کد خبر 605880
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴

در شرایطی که شهرداری تهران مصمم است ۲ هزار فیلتر دوده روی اتوبوس‌های پایتخت نصب کند، دولت درنظر دارد به‌زودی شرط نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های وارداتی را بردارد.

به گزارش مشرق، براساس اسناد رسيده، دولت يازدهم درنظر دارد با تصويب استانداردي تاريخ‌گذشته با عنوان«EEVيورو5» پاي ‌ خودروهاي ديزلي آلاينده را به كشور باز کرده است.
 
عزم مديريت شهري براي كاهش دوده
 
شهرداري تهران با تكيه بر مطالعات شركت كنترل كيفيت هوا در شركت اتوبوسراني نصب فيلتر دوده(DPF) روي 2هزار اتوبوس تهران را دنبال مي‌كند تا آلايندگي اين وسايل به كمترين حد خود برسد و دوده از خروجي اگزوز اتوبوس‌هاي شهري حذف شود. اين فيلتر مي‌تواند با حذف دوده، ذرات معلق بسيار ريز، اكسيدهاي فلزي خطرناك ناشي از سايش موتور و هيدروكربن‌ها در كاهش آلودگي هوا اثر بسياري داشته باشد و با شرايط كاركرد و عملكردي در ايران سازگار است.
 
بدين‌ترتيب در پي 3سال مطالبه‌گري فعالان محيط‌زيستي و همكاري شهرداري تهران، هيأت دولت سال گذشته با پيشنهاد سازمان محيط‌زيست خودروسازان را مجاب كرد كه واردات هرگونه خودروي ديزلي را با شرط نصب فيلتر دوده انجام دهند.
 
 اما برخي خودروسازان خارجي كه در پي نخستين زمزمه‌هاي تحريم، برخلاف تعهدات خود كشور را ترك كردند، براي كشور، استانداردهاي تاريخ‌گذشته خود را عرضه كرده‌اند و در تلاشند برخي توليدات خود را با كمك تصويب استانداردEEV در فضاي پس از توافق برجام وارد كشور كنند. در اين زمينه آنان با وعده واردات بودجه‌هاي كلان سعي دارند شرايط ورود خودروهاي غيراستاندارد خود را به بازار ايران فراهم آورند.
 
استاندارد منقضي‌شده
 
استانداردEEV هم‌اكنون در اروپا تاريخ گذشته محسوب مي‌شود و در محصولات روز اروپا از استاندارد يورو6 استفاده مي‌شود كه محصولاتش همه داراي فيلتر دوده هستند. نكته قابل توجه اينكه هم‌اكنون وزارت صنعت پيش‌نويس اين استاندارد را آماده تصويب كرده است.
 
از سويي اين وزارت طي نامه‌اي به‌خودروسازان اعلام كرده كه براي تدارك و تأمين اقلام خودروهاي فاقد فيلتر دوده مي‌توانند اقدام كنند.
 
بدين‌ترتيب زمينه تصويب استاندارد تاريخ‌گذشته در هيأت دولت فراهم مي‌شود. پيش از اين، الزام خودروسازان به نصب فيلتر دوده قرار بود از مهر95 عملي شود اما وزارت صنعت تلاش دارد كه استاندارد EEV به سرعت تصويب شود.
 
50 برابر آلودگي هواي بيشتر
 
بررسي‌هاي كارشناسي و علمي مستند نشان مي‌دهد كه خودروهاي داراي استانداردEEV، حدود 50برابر گازهاي آلاينده بيشتري نسبت به‌خودروهاي داراي فيلتر دوده توليد مي‌كنند و ورود اين محصولات به بازار ايران مي‌تواند موجب آلودگي هواي شديد آسمان شهرها و جاده‌هاي كشور شود.
 
سازمان محيط‌زيست در اين راه، خود مبدع نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي بوده و در ماه‌هاي اخير فشارهاي زيادي براي تحقق اين مهم تحمل كرده است اما پس از مطرح‌شدن استاندارد تاريخ گذشته جديد، اين سازمان هنوز هيچ دفاعي از مصوبه الزام فيلتر دوده نكرده است.
 
يكي از نكاتي كه طي اين مصوبه بايد به آن توجه كرد اينكه برخي خودروسازان در واقع در فضاي اقتصادي جديد، به بهانه ورود و سرمايه‌گذاري خارجي‌ها روي سلامت مردم معامله مي‌كنند.
 
دوده خطرناك و فيلتر مؤثر
 
از جمله منابع مؤثر در آلودگي هواي آسمان كشور، دود خروجي از اگزوز اتومبيل‌ها و دوده است. تركيبات دوده‌اي شامل اكسيدهاي نيتروژن و گوگرد، هيدروكربن‌هاي نسوخته و مونواكسيدكربن به‌عنوان گازهاي سمي مي‌شود. اين ذرات مي‌توانند عامل بسياري از بيماري‌هاي حاد تنفسي قلبي و حتي مرگ مستقيم افراد در اثر استنشاق طولاني‌مدت شوند.
 
هم‌اكنون در دنيا براي جلوگيري از انتشار اين ذرات از فيلتر دوده استفاده مي‌شود كه ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهاي ديزلي را از بين مي‌برد. اين فيلترها، در سيستم اگزوز اتومبيل‌هاي ديزلي حدود 85درصد از دوده‌هاي خروجي را حذف مي‌كنند و تحت شرايط خاص اين ميزان گاهي به 100درصد نيز مي‌رسد.
 
منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس