وی تاکید کرد: با همه فراز و نشیب ها و مشکلاتی که در حوزه های فرهنگی و اقتصادی داریم اما این نعمت بزرگی است که امروز در سایه نظامی اسلامی زندگی می کنیم که در راس آن یک فقیه مجتهد جامع الشرایط قرار دارد.
شهردار تهران افزود: بعد از ایثارگری و مجاهدت ایثارگران، این فضای قرآنی کشور از روخوانی قرآن تا پایه گذاری جامعه قرآنی و تدبر و تفکر در اندیشه قرآنی را مدیون شخص مقام معظم رهبری هستیم. ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک روحانی برجسته و مبارز در مشهد تلاش خود را برای اساس فرهنگ قرآنی به کار بسته و در بعد از پیروزی انقلاب نیز همه جا علم ترویج فرهنگ قرآنی را به دست داشته اند.
قالیباف ادامه داد: در شهرداری تهران سه موضوع قرآن، نماز و اذان را در راس تمامی فعالیت های فرهنگی خود قرار داده ایم و این سه موضوع باید در تمامی کارهای ما تبلور داشته باشد؛ هر کجا که این سه موضوع اتفاق نیفتد ضعف مدیریتی ما بوده و شاید در بعضی موارد بیش از این نیز در توان ما نبوده است اما این موارد رویکردهای اصلی ما به شمار می رود. در کنار این موضوع همواره تلاش کرده ایم تا از بحث مسجد محوری، تفکر مسجدی و رویکرد خانواده محوری غفلت نکرده و آن را به فراموشی نسپاریم.
وی تصریح کرد: موضوعات معنایی و حوزه های پشتیبانی، برنامه ای و ابزاری این کار در شورای عالی قرآنی مطرح خواهد شد و در نهایت به هر جمع بندی که در شورای عالی قرآنی برسیم، از دید من مصوب است تا در همه ارکان شهرداری تهران جاری و ساری شود. در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که گاهی تغییر نگرش ها و روش های می تواند ما را پیش ببرد و به بخشی از مشکلات فائق بیایم.
شهردار تهران ابراز داشت: وقتی به تمدن ها و فرهنگ های مختلف نگاه می کنیم، ممکن است فکر می کنیم که تمدن ها و فرهنگ های غیر اسلامی دین را انکار می کنند و این را یک خطر بزرگ بدانیم. البته این یک خطر به شمار می رود اما امروز انکار دین خطر اصلی برای ما نیست، چرا که این کار شفاف است و مواضع ما نیز روشن است؛ همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند اگر آمریکا در مقابل دین ما بایستد، ما در مقابل همه دنیای آن ها می ایستیم.
وی افزود: نگرانی ما از جایی است که افکار و خرده فرهنگ هایی تحت تاثیر همان هایی که دین را انکار می کنند، تلاش کنند تا دین و باورهای دینی را از زندگی اجتماعی ما دور کرده و حتی دین را یک امر شخصی کنند.
قالیباف ادامه داد: در دوران دفاع مقدس فرصت محدودی برای حضور در مشهد داشتم و در این زمان بسیار محدود به دیدار دوستان جانباز و خانواده های شهدا می رفتم؛ گاهی از پدر شهدا و رزمندگان می شنیدیم که به ما می گفتند شما با این بچه ها در جبهه چه کار می کنید؟ همه این هایی که به جنگ و جبهه آمدند نماز شب خوان و حافظ قرآن نبودند و حتی شاید بعضی از آنها پیش از حضور در جبهه چندان بچه های خوش نامی هم نبودند اما حتما دل پاکی داشتند.
شهردار تهران گفت: ما این را فهمیدیم که اگر فضای حاکم بر هر محیطی فضای قرآنی و الهی شد و آن عمل هم یک حرکت الهی بود، خود این محیط آدم ها را تربیت می کند.
وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، افزود: خداوند فرموده است این پایدارترین سبک زندگی است و اگر انسانی می خواهد به موفقیت برسد باید به هر آنچه که در قرآن است، عمل کند از این رو باید فضا را فضای قرآنی کنیم.
قالیباف تصریح کرد: یک بخشی از فضای قرآنی، قرائت قرآن در محافل است اما این همه فرهنگ قرآنی نیست، بلکه آغاز راهی است که می خواهد ما را به فضای عملی در حوزه قرآن برساند.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به روند پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: روزی که ظلمی در کشور اتفاق افتاد و طاغوت در این کشور مستقر شد، امام خمینی (ره) یک تنه ایستاد و به فرهنگ قرآنی عمل کرد؛ در این مسیر نیز امام (ره) جز برای خدا حرفی نزد و جز برای خدا گامی بر نداشت.
