به گزارش مشرق و به نقل از گیزمگ، پروفسور آرول آرلجا، مدرس مرکز زیرساختهای پایدار دانشکده مهندسی دانشگاه سوینبرن عنوان کرد: مطالعات ما با هدف یافتن جایگزینی مناسب اما ارزان برای آسفالت مملو از مواد نفتی گرانقیمت است.
وی در ادامه افزود: پودر قهوه پس از استفاده در طبیعت رها میشود. این در حالی است که میتوان از این پودر به عنوان یک ماده مهندسی در زیرساختهای جادههای در حال احداث استفاده کرد. در واقع با ترکیبی از ضایعات مصالح ساختمانی مثل آجر شکسته، شیشه و بتن میتوان هزینه جادهسازی را به مراتب کاهش داد.
وی در ادامه افزود: محققان ابتدا پودر مصرفشده قهوه را در دمای 50 درجه به مدت پنج روز خشک و سپس پودر خشک قهوه را با ضایعات صنعت فولاد با نسبت هفت به سه ترکیب کردند. در مرحله بعد با افزودن یک محلول قلیایی باعث چسبیدن ذرات شدند که در نهایت با تبدیل این محلول به بلوکهای سیلندر شکل، ترکیبی سخت و قابل اعتماد برای بسترسازی جاده بدست آمد.
محققان معتقدند که با استفاده از میلیونها تن پودر قهوه استفاده شده میتوان بخش اعظم هزینه جادهسازی را کاهش داد. بهطوریکه با جمعآوری پودر قهوه مصرف شده در این دانشگاه به مقدار 150 کیلو در هفته میتوان پنج کیلومتر جاده را در سال آماده بهرهبرداری کرد.
وی در ادامه افزود: پودر قهوه پس از استفاده در طبیعت رها میشود. این در حالی است که میتوان از این پودر به عنوان یک ماده مهندسی در زیرساختهای جادههای در حال احداث استفاده کرد. در واقع با ترکیبی از ضایعات مصالح ساختمانی مثل آجر شکسته، شیشه و بتن میتوان هزینه جادهسازی را به مراتب کاهش داد.
وی در ادامه افزود: محققان ابتدا پودر مصرفشده قهوه را در دمای 50 درجه به مدت پنج روز خشک و سپس پودر خشک قهوه را با ضایعات صنعت فولاد با نسبت هفت به سه ترکیب کردند. در مرحله بعد با افزودن یک محلول قلیایی باعث چسبیدن ذرات شدند که در نهایت با تبدیل این محلول به بلوکهای سیلندر شکل، ترکیبی سخت و قابل اعتماد برای بسترسازی جاده بدست آمد.
محققان معتقدند که با استفاده از میلیونها تن پودر قهوه استفاده شده میتوان بخش اعظم هزینه جادهسازی را کاهش داد. بهطوریکه با جمعآوری پودر قهوه مصرف شده در این دانشگاه به مقدار 150 کیلو در هفته میتوان پنج کیلومتر جاده را در سال آماده بهرهبرداری کرد.