های مصری سعی دارند تا تسلط خود را بر افکار عمومی مصر و جهان عرب گسترش دهند و رقابت های منطقه ای بین این دو کشور نقش بسزایی در افزایش خواست های آنها برای سرمایه گذاری و خرید رسانه های مصری دارد.

رقابت امارات و عربستان برای نفوذ در مصربه گزارش مشرق، پایگاه خبری النخیل روز جمعه در مطلبی تحت عنوان امارات و عربستان برای خرید رسانه های مصر رقابت تنگاتنگی دارند، می نویسد: این دو کشور عربی مهم حاشیه خلیج فارس، رسانه های مصری را برای ترویج عقاید و سیاست های خود به خدمت گرفته اند.

پس از انقلاب مصر و ناامنی که باعث فرار سرمایه ها در بخش رسانه ای مصر شد این دو کشور قصد دارند با تزریق میلیارد ها دلار در رسانه های مصری، رسانه های این کشور را در خدمت خود گرفته و به نوعی نقش منجی را ایفا کنند.

نویسنده مصری وائل عبد الفتاح در مقاله ای که در روزنامه التحریر نوشته شده، با اشاره به تزریق میلیارد ها دلار از سوی دولت امارات در فضای رسانه ای مصر، می نویسد: امارات برای تحکیم بازوی قدرت رسانه ای خویش میلیارد ها دلار در این خصوص هزینه کرده است و درواقع از این طریق به دنبال دست یافتن به اهداف و مقاصد سیاسی و نظامی خود است.

این نویسنده مصری می افزاید: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار وارد بازار رسانه ای مصر کرده است تا که به گفته او اذهان، نگرش و شیوه زندگی مردم مصر را از طریق رسانه هایی که در خدمت گرفته تغییر داده و در چارچوب اختلاف یا به گفته او جنگ سردی که میان ریاض و ابوظبی برای گسترش و تسلط بر جهان عرب در گرفته است، هزینه کند.

وی در ادامه مقاله خود در روزنامه تحریر افزود: امارات از طریق واسطه هایی این کار را در مصر اجرا می کند.

برخی از منابع خبری با پرده برداشتن از رابطه میان دولت امارات و رسانه های مصری اظهار می کنند که صاحبان بسیاری از روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای مصر، شهروندان شیخ نشین های عربی حاشیه خلیج فارس و سرمایه داران نفتی هستند و برخی دیگر از این رسانه ها از جمله روزنامه ها، نشریات و شبکه های ماهواره ای نیز مستقیما از سوی وزارت اطلاعات امارات اداره می شود.

همچنین برخی دیگر از منابع خبری اظهار داشته اند که امارات رسانه های مصر را علیه ریاض به خدمت گرفته است تا از این طریق افکار عمومی را اقناع کند که حاکمان جدید عربستان خارج از عرف و قواعد سیاسی خود در منطقه اقدام می کنند و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نگران نزدیکی روابط میان ریاض و جنبش حماس است.

پیش تر نیز سفیر عربستان در مصر با اعلان خشم ریاض از آنچه که رسانه های مصری علیه این کشور می نویسند، اعتراض رسمی خود را به عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر اعلام داشته بود.

منابع آگاه همچنین از نفوذ سلطان جابر وزیر کشور امارات در رسانه های مصری خبر می دهند که اخیرا رییس شورای رسانه ای امارات نیز شده است و در دو سال گذشته نقس بسزایی در رسانه های مصری داشته است.

به نظر می رسد با رقابت های شدیدی که میان عربستان و امارات شکل گرفته به ویژه این که این دو کشور ادعای رهبری جهان عرب را هم دارند، این سرمایه گذاری ها بیشتر هم خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس