البته در تجارت خارجی کشور نیز جایی که همکاری با شرکتهای آمریکایی منع شده باشد، وجود ندارد. اواخر فروردین امسال نیز رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گویی در مورد آخرین وضعیت بازار واردات خودروی آمریکایی به ایران، گفته بود: نمایندگی شرکت شورولت که از طریق کره جنوبی فعالیتش را در ایران آغاز کرده تمام مدارک و گواهیهای لازم در زمینه استاندارد،محیط زیست و غیره را به طور قانونی طی و دریاقت کرده است.
با گشت و گذاری در سایت های آمریکایی می توان به این نکته پی برد که خریداران این کشور چندان دل خوشی از کارخانه های بومی خودروسازی ندارند و خودروهای آلمانی و ژاپنی را ترجیح می دهند. سایت آمریکایی theliepolitic درباره این که افراد باهوش در آمریکا هیچ گاه خودروی ساخت این کشور را نمی خرند می نویسد: صنایع خودروسازی آمریکایی روز به روز به اواخر عمر خود نزدیک تر می شوند. این صنایع دیگر قادر به تولید خودروی با کیفیت نیستند. اصلی ترین دلیل عدم خرید خودروی آمریکایی توسط مردم چیست؟ دلایل متنوعی برای این مساله می توان بر شمرد. این ماشین ها عمر زیادی ندارند و دست آخر، برای فروش مجدد ارزششان به شدت کاهش پیدا می کند.
بسیاری از ماشین ها پس از چند سال کار کردن، با افت قیمتی 70 درصدی مواجه می شوند. دلیل این کاهش قیمت چیست؟ به دلیل افت وحشتناک کیفیت این ماشین ها هیچ کس خواهان آن ها نیست.در میان لیست ماشین های بادوام، آلمان و ژاچن توانسته اند 10 جایگاه برتر را به دست آورند و 10 جایگاه آخر نصیب کارخانه های خودرو سازی آمریکا شده است.این افت کیفیت به اندازه ای است که اگر بخواهید ماشین کارکرده تان را بفروشید، پولی کم تر از وامی که برای آن خودرو گرفته اید گیر شما می آید.
مردم خودرویی فراتر از خودروی آمریکایی می خواهند
هم چنین سایت jalopnik که در حوزه اتومبیل فعالیت می کند چند دلیل برای نخریدن خودروهای آمریکایی ذکر کرده است که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد. این سایت می نویسد: اگر بخواهید خودرویی آمریکایی انتخاب کنید چیزی هست که شما را شگفت زده کند؟ بین یک خودروی سنگین و یا سدان متوسط کدام را ترجیح می دهید؟ خریداران خودرو فورد را انتخاب می کنند و یا خودرو های بازطراحی شده هوندا؟ اگر بخواهیم رو راست باشیم، مردم علاوه بر قدرت موتور بالا، قیمت مناسب و کیفیت بالا، به خودروهایی نیاز دارند که قیمت مناسبی داشته باشند، زیبا به نظر برسند و رانندگی با آن ها آسان باشد. چه کسی جز خودروسازی های آمریکایی این خودروها را در اختیار دارد.
خودروسازهای آمریکا و خود آمریکا، ضد آمریکایی هستند!
یکی از مشکلات عدم رشد صنعیت خودروسازی آمریکا است که به خارجی ها اجازه می دهیم آزادانه با خودروساز های ما به رقابت بپردازند.ژاپنی ها فهمیده اند که برای محافظتت از صنعت خودروسازی خود باید با ایجاد محدویت های وارداتی، ورود خودروهای خارجی را سخت تر کنند. واقعیت این است که ما آمریکایی ها نیز ضد آمریکا عمل می کنیم چرا که از خرید خودروهای خارجی خوشحال هستیم و در عوض در برابر وضع قوانینی که می تواند از خودروسازی ما حمایت کنید مقاومت می کنیم. به نظر من این اصلی ترین دلیل مشکلات خودرویی ما در آمریکا است.