به گزارش مشرق، بازیهای رایانهای تفریح مورد علاقه یکسوم ایرانیهاست، البته جالب است که بدانید بیشتر ایرانیها معتقدند بازیهای رایانهای به دلیل ارزانبودن، نقش پررنگی در تفریح خانوادههای کشور ایفا میکند. این درحالی است که بازار بازی در ایران چندان هم ارزانقیمت نبوده و ایرانیها نزدیک به 46٠میلیارد تومان برای خرید بازی و سختافزارهایش هزینه میکنند.
به گزارش «شهروند» نتایج پژوهش مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) وابسته به بنیاد ملی بازیهای رایانهای نشان میدهد میهمانی، رفتن به اماکن تفریحی عمومی، تفریحات ورزشی، خریدکردن و پاساژگردی و سفرهای داخل کشور سایر دلمشغولیهای عمده افرادی است که اوقات فراغت خود را صرف بازیهای رایانهای میکنند. این گزارش که توسط ١٠٠ پژوهشگر و از جامعه آماری تمام کلانشهرها، شهرها و روستاهای ایران تهیه شده است، همچنین نشان میدهد بازیهای رایانهای تفریح حداقل یک نفر از خانوادههای ایرانی است و البته از میان علاقهمندان به بازیهای رایانهای در ایران تنها ٣٠درصد حاضرند برای بازی کردن پول بدهند.
هرخانواده یک بازیکن
تقریبا یکسوم جمعیت ایران درگیر بازیهای رایانهای هستند. در بررسی
انجامشده، ٢٣میلیون نفر از جمعیت ٧٩میلیون نفری ایران بازیهای
رایانهای را تجربه میکنند و از این میان بیشتر از نصف یا معادل 5٣درصد
بازیکنان بازیها را به صورت مستمر دنبال میکنند. ٣میلیون بازیکن ایرانی
حداقل یکساعت در هفته روی یکی از دستگاههای رایانه شخصی، لپتاپ، گوشی
هوشمند، کنسولبازی یا تبلتبازی میکنند. بررسیها نشان میدهد 6٣درصد
بازیکنان مرد و ٣٧درصد زن هستند و به عبارتی ٨میلیون و5٠٠هزار نفر
بازیکن زن درکشور وجود دارد. نکته جالب اینجاست که از هرخانواده ایرانی
تقریبا یک نفر بازیهای دیجیتال انجام میدهد. به عبارتی در ایران حدود
٢٣میلیون خانوار وجود دارد که از این میان ٢٣میلیون نفر ایرانی درگیر
بازیهای رایانهای هستند. این درحالی است که بررسیها نشان میدهد از هر 5
خانوار، 4 خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن دراختیار دارند.
نوجوانان و جوانان بیشتر از بچهها درگیر بازی
بیشتر بازیکنان ایرانی جوان هستند. بررسیهای دایرک نشان میدهد متوسط سن
بازیکنان ایرانی ٢١سال است و بازیکنان در ایران بهطور میانگین از 6سال
پیش بازی کردن را شروع کردهاند. جالب است بدانید برخلاف تصور غالب که
کودکان بیشترین مخاطب بازیهای دیجیتال را میدانند، در ایران نوجوانان و
جوانان در بازه سنی ١٩-١٢سال بیشتر مخاطبان بازیهای دیجیتال هستند. طبق
این گزارش 5 رسانه پرطرفدار در بین بازیکنان ایرانی، تماشای تلویزیون، گوش
دادن به موسیقی، بازی دیجیتال، مطالعه کتاب و رفتن به سینماست.
بیشتر ایرانیها غروب تا نیمهشب بازی میکنند
طبق این گزارش ایرانیها روزانه به صورت میانگین ٧٩ دقیقه بازی میکنند.
