به گزارش مشرق به نقل از ایران، به عبارت ديگر «سالي كه نكوست از بهارش پيداست». تصادف خودروي يكي از شهرداران مناطق با موتوسيكلت يك كارمند شهرداري در روز افتتاح تونل توحيد كه منجر به جراحت شديد موتورسوار شد، نشانه خوبي نبود. هرچند آن حادثه در ميان شور و شعف مديريت شهري و هوادارانش لاپوشاني و گم شد اما ادامه تصادفات در اين تونل و وقوع حوادث تلخ و مرگبار در آن، ناخودآگاه خاطره اولين تصادف در روز افتتاح تونل را به ذهن متبادر ميكند.
پروژهاي كه يك زمان از سوي شهرداري تهران به عنوان بزرگترين پروژه شهري تاريخ كشور معرفي ميشد و خواستار الگوبرداري دولت (!) و شهرهاي ديگر از آن بودند، حالا به روزي افتاده است كه نميتواند در برابر انتقادات كارشناسي از خود دفاع كند و مشكلات متعدد مهندسي و سازهاي در اين پروژه موجب شده است ديگر هيچكس اين جرأت را به خود ندهد كه از دولت و شهرداريهاي ديگر بخواهد از تونل توحيد الگوبرداري كنند. شهرداري تهران به تازگي به بهانههاي متعدد از جمله نبود ايمني در تردد و وقوع تصادفات اقدام به حذف برخي دوربرگردانها كرد.
اين اقدامات بيش از آنكه جنبه كارشناسي داشته باشد، به ناتواني مديريت شهري در ارائه پاسخ منطقي به انتقاداتي برميگردد كه به پروژههاي شهري از جمله تونل توحيد وارد ميشود. شهرداري تهران تلاش ميكند با فرافكني، پيش كشيدن موضوعات حاشيهاي و جنجال بر سر آنها اذهان عمومي را از توجه به اشكالات و ايراد فعاليتهاي غيركارشناسي خود منحرف كند.
وقوع تصادفات مرگبار در ورودي و خروجي تونل توحيد موضوعي است كه واكنش پليس راهور تهران را نيز به دنبال داشت. سرهنگ بذرافشان جانشين رئيس پليس راهور تهران چندي قبل گفت: پليس به علت قطع بودن سيستمهاي ارتباطي و آلودگي بسيار هواي داخل تونل نميتواند نيروهاي خود را در تونل مستقر كند.
مطرح شدن ابهامات مالي در تونل توحيد و عجيب بودن هزينههاي 400 تا 700 ميليارد توماني (كه به خاطر شفاف نبودن شهرداري، داراي تناقض است) براي مدتي بخشي از زمان جلسات شوراي شهر را به خود اختصاص داد و انتقادات كارشناسي فراواني در اين باره مطرح شد. همزمان با آن موضوع ايمني سازه تونل توحيد نيز رسانهاي شد و وقتي رئيس كميسيون عمران شوراي شهر گفت: «براي ايمني تونل توحيد بايد به خدا توكل كرد» مشخص شد كه كارشناسان و متخصصان نيز از توجه شهرداري به مسائل ايمني در سازه تونل قطع اميد كردهاند.
بخشي از ايمني تونل توحيد اما به كارشناسي نبودن شيب آن براي تردد وسايل نقليه بازميگردد.
مجتبي شفيعي: تونل توحيد احتمالاً برچيده ميشود
مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك كشور در گفتوگو با خبرنگار اظهار ميدارد: شهرداري تهران چندي قبل اعلام كرد كه به خاطر وقوع تصادفات، اقدام به حذف دوربرگردانها مي كند. اين در حالي است كه اگر واقعاً بحث جلوگيري از تصادفات و ايمنسازي است، كارهاي بسيار مهمتري بايد انجام دهيم.
وي ميافزايد: به طور مثال با توجه به اينكه تونل توحيد طبق آماري كه به ما ارائه شده، از حادثهخيزترين نقاط ترافيك شهر است، بعيد نيست كه موضوع برچيدهشدن و جمعآوري تونل توحيد در آيندهاي نزديك از سوي كارشناسان بررسي و مطرح شود. حتي احتمال دارد مديريت بعدي شهرداري تهران به كلي اين تونل را جمع كند.
شفيعي درباره برخي اشكالات تونل توحيد توضيح ميدهد: شيب ورودي و خروجي به تونل توحيد فوقالعاده زياد است. اين تونل كنار دو تونل مترو احداث شده و رمپهاي دسترسي به تونل به همين علت داراي شيب تند است و تصادفات زيادي را تاكنون رقم زده است.
دبير شوراي عالي ترافيك ادامه ميدهد: اگر قرار است نقاط حادثهخيز بررسي و جمعآوري شود خوب است به آمار پليس درباره تصادفات نيز توجه شود و بعد مقايسه كنند كه آمار حوادث در كدام نقاط شهر بيشتر است.
وي ميافزايد: در جلساتي كه قبل از افتتاح تونل توحيد با حضور مديران ترافيكي شهرداري تهران برگزار شد نيز مديرعامل سابق مترو به عنوان عضوي از مجموعه مديريت شهري تهران درباره نحوه ساخت تونل توحيد هشدار داد و متذكر شد كه اين تونل دقيقاً كنار دو تونل مترو قرار دارد و اجراي آن علاوه بر در پي داشتن مشكلات اجرايي با شيب بسيار تندي همراه خواهد بود.