به گزارش مشرق، حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در سی و هفتمین جشن بزرگ انقلاب که از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در مسجد امام زینالعابدین(ع) برگزار شد با اشاره به افزایش اسلامخواهی در جهان، اظهار داشت: دشمنان تلاش میکردند، نظام اسلامی و پیامهایش در درون مرزهای کشور بماند و به دیگر ملتها نرسد، اما بیداری اسلامی در ابتدای دهه چهارم نشان میدهد که مردم دنیا پیام آزادیخواهی و اسلامخواهی را دریافت کردند.
وی با بیان اینکه حکومتها را میشود تغییر داد ولی بیداری اسلامی را نمیتوان عوض کرد، افزود: امروز رسالت ما و مسئولان در تداوم راه انقلاب و نورانیت، سنگین است، بنابراین مبارزه با فقر، فساد و تبعیض باید سرلوحه کار مسئولان باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست و امیدواریم در تداوم راه انقلاب، همگان بر این اصل پافشاری داشته باشیم که چهره نظام از هرگونه آسیب اجتماعی و آنچه که زیبنده نظام نیست به دور باشد.
دو عنصر اساسی نظام
حجتالاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود فلسفه سیاسی و مبانی نظری نظامهای حکومتهایی که بر اساس لیبرال دموکراسی شکل گرفتهاند را قابل خدشه دانست و افزود: عملکرد این نظامها در دهههای اخیر هیچ تناسبی با ادعاهای مغرب زمین و مدعیان دموکراسی ندارد.
وی به شکلگیری نظام اسلامی و تغییر معادلات سیاسی جهان اشاره کرد و افزود: نظامی که مبتنی بر ارزشهای دینی و مردمسالاری دینی و مبتنی بر اجتهادی تمدنساز با پرچمداری امام خمینی(ره) در کشور پا گرفت، سخن، کلام و راه نو پیش پای عصر ما و جهانیان قرار داد.
دادستان کل کشور، مردم سالاری و مبتنی بر دین بودن را دو عنصر اساسی شکل دهنده نظام جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: برای شناخت مکتب سیاسی امام راحل به ویژه برای نسل جوان لازم است در مورد ابعاد شخصیتی و مبانی که امام برای انقلاب داشتند مطالعه داشته باشیم.
وی اولین شاخصه مکتب سیاسی امام راحل را خلوص و خداخواهی ایشان دانست و افزود: اگر بخواهیم سنگ زیربنای اندیشه امام را معرفی کنیم، به همان جملهای میرسیم که بر در و دیوار نقش بسته که نوشته «عالم در محضر خداست»، یعنی امام در همه امور به خداوند توجه داشته است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه حیات امام به حیات و تداوم راه و مقصد ایشان است اظهار داشت: انقلاب اسلامی روز به روز در عالم پررونقتر میشود و یاران بیشتری جذب میکند.
امام رأی مردم را تشریفاتی نمیدانستند
وی تصریح کرد: آنچه که دیروز در جماران از زبان امام میشنیدید امروز همان سخنان و مبانی را در کلام مقام معظم رهبری میشنوید. این ادامه حیات امام راحل است.
حجتالاسلام رئیسی توجه به اراده و کرامت انسان را دومین شاخصه مکتب سیاسی امام برشمرد و تأکید کرد: امروز در عالم همه داعیه حقوق بشر دارند اما امام اگر سخن از مردم داشتند، به رأی آنها اعتقاد داشتند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: برخی ممکن است رأی مردم را تشریفاتی ببینند، ولی امام راحل هرگز این طور فکر نمیکردند.
وی به توجه ویژه حضرت امام نسبت به جایگاه و نجات انسان اشاره کرد و گفت: توجه امام به انسان مثل دکان داران سیاسی جهان نبود که تنها امری که در قاموس آنها نیست انسان است.
پیوند معنویت و سیاست
حجتالاسلام رئیسی، سومین شاخصه مکتب سیاسی حضرت امام را پیوند بین معنویت و سیاست ذکر کرد و یادآور شد: امروز بیش از ۳۰۰ سال است که مغرب زمین تلاش میکند خدا را از زندگی اجتماعی انسان دور کند، در حالی که نتیجه تقابل معنویت و سیاست در مغرب زمین، به جنگهای جهانی اول و دوم، کلاهک هستهای، ظلم به مردم فلسطین و... منجر شده است.