گفتنی است 6٩درصد از بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، اما تنها
٣٩درصد از بازیکنان آنلاین بازی میکنند. نتایج این مطالعات همچنین نشان
میدهد که ٩٣درصد ایرانیها ترجیح میدهند تنهایی و در اوقات فراغت خود
بازی کنند. ٣٠درصد تمایل دارند با اعضای خانوادهشان مشغول بازی شوند،
١٩درصد با دوستان، ١٣درصد با اقوام و ٩درصد بازی با بازیکنان ناآشنا را
ترجیح میدهند. 5٩درصد بازیکنان از غروب تا نیمهشب، ٣٠درصد ظهر تا غروب،
٨درصد صبح تا ظهر و ٣درصد نیمهشب تا صبح بازی میکنند. ایرانیها بیشتر
در خانه خودشان بازی میکنند. ٩٧درصد افراد اعلام کردهاند منزل خود را
برای بازی ترجیح میدهند. ٢6درصد اعلام کردهاند علاوه بر منزل خود، منزل
دوستان را برای بازی کردن ترجیح میدهند. این درحالی است که اماکن عمومی
اولویت دیگر ٢4درصد افراد است و وسایل نقلیه اولویت ١٠ درصد، محل کار
اولویت 4درصد و محل تحصیل اولویت ٢درصد دیگر افراد است. ایرانیها
لذتبخش بودن، پرکردن اوقات تنهایی و جدیدتر بودن و متفاوتتر بودن
بازیهای رایانهای را علت عمده گرایششان به این نوع بازی میدانند. البته
آنها یک دلیل قابل تامل دیگر را برای علت گرایششان به بازیهای رایانهای
اعلام کردهاند و آن امکان هزینهبر بودن سایر تفریحات در مقایسه با
بازیهای دیجیتال است.
رانندگی و فرار، ژانر مورد علاقه ایرانیها
نتایج این تحقیق نشان میدهد، بازیکنان به 5 ژانر علاقه نشان میدهند.
رانندگی، فرار، معما، بازیهای ترسناک و بازیهای ورزشی به ترتیب ژانرهای
مورد علاقه ایرانیها برای بازیهای رایانهای است. جالب است که بدانید
برای بیشتر ایرانیها ردهبندی سنی بازیها چندان مهم نیست. از این میان
4١درصد تا حدودی به ردهبندی سنی توجه میکنند، ٣٣درصد توجه زیادی دارند و
٢6درصد توجهی ندارند.
تنها ٣٠درصد بازیکنان ایرانی خرج میکنند
٧میلیون نفر ایرانی حاضرند برای انجام بازیهای رایانهای هزینه کنند و
گزارشهای آماری نشان میدهد ایرانیها مبلغ 4 تریلیون و 6٠٠میلیارد ریال
برای بازیهای رایانهای هزینه کردهاند که این هزینه علاوه بر خرید
بازیهای رایانهای شامل خرید سختافزارهای مربوط به بازیها نیز میشود.
به عبارتی ایرانیها بیشتر از 4٠٠میلیارد تومان برای بازی کردن هزینه
میکنند. با این حساب حدود ٣٠درصد ایرانیهایی که بازیهای رایانهای
انجام میدهند برای بازی کردن پول پرداخت میکنند و سن میانگین این افراد
٢5سال است. از جمعیت بازیکنان ایرانی آقایان با دست و دلبازی بیشتری برای
بازیهای دیجیتال هزینه میکنند و 6٧درصد خریداران بازیهای پولی را مردان
تشکیل میدهند.
٩5درصد بازار ایران در دست بازیهای خارجی
با این خیل علاقهمندان به بازیهای رایانهای، تنها 5درصد نیاز متقاضیان
از بازار داخلی تأمین میشود و ٩5درصد بازیهای مورد استفاده مردم ایران
از بازار خارجی تأمین میشود. البته رشد طراحی و تولید بازیهای ایرانی در
سالهای گذشته قابل توجه بوده است و از سال ٩٠ تاکنون به 5 برابر رسیده
است. درآمد بازیهای دیجیتال براساس نوع پلتفرم 65درصد بازیهای موبایلی،
٢٠درصد بازیهای رایانهای و ١5درصد بازیهای کنسولی است. میزان استفاده
از بازیهای موبایلی ٩4درصد اندروید، 5درصد IOS و یکدرصد ویندوز فون
است. این مرکز تحقیقاتی همچنین اعلام کرده که بازی پرمخاطب هر سال را نیز
بررسی میکند که بازی پرحاشیه Clash of clans درحال حاضر پرطرفدارترین بازی
ایران شناخته میشود.