کد خبر 630924
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲

در آخرین گزارش از تحرکات امریکایی‌ها در خلیج فارس، فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از تلاش امریکا برای تست واکنش‌های احتمالی ایران نسبت به تحرکات هوایی امریکا در منطقه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش مشرق، عباس حاجی‌نجاری  طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:
 
در آخرین گزارش از تحرکات امریکایی‌ها در خلیج فارس، فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از تلاش امریکا برای تست واکنش‌های احتمالی ایران نسبت به تحرکات هوایی امریکا در منطقه خلیج فارس خبر داد.
 
براساس این گزارش، مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند که روز شنبه 10 سپتامبر (20 شهریور) یک هواپیمای جاسوسی امریکا از نوع «پی-8 پوسیدون» به همراه 9 خدمه و یک هواپیمای «ای‌پی- 3 ایری» به همراه 24 خدمه در 13 مایلی سواحل ایران در تنگه هرمز با هدف تست واکنش‌های احتمالی ایران در حال پرواز بودند که با تهدید هواپیماهای ایران مواجه شدند، ‌اما هواپیماهای ایران به سوی آنها شلیک نکردند.

پیش از این نیز امریکایی‌ها از نزدیکی قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های تنگه هرمز خبر داده بودند که متأثر از آن ناوهای امریکایی‌ ناچار به تغییر مسیر شدند. این گزارش‌ها اگرچه از سوی منابع ایرانی رسماً تأیید نشده است، اما واکنش سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح بیانگر این است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حراست از مرزهای آبی و منافع نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز اسیر فضاسازی رسانه‌ای دشمنان فرامنطقه‌ای و دنباله‌های آنها در منطقه نمی‌شوند.

او در عین حال با رد ادعاهای امریکایی‌ها مبنی بر رفتارهای پرخطر شناورها  و قایق‌های  نیروی دریایی سپاه در مواجهه با ناوهای امریکایی یادآور شد: شناورهای جمهوری اسلامی ایران با اشراف کامل بر قوانین و مقررات بین‌المللی همواره براساس استانداردهای تعریف شده، عمل می‌کنند. بنابراین ادعاهای مطرح شده نه تنها واقعیت ندارد بلکه ناشی از ترس آنها از اقتدار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران است.

تحرکات اخیر امریکایی‌ها و تلاش برای آزمون واکنش‌های احتمالی ایران بی‌ارتباط با مسائل داخلی امریکا و مسائل منطقه‌ای نیست، چراکه سردمداران کاخ سفید در داخل این کشور از یک‌سو با انتقادات گسترده رقبای انتخاباتی نسبت به اقدامات منفعلانه این کشور در خلیج فارس مواجهند و از سوی دیگر متحدان منطقه‌ای امریکا که با حمایت و تحریک کاخ سفید وارد جنگ‌های نیابتی در منطقه شده و اکنون عرصه‌ها را یکی‌یکی دارند می‌بازند، نسبت به توان امریکایی‌ها در ادامه حمایت از خود دچار تردید شده‌اند، لذا به نظر می‌آید کاخ سفید در یک اقدام انفعالی تلاش دارد ضمن حفظ روحیه آنها بر محاسبات و تدابیر مسئولان نظام جمهوری اسلامی تأثیر گذاشته و به نوعی چالش خود با متحدان منطقه‌‌ای‌اش را به چالشی در درون ایران تبدیل کند.

 شاید مصداق بارز اثرگذاری آن را بتوان سخنان آقای هاشمی‌رفسنجانی در اجلاس مسئولان وزارت آموزش و پرورش دانست که صرف هزینه برای توان دفاعی را بی‌ثمر و منجر به از بین رفتن سرمایه‌های ملی دانسته و به تعطیلی آنها توصیه می‌کند و البته وعده می‌‌دهد که در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی این امر محقق شود. 

اگرچه همان‌گونه که اشاره شد بخشی از رفتارهای امریکایی‌ها متأثر از رقابت‌های داخلی و تلاش برای اثبات توان نظامی آنها در منطقه غرب آسیاست، ولی تردیدی نمی‌توان داشت که نوع واکنش‌های ایران نسبت به این تحرکات، آینده مسائل منطقه را رقم می‌زند و منافع کلان و آینده نظام جمهوری اسلامی در منطقه متأثر از آن است و این نیازمند اتخاذ استراتژی هوشمندانه در مواجهه با هرگونه شرایط احتمالی است.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر وزیر دفاع، مسئولان و محققان این وزارتخانه، تأمین امنیت کشور را مستلزم افزایش توان دفاعی دانسته و یادآور می‌شوند در دنیایی که قدرت‌های «زورگو و سلطه‌گر و دارای کمترین جوهره اخلاق، وجدان و انسانیت» حاکم هستند و از تجاوز به کشورها و کشتار انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است، زیرا این قدرت‌ها تا اقتدار کشور را احساس نکنند، امنیت تأمین نخواهد شد.

ایشان در عین اینکه بر این نکته تأکید می‌کنند که باید توان و قدرت دفاعی را آنچنان افزایش داد که قدرت‌های زورگو احساس تهدید کنند، اما آن را کافی ندانسته و یادآور می‌شوند که برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، علاوه بر توان دفاعی، «توان تهاجمی» را نیز باید افزایش داد.

حوادث اخیر از سوی دیگر نشان می‌دهد که آنچه سرنوشت معادلات منطقه را تعیین می‌کند گفت‌وگوها و مذاکرات نیست، چراکه اگر قرار بود مذاکرات نتیجه‌بخش باشد دیگر نیازی برای تست واکنش‌های احتمالی ایران نسبت به تجاوز به حریم هوایی یا آبی ایران نبود، بلکه آنچه که تعیین‌کننده میدان است، اقتدار ایران است که دشمن را ناکام گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس