وی افزود: برنامههای دوره شش سال دوره ابتدایی و سه سال دوره اول متوسطه طبق سند تحول بنیادین و اصل 30 قانون اساسی به خاطر الزامی بودن آن از پوشش 100 درصدی برخوردار است در حالیکه دوره دوم متوسطه با توجه به رویکرد نیمه تخصصی آن برای ورود به دانشگاه و یا بازار کار الزامی برای اولیا در جهت ادامه تحصیل و یا دولت در جهت پوشش تحصیلی کامل ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 11 حوزه یادگیری در برنامه درسی دانشآموزان، بیان کرد: ثقل برنامههای درسی عمومی ما باید متمرکز بر روی دوره ابتدایی شود بهطوری که علاوه بر افزایش ساعت درس دینی در دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه ما بهدنبال اثرگذاری تربیتی در حوزه دیگر آموزشهای رسمی هستیم.
محمدیان گفت: با توجه به رابطه طولی و افقی که دروس با هم دارند ما سعی کردیم دینشناسی را بهصورت اهداف اولیه آشکار (ساعات تخصصی درس دینی) و همچنین طی اهداف پنهان (مستتر در ادبیات، ریاضی، اجتماعی و زیست ....) بهطور مشهود در برنامه آموزشی و کتاب درسی دانشآموزان بخصوص با توجه به اهمیت دوره ابتدایی جاری و ساری کنیم.
وی تصریح کرد: طبق مطالبات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در حوزه آموزش و پرورش ما چندین دروس مانند تفکر و سبک زندگی را به دروس دانشآموزان دوره دوم متوسطه اضافه کردیم ناچار شدیم از ساعات درسی دینی و زبان و ... برخی از دروس کم کنیم تا بتوانیم طبق جدول برنامه درسی 35 ساعت دروس دوره متوسطه را حفظ کنیم که در این خصوص کمترین تقلیل ساعت را در درس دینی داشتیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه انتقاداتی در این خصوص بر ما وجود دارد که رویکرد بسیاری از دروس ما از زبان، ادبیات و ... بر مبنای تربیتی برنامهریزی شده است و آموزش و پرورش رنگ سکولار به خود گرفته، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم کلاً جدا کردن دین از دنیا سکولار است و دین در برگیرنده تمام جنبههای زندگی بشر میباشد و باید در تمامی دروس دانشآموزان معرفتی از دینشناسی مشهود گردد.