وی با بیان اینکه گرایش به معنویت در مغرب زمین بسیار بالاست، در مورد فلسفه شکلگیری داعش گفت: داعش دست ساخته نظام استکباری است تا مسلمانان یا نیروهایی که با عشق به انقلاب اسلامی و خروش علیه استکبار جان گرفته بودند را منحرف کنند و در مسیر انحرافی قرار دهند.
دادستان کل کشور معتقد است گروههای تروریستی در ظاهر با استکبار جهانی میانهای ندارند اما در باطن، سربازان نظام استکباری هستند.
حجتالاسلام رئیسی توجه به معنویت را از نتایج ارزشمند انقلاب شکوهمند اسلامی عنوان کرد و افزود: موجهای انحرافی و کاذب و جریان قلابی که تمام خواهد شد اما آنچه که خالص خواهد ماند توجه به اسلام ناب محمدی است.
حجتالاسلام رئیسی چهارمین شاخصه مکتب سیاسی حضرت امام را توجه ایشان به ارزشهای اسلامی ذکر کرد و گفت: تمام توجه امام این بود که ارزشهای اسلامی و دینی را در ابعاد مختلف اجرایی کنند. تمام وجود امام، آهنگ دین داشت و تمام نگاه ایشان به فقه، دین و ارزشهای الهی بود.
وی گفت: ولایت فقیه ولایت یک دین شناسی است که در جایگاه دیده بانی قرار دارد و مدیریت او نسبت به جامعه اجازه نمیدهد جامعه و مجموعه نظام به طرف غرب و شرق گرایش پیدا کند و نظام در صراط مستقیم حرکت کند.
دادستان کل کشور ادامه داد: امام بزرگوار ما این مدیریت را سالها انجام دادند و به نحوی عمل کردند که بنیاد این نظام مبتنی بر ارزشهای الهی است.
حجتالاسلام رئیسی در تشریح شاخصهای دیگر مکتب سیاسی حضرت امام تأکید کرد: آرمان امام راحل نجات همه انسانها و جهانی شدن انقلاب اسلامی بود. مخاطب امام، ملتها هستند، بنابراین میبینیم که خیزش و بیداری اسلامی در ملتها ایجاد شده است.
وی با تأکید بر اینکه انتظاری از دولتهای وابسته نیست، تصریح کرد: بیداری در ملتها ایجاد شد و مخاطب امام هم ملتها بودند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، به شکلگیری هستههای مقاومت در کشورهای مختلف اشاره کرد و یادآور شد: پیام انقلاب اسلامی پیام نجات ملتهاست و آنچه امروز میبینید در ملتها ایجاد شده به برکت این نگاه است.
دادستان کل کشور، عدالت اجتماعی را از دیگر شاخصههای مکتب سیاسی امام راحل برشمرد و تصریح کرد: در مفاهیم دینی بعد از توحید هیچ مفهومی جامعتر و فراگیرتر از مفهوم عدالت نداریم، بنابراین فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی حضرت امام بر اساس عدالت بود.
وی در بیان دیگر شاخصههای مکتب سیاسی حضرت امام اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک نهضت عظیم در اندیشهها، فکرها، انگیزهها، گرایشها و بینشها بوده، انقلابی که دیدگاهها را نسبت به اینکه دین میتواند سرنوشت انسان را رقم بزند تغییر داد.
با وجود ولی فقیه هیچ بنبستی در اداره جامعه وجود ندارد
حجتالاسلام رئیسی ادامه داد: ممکن است کسی مقاله دینی بنویسد و سخن دینی بگوید اما به این باور نرسیده که دین میتواند حکومت را اداره کند. از آن سو انسانهایی هستند که فکر میکنند دین ظرفیتی دارد که میتواند زندگی انسان را اداره کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت قم و بزرگترین حوزه جهان اسلام که در این شهر وجود دارد را در پاسخگویی به مطالبات جهان مهم برشمرد و افزود: یافتن پاسخ برای سئوالات وقتی مبتنی بر اجتهاد تمدنساز و فقه جواهری باشد، هیچ سئوال بیپاسخی در فرهنگ و فقه غنی اسلامی نخواهیم داشت و هیچ بن بستی در اداره و مدیریت جامعه با وجود ولی فقیه جامع الشرایط وجود ندارد.