به گزارش مشرق، بهمن ضیاءمقدم دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت، با اشاره به مشکلات پیش رو در مسیر جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی اظهار داشت: متاسفانه علیرغم صحبتهای بسیاری که در خصوص ورود موتورسیکلتهای برقی به کشور شده است، هنوز زیرساختهای این امر به هیچ وجه فراهم نشده و این در حالی است که هیچ نهاد و یا سازمانی نیز متولی فراهم کردن زیرساختهای لازم نشده است.
موتورسیکلت در ایران وسیله امرار معاش برخی از موتورسواران است
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور با بیان اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت در کشورمان با دیگر کشورهای دنیا تا اندازهای متفاوت است، گفت: در این میان باید با توجه به فرهنگ و نحوه استفاده از موتورسیکلت در کشورمان، محصولات جایگزین و شرایط واگذاری آنها به مردم را انتخاب کنیم چراکه بخشی از مصرف کنندگان موتورسیکلت در کشور، از این وسیله به عنوان وسیله ارتزاق استفاده میکنند و از این رو لازم است هم در نوع محصول و هم در نحوه حمایت از خریداران، به اقشار مختلف موتورسواران توجه داشت.
قیمت بالای موتورهای برقی؛ لزوم اعطای وامهای بلاعوض و تسهیلات ویژه
وی با اشاره به قیمت نسبتاً بالای خرید یک دستگاه موتورسیکلت برقی افزود: قطعاً مصرف کنندهای که از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله امرار معاش استفاده میکند، توان خرید موتورسیکلتهای برقی که حداقل قیمتشان 10 میلیون تومان است را ندارند و از این رو لازم است سیاستهای حمایتی و اعطای وامهای بلاعوض به عنوان تسهیلات ویژه برای آنها درنظر گرفته شود.
عدم تناسب کاربری موتورهای برقی با کاربری موتورسیکلت در ایران/ لزوم تعبیه ایستگاههای شارژ
ضیاءمقدم متناسب نبودن نوع کاربری در نظر گرفته شده در ساخت موتورسیکلتهای برقی با کاربری موتورسیکلتها در ایران را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه طراحی این موتورسیکلتها به شکلی است که برای ترددهای طولانی مدت نیازمند شارژ پیاپی هستند و به عنوان مثال برای 100 کیلومتر پیمایش، نیازمند اتصال به شارژ به مدت زمانی معادل یک شب تا صبح هستند؛ لذا با توجه به این موضوع، باید ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف تعبیه شده تا قابلیت استفاده از این موتورسیکلت ها را برای کاربران فراهم کند.
عمر کوتاه باطری موتورهای برقی، هزینه بسیار سنگین تعویض باطری و مشکلات زیست محیطی باطریهای فرسوده
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پیش رو نیز، باطری موتورسیکلتهای برقی است که علاوه بر خطرات زیست محیطی آنها پس از اتمام عمرشان، قیمت بسیار هنگفتی دارند و هزینه آنها در مقایسه با قیمت این موتورسیکلتها، معادل نیمی از قیمت اولیه موتورسیکلت است؛ البته باید طول عمر کوتاه آنها را نیز در نظر گرفت. این بدان معنا است که هر موتورسیکلت برقی، تقریباً هزینه سالانه 6 میلیون تومانی برای تعویض باطری دارد.
موتورسیکلت در ایران وسیله امرار معاش برخی از موتورسواران است
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور با بیان اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت در کشورمان با دیگر کشورهای دنیا تا اندازهای متفاوت است، گفت: در این میان باید با توجه به فرهنگ و نحوه استفاده از موتورسیکلت در کشورمان، محصولات جایگزین و شرایط واگذاری آنها به مردم را انتخاب کنیم چراکه بخشی از مصرف کنندگان موتورسیکلت در کشور، از این وسیله به عنوان وسیله ارتزاق استفاده میکنند و از این رو لازم است هم در نوع محصول و هم در نحوه حمایت از خریداران، به اقشار مختلف موتورسواران توجه داشت.
قیمت بالای موتورهای برقی؛ لزوم اعطای وامهای بلاعوض و تسهیلات ویژه
وی با اشاره به قیمت نسبتاً بالای خرید یک دستگاه موتورسیکلت برقی افزود: قطعاً مصرف کنندهای که از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله امرار معاش استفاده میکند، توان خرید موتورسیکلتهای برقی که حداقل قیمتشان 10 میلیون تومان است را ندارند و از این رو لازم است سیاستهای حمایتی و اعطای وامهای بلاعوض به عنوان تسهیلات ویژه برای آنها درنظر گرفته شود.
عدم تناسب کاربری موتورهای برقی با کاربری موتورسیکلت در ایران/ لزوم تعبیه ایستگاههای شارژ
ضیاءمقدم متناسب نبودن نوع کاربری در نظر گرفته شده در ساخت موتورسیکلتهای برقی با کاربری موتورسیکلتها در ایران را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه طراحی این موتورسیکلتها به شکلی است که برای ترددهای طولانی مدت نیازمند شارژ پیاپی هستند و به عنوان مثال برای 100 کیلومتر پیمایش، نیازمند اتصال به شارژ به مدت زمانی معادل یک شب تا صبح هستند؛ لذا با توجه به این موضوع، باید ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف تعبیه شده تا قابلیت استفاده از این موتورسیکلت ها را برای کاربران فراهم کند.
عمر کوتاه باطری موتورهای برقی، هزینه بسیار سنگین تعویض باطری و مشکلات زیست محیطی باطریهای فرسوده
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پیش رو نیز، باطری موتورسیکلتهای برقی است که علاوه بر خطرات زیست محیطی آنها پس از اتمام عمرشان، قیمت بسیار هنگفتی دارند و هزینه آنها در مقایسه با قیمت این موتورسیکلتها، معادل نیمی از قیمت اولیه موتورسیکلت است؛ البته باید طول عمر کوتاه آنها را نیز در نظر گرفت. این بدان معنا است که هر موتورسیکلت برقی، تقریباً هزینه سالانه 6 میلیون تومانی برای تعویض باطری دارد.