به گزارش مشرق، موسسات تحقیقاتی آمریکا تخمین میزنند که هر سال میلیاردها دلار توسط شرکتها، انجمنها و گروهها برای اعمال نفوذ بر نمایندگان کنگره این کشور هزینه میشود. حدود 50 درصد از اعضای سابق کنگره یا نامزدهایی که در انتخابات شکست خوردند، بهعنوان لابیگر در کنگره آمریکا فعال هستند.
تخمین زده میشود که بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز در فعالیتهای لابیگری در آمریکا مشغول هستند. این فعالیت به حدی گسترده است که میتوان گفت لابیگرها محتوای هر قانونی در کنگره را شکل میدهند. براساس تحقیقاتی که توسط شرکت «لگی استورم» انجام گرفته است، در یک دهه اخیر حدود 5400 تن از کارکنان سابق کنگره و 400 سناتور و نماینده سابق کنگره پس از ترک کنگره بهعنوان لابیگر مشغول بهکار شدهاند.
براساس تحقیقات دانشکده اقتصاد لندن، در حدود 1113 تن از لابیگرهای کنونی آمریکا در سال 2012، پیش از این در دفاتر نمایندگان کنگره فعالیت میکردند. همچنین در این گزارش آمده است که 25 شرکت بزرگ لابیگر در آمریکا هر کدام بیش از 10 تن از کارکنان سابق کنگره را جذب خود کردهاند. این شرکتها همچنین هزینههای زیادی بهطور مستقیم برای اعمال نفوذ بر قانونگذاران کنگره میکنند.
شرکت گوگل در سال ۲۰۱۲ حدود 20 میلیون دلار و شرکت اپل نیز سه میلیون دلار را صرف لابی با اعضای کنگره کرده بود. پولی که در این بین هزینه میشود سالانه به 9 میلیارد دلار میرسد. این رقم بالایی است اما در مقایسه با کاری که قادرند انجام بدهند یعنی انحراف مسیر قوانین و بودجه ۵/۳ تریلیون دلاری دولت آمریکا، رقم چندان قابل توجهی نیست.
منبع: پنجره