وی افزود: بسیاری از بزرگان در قم به امام (ره) فرمودند شما با کدام سرباز و امکانات می خواهید در مقابل شاه تا بن دندان مسلح مبارزه کنید؟ با این وجود امام به فرهنگ قرآنی عمل کردند و به این موضوع ایمان داشتند که باید فردی و جمعی در مقابل ظلم مقابله کرد. در نتیجه سال ها بعد امام به کشور برگشت و طاغوت از میان رفت.
شهردار تهران ادامه داد: وقتی دشمن به این کشور حمله کرد، فرهنگ قرآنی گفت باید در مقابل ظالم، مجاهدت کرد. کل تعداد نفراتی که به جبهه رفتند زیر دو میلیون نفر بودیم ولی وقتی به فرمان الهی و فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) عمل کردیم، این عزت و پیروزی آفریده شد.
وی خاطر نشان ساخت: بعضی از افراد به ما می گفتند که بعد از فتح خرمشهر، باید قطعنامه را می پذیرفتید و صلح می کردید، این در حالی است که در آن زمان قطع نامه ای مطرح نبود و امام (ره) نیز فرمودند نباید در جنگ تردید کرد. حتی بعد از جنگ همه به ما می گفتند که صدام با قدرت بیشتری باقی مانده است اما در نهایت خدا به وعده خود عمل کرد؛ همچنانکه به ما عزت داد و صدام با آن خفت رفت تا راه قدس از کربلا بگذرد. همچنین خداوند ۵ + ۱ را پای میز مذاکره نشاند و وزیر خارجه آمریکا مذاکره چندین ساعته ای کرد که در تاریخ جنگ جهانی اول و دوم هم بی سابقه بوده است.
قالیباف ادامه داد: اگر به قصص و تاریخ قرآنی نگاه کنیم، وعده الهی را در زندگی خود می بینیم تا بدانیم اگر به قرآن و فرهنگ اهل بیت عمل کنیم موفقیت ما نیز تضمین شده خواهد بود.
شهردار تهران افزود: ما توفیق داریم که قرآن را با بهترین هنر، زیبایی و به بهترین شکل ممکن می خوانیم و آن را با بهترین چاپ، منتشر می کنیم اما آیا امروز قرآن فقر را در جامعه اسلامی از ما می پذیرد؟ جامعه ای که در آن فقر وجود داشته باشد، می تواند بگوید که من یک جامعه قرآنی هستم؟
وی عنوان داشت: در قرآن بیش از ۶۰ بار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به موضوع نیازمندان، فقرا و مساکین تاکید شده است و یکی از بحث های قرآنی توجه به رفع محرومیت است. پیش قراولان محرومیت زدایی در تهران و حاشیه شهر نیز باید جمع فعالان قرآنی باشند.
قالیباف با بیان اینکه «بحث فقرا و محرومیت زدایی در اولویت های کاری شهرداری تهران قرار دارد»، تصریح کرد: در شورای عالی قرآن، تمامی خانه های قرآن و عترت و بخش های فرهنگی فعال در حوزه دینی تلاش می کنیم تا یکی کارهای عملی قرآن در زمینه محرومیت زدایی را عینیت بخشیده و این کار را جز لاینفک زندگی خود قرار دهیم.
شهردار تهران افزود: ما نیازمند رعایت حقوق دیگران هستیم و امروز در سبک زندگی شهری باید انضباط شهری را رعایت کنیم. در این شرایط شاهد هستیم روز به روز جامعه به سمت پیشرفت حرکت می کند. همچنین ما باید ایمان داشته باشیم و در کنار آن عمل کنیم؛ مدیران نیز در این میان باید یک گام جلوتر از بقیه باشند که اگر نباشند، مقصر تر هستند.
وی با تاکید بر این نکته که «باید علم مبارزه با فقر و انضباط شهری را به دست بگیریم»، عنوان داشت: در این دو موضوع دست نیاز دراز می کنیم تا دست به دست دهیم و انضباط شهری و محرومیت زدایی را به عنوان دو رکن مهم از فرهنگ قرآن و عترت دنبال کنیم.
قالیباف با اشاره به اجرای طرح نذر فرهنگی در شهر تهران، تصریح کرد: ما با اجرای ان طرح به دنبال ایجاد تحول در افراد هستیم به نحوی که ثروتمندان در محرومیت زدایی باید درب خانه فقرا را بزنند و شرایط زندگی آنها را ببینند. از این رو ما از بسیاری از پولدارها پول نمی خواهیم، بلکه وقت آنها را می خواهیم همچنانکه حضرت امیرالمونین (ع) نیز خودشان به صورت مستقیم درگیر این کار بوده اند.