جلسه دفاع رساله دکتری احمد مردشتی در رشته علوم سیاسی با عنوان کامل «بررسی مبانی فقهی اصل ولایتفقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی» سال گذشته با کمک استاد راهنما داوود مهدوی زادگان، عضو هیأتعلمی پژوهشگاه و با حضور عبدالله قنبرلو، استاد مشاور، دکتر محمد فتح الهی و دکتر سیدرضا حسینی بهعنوان داوران داخلی و محمدمهدی اسماعیلی بهعنوان استاد داور مدعو برگزار شده بود که پس از شنیدن خطابه دفاعیه، پرسشهای داوران مطرح شد و دانشجو به آنها پاسخ داد و از رساله خود دفاع کرد و پس از بررسی داوران، بهاتفاق آرا با نمره 19 و درجه عالی، مردشتی بهعنوان دانشآموخته شناخته شد.
در خلاصهای از این پایاننامه اینگونه آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب قانون اساسی اصل ولایتفقیه بهعنوان مبنای حکومت اسلامی به مدت 10 سال در جامعه نهادینه شد و پس از بازنگری در قانون اساسی، گسترش اختیارات ولایت مطلقه فقیه شکل قانونی گرفت و با در نظر گرفتن مصالح حکومت، اداره جامعه برای رسیدن به سعادت انسانها بر اساس دین و سیاست جامعه اسلامی شکل گرفت.
در طول این مدت نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی به شورای بازنگری که اکثریت آنها را فقها و مجتهدان تشکیل میدادند، در مذاکرات خود به مبانی فقهی نظریه پرداخته و در مقابل آنان گروهی از نمایندگان و برخی مخالفان ولایتفقیه در خارج از مجلس با طرح مباحث شکلی و فرعی مانند ادعای تعارض ولایتفقیه با حاکمیت ملی و آرای مردم، ایجاد تعارض میان مسئولان اجرایی کشور بهعنوان دیکتاتوری تلاش داشتند تا به این اصل خدشه وارد کنند که در این تحقیق ضمن پرداختن به ایرادات این افراد مبانی فقهی و تاریخی اصل ولایتفقیه را بررسی کرده و با مسائلی چون نظریه نصب و انتخاب، مشروعیت و مقبولیت، گستره اختیارات ولیفقیه اشاره کرده و مطالب ارائهشده در شورای بازنگری قانون اساسی پیرامون اختیارات ولیفقیه، حتی مرجعیت و حتی شورایی بودن ولایتفقیه مورد بررسی قرار میگیرد تا شالوده اصلی ولایتفقیه که در امتداد ولایت رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) قرار گرفته و مبنای حکومت دینی است بهصورت مستدل و مستند بیان شود.
احمد مردشتی در گفتوگویی که با پایگاه اطلاعرسانی «ایثار» داشته، درباره رساله خود تأکید کرده است: استکبار جهانی همواره تلاش کرده است با استفاده از ثروت و قدرت خود و توسعه جهل در جهان، الگویی دوقطبی را در دنیا پیاده کند اما امام راحل (ره) با تعریف بعد معنوی زندگی در مقابل ابعاد مادی آن، در مقابل رویکرد استکبار جهانی ایستاد. بعد از رنسانس، دین در حکومتهای مختلف غرب و شرق دفن شده بود اما امام خمینی (ره) نظریه حاکمیت دینی را با طرح ولایتفقیه در جمهوری اسلامی و تسری آن در قانون اساسی و سایر مناسبات اجتماعی این اصل را ثابت کرد و به رخ جهانیان کشید.
این جانباز 70 درصد ضمن بیان این مطلب که انقلاب ما با تکیهبر این اصل پیروز شده و برقرار خواهد ماند، ادامه داده است: دشمنان ما از ابتدای انقلاب اسلامی و در دورههای مختلف با حربههایی نظیر جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی و تحریمهای اقتصادی سعی در حذف اصل ولایتفقیه و از بین بردن ایمان مردم ایران به آن داشتهاند زیرا میدانند این اصل در حکومت دینی ما هم باعث قدرت و پیشرفت ما میشود و هم بر سایر ملتها، ازجمله کشورهای عربی که انقلابهایی به تأسی از انقلاب ما را تجربه کردند، تأثیرگذار خواهد بود اما دشمنان همواره در رسیدن به این هدف شکست خوردهاند.
احمد مردشتی جانباز روشندلی است که در ۲۸ بهمن سال ۶۱ در بلندیهای «بازیدراز» قصر شیرین و بعد از عملیات والفجر مقدماتی درحالی که مشغول پاکسازی میدان مین بود، از ناحیه صورت و سینه مجروح شد و بهافتخار جانبازی نائل شد و اینک در جبهه فرهنگی پس از طی مدارج علمی دکتری خود را در رشته علوم سیاسی اخذ کرده است.