به گزارش مشرق، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم شامگاه یکشنبه در صد و هشتاد و سومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم به ارائه گزارشی از وضعیت پروژه مونوریل قم پرداخت.
علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه در زمان ورود ما به شهرداری قم منوریل بلاتکلیف بود، گفت: به همین دلیل تصمیم بر این شد که فاز نخست را تا میدان مطهری راهاندازی کنیم و در ادامه تکمیل فاز نخست و ادامه تا پردیسان را تصمیمگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در بهمنماه گذشته دو واگن به قم منتقل و تست انجام شد، اظهار داشت: بعد از آن بحث قرارداد را داشتیم چرا که زمان از آن گذشته و محتوای آن دچار تغییرات شده بود و لازم بود قرارداد در بخش ریالی و ارزی بازنگری شود که این کار نیز انجام شد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به سناریوی پیش روی مونوریل قم گفت: اگر قرار باشد در میدان مطهری منوریل تمام شود یک تعریف خواهیم داشت و اگر بخواهد ادامه پیدا کند یک تعریف دیگری خواهد داشت.
وی افزود: اگر پیش از میدان مطهری باشد چالش فنی دارد و اگر پس از ایستگاه مطهری باشد وارد حریم حرم مطهر میشود.
قاری قرآن گفت: با وجود اینکه فعلاً مسافری در محور مونوریل وجود ندارد اما تلاش میکنیم تا پایان سال جاری راهاندازی شود.
ابراهیم نیلیه مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در پروژه مونوریل پرداخت و با اشاره به تست واگنها پس از نصب گفت: برنامه زمانبندی راهاندازی منوریل برای پایان دیماه است اما تحقق آن نیاز به تأمین مالی دارد.
وی همچنین به تردیدهایی موجود در خصوص نصب سوزن تغییر خط قبل از ایستگاه مطهری و یا بعد از آن اشاره کرد.
* سر مردم قم از مونوریل بیکلاه ماند
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه از پروژه مونوریل به عنوان داستان غمانگیز یاد کرد و گفت: متأسفانه پس از سالها که از آغاز شروع پروژه مترو میگذرد هنوز مکان سوزن مشخص نشده است.
وی گفت: متأسفانه مشاور و پیمانکار در این پروژه استفاده خود را بردند و سر مردم قم، شورا و شهرداری از این پروژه بیکلاه مانده است.
حسن بختیاری از ساخت ایستگاههای مونوریل با سازههای سنگین که هم از نظر سیما و منظر شهری مشکل دارد و هم هزینههای هنگفتی را به پروژه وارد کرده انتقاد کرد.
شهردار قم در ادامه با اشاره به سخنان مدیرعامل قطار شهری مبنی بر راهاندازی مونوریل در دیماه گفت: من به عنوان شهردار معتقد هستم که دیماه راهاندازی نخواهد شد.
وی با بیان اینکه مپنا قرار است به ما 10 واگن بدهد اما به تعهد خود عمل نمیکند، ابراز داشت: معلوم نیست قرار است خودش بسازد یا وارد کند؛ متأسفانه مپنا قرارداد بزرگی در سطح کشور گرفته و به آن محل نمیگذارد.
سیدمرتضی سقاییان نژاد تأکید کرد: تمام زیرساختها آماده است اما اگر واگن نیاید، مونوریل راهاندازی نخواهد شد و تا این لحظه تکلیف واگن مشخص نشده است.
وی یادآور شد: من از آقای استاندارد تقاضا کردم که جلسهای تشکیل شده و تکلیف مشخص شود زیرا اگر این کار صورت نگیرد نمیتوانیم قول بدهیم که امسال راهاندازی شود.
* فاز نخست مونوریل تنها یک شهربازی است
رئیس کمیسیون خدمات شهری در ادامه با اشاره به اینکه مونوریل پوشش ریلی یک کریدور در شهر قم از پارکسوار شمالی تا پردیسان بود، خاطرنشان کرد: قطعاً راهاندازی قسمت نخست تا میدان مطهری یک شهربازی است و هیچ کاربردی برای مردم قم و مسافران ندارد.
وی تأکید کرد: ما از همان ابتدا تکلیف کردیم شهرداری برای ادامه پروژه منوریل مشاور خوب بگیرد و مطالعات آن را انجام دهد که آن هم انجام نشد.
عباس ذاکریان تصریح کرد: ابتدای شورای چهارم تکلیف تا مصلا بود و قرار بود شهرداری برای مقابل حرم چارهاندیشی شود و اینگونه که پیش میرود احتمالاً چند ماه دیگر تا فرهنگیان میشود.
وی با بیان اینکه در این پروژه ضعف کارفرما مشخص است، اذعان داشت: مپنا کل طلبهایش از دولت را از جمله کارهایی که در عراق انجام داده میخواست سر این پروژه تسویه کند.
* صلاح نیست در مونوریل هزینه کنیم
وحید شایسته نیک دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: با این وضعیتی که داریم صلاح نیست در منوریل هزینه کنیم و باید به پروژههایی بپردازیم که بازده بیشتری دارد.
وی تأکید کرد: باید در حاشیه مسیر منوریل کار کرد چرا که در حال حاضر جنبه توریستی و تفریحی آن بیشتر از جنبه حملونقلی آن است.
در ادامه این جلسه در خصوص نحوه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه، ادامه آن تا مصلا و پردیسان و ... نکاتی بیان شد.