وی
افزود: یکی از عوامل بسیار مهم در تذهیب نفس و تفاوت حضرت علی(ع) با
برادران دیگر ایشان حضور حضرت در خانه پیامبر(ص) از دوران کودکی و نیز
شیفتگی فاطمه بنت اسد نسبت به پیامبر اکرم(ص) است.
بطحایی
گلپایگانی گفت: امام علی(ع) در حدیثی فرمودهاند که «پيامبر(ص) مرا در
دامن خود پروريد. من كودك بودم، پيامبر مرا چون فرزند خود در آغوش گرمش
میفشرد و در استراحتگاه مخصوص خود جای میداد... هرگز نيافت كه من دروغی
بگويم و در كردار من اشتباهی رخ دهد. من همچون بچه شتری تازه كه پيوسته به
دنبال مادرش هست، به دنبال او می رفتم. او هر روز نكته های تازه ای از
اخلاق را براي من آشكار میساخت. و مرا فرمان میداد كه در خط او حركت كنم.
آن حضرت مدتي از سال در كوه حرا به سر میبرد و كسی جز من او را نمی
ديد... من نور وحی و رسالت را ميديدم و بوی خوش و دل انگيز نبوت را احساس
میكردم.. موقعيتی كه من در محضر رسول الله داشتم براي هيچ كس نبود.»
وی افزود: آموزش و پرورش به شیوه پیامبراکرم(ص)، حضرت علی(ع) را لایق همسری حضرت فاطمه(س) کرد.
این
مرجع تقلید عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) از حضرت فاطمه(س) سه پسر و دو دختر
به نامهای حسن(ع)، حسین(ع)، محسن(ع)، زینب و ام کلثوم(س) و از
امالبنین(س) چها ر پسر به نامهای عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان و از
خوله محمد بن حنفیه را داشت.
وی
گفت: نحوه تربیت و مدیریت حضرت علی(ع) در خانه به گونهای بود که بین
فرزندان حضرت فاطمه(س) و برادران ناتنی آنها تقاوتی قائل نمیشدند و همین
امر باعث احساس قلبی نزدیک امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) شد.
بطحایی
گلپایگانی افزود: تربیت حضرت علی(ع) به گونهای بود که حضرت عباس(ع) در
واقعه کربلا حاضر شد تا فرزندان و داراییاش را فدای برادر ناتنیاش کند و
در بحارالانوار آمده است که امام حسین(ع) نیز هنگامی که بر بالین ایشان
حاضر شد، فرمود:«الان انكسر ظهرى و قلّت حیلتى» یعنی الان كمرم شكست و راه
چاره به رویم بسته شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دلیل اصلی شاخص بودن فرزندان حضرت علی(ع)، تربیت آنها نزد پدری مدیر و سیاست مداری بینظیر بود.