کد خبر 584940
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲

در سال‌های اخیر با ظهور و بروز وسیع‌تر جریان‌های دگراندیش و با افزایش تندبادهای هجوم امام‌ستیزان در داخل و خارج از کشور، عده‌ای که شاید برخی از آنان نیت‌های صادقی هم داشته باشند، تلاش کرده‌اند چهره‌ای از امام خمینی(ره) تصویرکنند که بیش از آنکه به شاخص‌های اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله نزدیک باشد به اسلام سکولار شباهت دارد.

به گزارش مشرق، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر* در ستون "یادداشت میهمان" روزنامه وطن امروز نوشت:

شکی نیست که یکی از مصادیق تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی‌(ره) نگاه تک‌بعدی و غیرمنظومه‌ای به ایشان است.

در سال‌های اخیر با ظهور و بروز وسیع‌تر جریان‌های دگراندیش و با افزایش تندبادهای هجوم امام‌ستیزان در داخل و خارج از کشور، عده‌ای که شاید برخی از آنان نیت‌های صادقی هم داشته باشند، تلاش کرده‌اند چهره‌ای از امام خمینی(ره) تصویرکنند که بیش از آنکه به شاخص‌های اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله نزدیک باشد به اسلام سکولار شباهت دارد.

برخی مهربانی، برخی دیگر مردم‌گرایی و برخی نیز صرفاً شخصیت فقهی و عرفانی امام خمینی(ره) را محور معرفی آن بزرگوار قرار داده و می‌دهند و عامدانه یا از سر غفلت به نخی که این خصوصیات برجسته را به یکدیگر متصل کرده و از او یک اسطوره غیرقابل تکرار ساخته است بی‌توجهی می‌کنند.

آنچه امام خمینی(ره) را پیشوای این حرکت بزرگ یعنی انقلاب اسلامی در سردترین فصل دینداری در تاریخ بشر یعنی قرن بیستم کرد، همانی بود که او در سن 20 سالگی در مرقومه خود و با استناد به کریمه قرآنی بیان کرد:
قُلْ إنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَه أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا 1
آنچه امام را امام کرد زنده بودن روح قیام و جهاد در وی بود.

در طول تاریخ کم نبودند قاعدین در مناسک و مساجد که از نظر مراتب علمی و فقهی کم از امام خمینی(ره) نداشتند اما نتوانستند صرفاً با فقه، با عرفان و با اخلاق، انقلابی به شکوه و ماندگاری انقلاب اسلامی رقم بزنند.

 اما این امام عزیز و بزرگوار ما بود که با روح جهادی و انقلابی‌گری خود فقه و عرفان و اخلاق و فلسفه را در خدمت حاکمیت دین خدا درآورد و در مقام یک احیاگر دین مایه عزت اسلام و مسلمین شد.

غمگینانه باید گفت چرا وقتی برخی می‌خواهند نگاه متفاوت2 به امام خمینی(ره) داشته باشند چشم بر این حقیقت درخشان می‌بندند و تعمداً آنچه به فقه و اخلاق و فلسفه و عرفان امام خمینی(ره) ارزش بخشیده است را انکار می‌کنند.

انقلابی‌گری یک خصوصیت در کنار خصوصیات برجسته امام(ره) نیست؛ بلکه زنده‌کننده و جهت‌دهنده تمام برجستگی‌های آن حضرت است.

با کمی تامل درمی‌یابیم آن مقدار که دشمن تلاش کرده و می‌کند انقلابی‌گری امام راحل(ره) را زیر سوال ببرد، فقاهت و عرفان امام(ره) را زیر سوال نبرده است. چرا که دشمن بر خلاف بسیاری از غافلان می‌داند که فقاهت امام(ره) فی نفسه خطرآفرین نیست، آن فقاهت وقتی با روحیه جهادی و قیام‌لله و انگیزه انقلابی برای آبادانی دین و دنیای مردم و حاکمیت دین خدا در زندگی دنیوی به خدمت گرفته شود، خطرآفرین خواهد بود.

بزرگ‌ترین و خسارت‌بار‌ترین تحریف امام خمینی(ره)، تحریف انقلابی‌گری ایشان و فروکاستن ویژگی «انقلابی» امام خمینی(ره) به یک ویژگی در کنار سایر ویژگی‌‌هاست. امید است صاحبان قلم این حریم را پاس بدارند و زنده و جاری بودن دین خدا با همه برجستگی‌های عزت‌آفرین ایشان را در«قیام‌لله» بدانند و امام عزیز و بزرگوارمان را به عنوان اسوه بی‌بدیل آن به نسل جوان معرفی کنند.

همگان توجه داشته باشند عزت ایران اسلامی امروز رهین شجاعت، صراحت، بصیرت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی امام خمینی(ره) است. ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از آنها به عنوان معیارهای انقلابی‌گری یاد کردند.

* مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه
........................................................................................
پی‌نوشت
1- سوره شریف سبأ، آیه 46
2- یادداشت «شناخت امام خمینی با نگاهی متفاوت»، روزنامه اطلاعات، مورخ 16خرداد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس