کد خبر 546656
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

مجری طرح کلان ملی با بیان اینکه طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره به پایان رسیده، گفت:تاکنون با دوکشور اروپایی وامریکای شمالی مذاکرات فنی برای تولید این هواپیما انجام گرفته است.

به گزارش مشرق، علیرضا جهانگیریان گفت: این طرح کلان ملی یکی از اولین طرح های کلانی بود  که در سال ۱۳۹۱ با حضور رئیس جمهور به تایید شورای عالی عالی علوم تحقیقات رسید.

 وی با بیان اینکه بیشترین هواپیمایی که کشور ما نیاز دارد هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره با برد متوسط است، گفت: سازمان تحویل گیرنده این پروژه، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا است.

جهانگیریان با بیان اینکه اولین مرحله این پروژه طراحی مفهومی هواپیما بود، اظهار داشت: این مرحله از اواسط سال ۹۱ تاکنون توسط دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به تقسیم کار این پروژه گفت: طراحی بدنه و سیستم های هواپیما در دانشگاه امیر کبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت، طراحی سیستم اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان و قسمت هایی از بار و سازه این هواپیمای مسافربری در پارک علم و فناوری فارس تقسیم کار شده است.

به گفته مجری طرح کلان ملی «توسعه فناوری کلیدی هواپیمای مسافری ۱۰۰-۱۵۰ نفری با برد متوسط» اکنون طراحی اولیه مفهومی این هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به اتمام رسیده و مورد تایید سازمان تحویل گیرنده و شورایعالی عتف قرار گرفته است.

جهانگیریان افزود: در حال حاضر شمای کلی از بیرون و داخل هواپیما در دسترس است.

وی تاکید کرد: ما با توجه به مذاکرات و توافقات هسته ای انجام شده توانستیم مسیر  حرکت پروژه را به سمت مشارکت های بین المللی سوق دهیم.

جهانگیریان با اشاره به امادگی ایران در مبحث انتقال تکنولوژی این هواپیما خاطر نشان کرد: ما آمادگی  داریم با شرکتهای خارجی سازنده ای که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند، در بحث انتقال  فناوری وارد مذاکره شویم؛ با این مباحث می توانیم به جرات بگوییم که توانایی بخش تحقیق و توسعه  این نوع هواپیما را داریم.

 وی افزود: تاکنون مذاکرات فنی با دو کشور اروپایی و آمریکای شمالی داشته ایم و امیدواریم که این مذاکرات به موضوع خرید گره بخورد.

به گفته مجری طرح کلان ملی «توسعه فناوری کلیدی هواپیمای مسافری ۱۰۰-۱۵۰ نفری با برد متوسط» این مذاکرات درخصوص امکان سنجی  انتقال فناوری، ارتباط دو طرفه، تبادل قابلیت ها و... انجام گرفت.

جهانگیریان تاکید داشت: ما باید  بتوانیم به واسطه این پروژه سهم مناسبی را از ساخت هواپیماهای کشور بر عهده بگیریم و سهم قابل قبولی از طراحی و ساخت آن را به داخل کشور بیاوریم.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    2 0
    نام این طرح اصلاح شده به مستندات فناوری کلیدی و طراحی مفهومی یک هواپیما با ظرفیت 150 نفره و لذا مسئله ساخت و طراحی جزئیات در آن نیست. برای عدم سوء تفاهم در آینده این مطلب را اصلاح کنید.
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 0
    دمتون گرم .
  • حسین ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    4 2
    من نمی دونم چه زوریه که حنما این کار انجام باشه اونم توی این موقعیت اقتصادی . خودکفائی خوبه اما نه فقط در حد شعار یعنی اگر ما همون خودرو سازی مثلا بومی ارتقاء بدیم و بتونیم یه خودرو کاملا ایرانی درست حسابی درست کنیم , شرف داره به این مدل کارکردن که جزء خرج بیخودی و حقوق های آنچنانی هیچ خروجی نداره .واقعا باعث تاسفه!
  • علی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    7 0
    ما اگر یتونیم مدیریت درست داشته باشیم مدیریت مدیریت مدیریت .... به راحتی میتونیم هواپیمای مسافربری و جنگنده بسازیم فقط مدیریت درست درود بر ایرانی ها
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    3 2
    آره خوبه - شماها توی همون طرح مفهومی بمانید
  • علیا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    2 0
    این نوع هواپیما دو مزیت داره. اول بحث ترابری هست که خیلی خوبه و اگه مدل مطمئنی ساخته بشه حتمن کمک حال نوسازی ناوگان شوری میشه. البته نباید انتظار داشت این اتفاق همین یکی دوساله رخ بده و باید منتظر موند تا 5 یا 10 سال. یه بار تلویزیون درباره ی آ320 ایرباس صحبت میکرد پروژه 15 سال طول کشیده بود. دوم بحث نظامی هست ه گفته شد یکی از مجریان صنایع دفاع هستند. از این هواپیماها میشه در بحث گشت دریایی. ترابری و هلیبرن نظامی و البته بر اساس علایق دوست خوبمون "مغز متفکر" برای ساخت آواکس ها استفاده کرد. چون که "ساخت آواکس از اوجب واجبات هست" :D
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 3
    دل شیر میخوادسوار این هواپیماشدن!
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 0
    باز تا صحبت از موفقیت ایران شد بلافاصله ...ها آمدند برای لجن پراکنی.
  • محمد ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    1 0
    متسفانه اولویت دولتها باهم فرق میکنه برای همین یک طرح برای به ثمر نشستن خیلی وقت میگیره یا تبدیل به نشودنی میشه همین طرح جنگنده قاهر یک نمونه تولید شد ولی بعد متوقف شد وفعلا تا اطلاع ثانوی معلق شد طرح شفق هم همینطور هواپیمای مسافربری هم درحد شعار موند یعنی بعد سه سال تازه ماکتش قراره ساخته بشه نمیدونم چرا وقتی طرحی به مرحله عملیاتی نرسیده میشینن روش مانور میدن در هرصورت امیدوارم این رویه تغییر کند ومسولین واقعیت را منعکس کنند ولو این واقعیت تلخ باشد در ظمن مشرق جان یک درخواست داریم از شما آن هم اینکه در صورت تهیه گزارش دفاعی از مسولین مربوط در رابطه با ساخت پیشران توربوفن برای جنگندها سوال کنید واگر امکانش باشد از آنها بخواهید که تصاویر وفیلم در اختیارتان قرار دهند البته خواسته من بسیار بالاتر از توان خبر گزاری شماست ولی ای کاش شرایطش پیش بیاید باتشکر از مشرق..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس