به گزارش مشرق، سیدحسن موسوی نژاد در نشست خبری با بیان این که برداشت ما این است که صنعت حمل و نقل ریلی در کشور جدی گرفته شده است، اظهار کرد: در صنعت حمل ونقل ریلی شروع سرمایه گذاری تا به نتیجه رسیدن زمان زیادی را می طلبد.
وی یادآور شد: از سال گذشته تا الان به میانگین سن ناوگان رجاء یک سال اضافه شده و به 33 سال رسید.
وی ادامه داد: امسال خرید 700 واگن شامل 500 دستگاه واگن نو و 200 دستگاه واگن دست دوم در بودجه شرکت رجاء تصویب شده و با تولیدکنندگان واگن مذاکرات آغاز شده و تلاش می کنیم نیازهای خود را از داخلی ها تامین کنیم.
وی با بیان این که تامین واگن از طریق منابع شرکت و صاحبان سهام صورت نمی گیرد، گفت: 15 تا 20 درصد از منابع از سهام صاحبان و بقیه از طریق فاینانس تامین خواهد شد.
مدیرعامل حمل و نقل ریلی رجاء با اشاره به این که امسال باید 300 تا 350 میلیارد تومان برای این کار تامین شود، افزود: حتما باید بخشی از این واگن ها از خارج تامین شود و تولید 500 واگن سه تا چهار سال طول خواهد کشید.
موسوی نژاد همچنین با اشاره به واگذاری رجاء افزود: پس از واگذاری سه مصوبه هیئت وزیران را برای تکمیل واگذاری داشتیم، در حالی که سال 91 رجاء واگذار شده اما روابط فیمابین هنوز برقرار نشده است.
وی با یادآوری این که در سال 85 قرارداد خرید 150 واگن ایرباس با ایریکو امضا شد، گفت: قرار بود این واگن ها طی 4 سال تحویل شود که تاکنون 58 ریل باس تحویل رجاء شده و امیدواریم بقیه نیز تحویل شود.
وی با بیان این که تقاضای سفر از طریق راه آهن کاهش یافته است، تصریح کرد: در سال هایی که رشد اقتصادی کمتری داشتیم، حمل و نقل رشد کمتری داشته است.
مدیرعامل رجاء در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که چه اقداماتی برای کاهش تاخیرات ترن ست های این شرکت دارید، گفت: در سال های گذشته تعمیرات ترن ست های رجاء به طور نامناسب انجام شد و به همین دلیل در بخشی از سال 93 و سال 94 در این زمینه مشکل اساسی داشتیم. لذا در تعمیر و نگهداری این ترنست ها تجدیدنظر کردیم.
وی با بیان این که در دو ماه امسال میزان تاخیر این قطارها نسبت به مدت مشابه پارسال نصف شده است و فکر می کنم تابستان امسال کمترین تاخیرات را در مقایسه با چهار پنج سال گذشته داشته باشیم، افزود: تعمیرات اساسی ترن ست ها تا ابتدای تابستان انجام می شود.
وی با یادآوری این که ترن ست ها با نصف موتورها با کاهش 10 تا 15 کیلومتر می توانند به حرکت خود ادامه دهند در خصوص تعمیر ترن ست ها حین حرکت اظهار کرد: نباید در مسیر ترن ست ها تعمیر شود، اما در مسیر تعمیرات اضطراری داریم که باید یک در هزار باشد.
به گفته موسوی نژاد، 20 دستگاه ترن ست در رجاء وجود دارد که 15 دستگاه آنها فعال است.
وی با بیان این که میانگین تاخیر قطارهای رجاء در سال گذشته 70 تا 80 دقیقه بود، میانگین تاخیر در سال جاری را 30 دقیقه اعلام کرد و افزود: رجاء 1100 واگن دارد که 90 واگن به دلیل سن بالا از رده خارج شده است.
وی با بیان این که مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شد، گفت: تکلیف به شرکت ها که زیر قیمت تمام شده مسافر حمل کنند، درست نیست و دولت می تواند کنترل را بردارد بدون اینکه نگران افزایش قیمت از سوی شرکت ها باشد چون فضای رقابتی ایجاد شده است.
مدیرعامل رجاء حقوق فروردین نصف شرکت های مهمانداری پرداخت نشده است، تصریح کرد: 9 شرکت راهبری قطارهای رجاء را برعهده دارند که تامین مهماندار با آنهاست توافق شده اگر رجاء سه ماه پرداخت نکردیم پیمانکاران حقوق را پرداخت کنند. در اسفند ماه پارسال بیش از 80 درصد مهمانداران حقوق 94 را دریافت کردند و برخی عیدی را نگرفتند.
موسوی نژاد با بیان این که ورشکسته نیستم اما زیانده هستیم، تاکید کرد: سیاست های تکلیفی باعث شده تا زیاندهد باشیم و امیدواریم با تامین منابع قطارهای تکلیفی این مسئله برطرف شود.
وی از درخواست ترکیه برای در سیر قرار گرفتن قطارهای رجاء به این کشور خبر داد و گفت: با توجه به این که هنوز امنیت به این کشور برنگشته از این رو منتظریم با تامین امنیت تردد قطارهای مسافری رجا به این کشور مجددا برقرار شود.
وی همچنین از بازنگری سیستم فروش اینترنتی بلیت قطار خبر داد و افزود: با توجه فراگیری گوشی ها هوشمند، اپلیکیشن خرید بلیت در سیستم های اندروید و آی او اس چند روز پیش رونمایی شد.