به گزارش مشرق، محسن پورسید آقایی امشب در اخبار سراسری شبکه یک صداوسیما ضمن تسلیت به مردم تبریز به خاطر وقوع حادثه برخورد دو قطار مسافری در ایستگاه هفتخوان در محل راهآهن شمال شرق کشور، اظهار داشت: سیستم ATC به عنوان سیستم کنترل اتوماتیک قطار بسیار پیشرفته است و همین سیستم روز وقوع حادثه یک بار از بروز سانحه جلوگیری کرده است.
وی افزود: قطار مسیر تبریز - مشهد ابتدا به دلیل یخزدگی در سیستم ترمز حدود 6 کیلومتر پس از ایستگاه هفتخوان در راهآهن شمال شرق در ساعت 6:22 دقیقه صبح متوقف میشود و پس از آن یک ساعت بعد قطار سمنان - مشهد وارد ایستگاه میشود که چراغ قرمز سیستم در واقع سرعت قطار مذکور را میگیرد.
وی گفت: پس از توقف قطار سمنان - مشهد لکوموتیوران با مسئول CTC تماس میگیرد که چراغ عبور قرمز است اما این مسئول که به تازگی شیفت وی عوض شده بود با نگاهی به سیستم به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام میکند که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند.
مدیرعامل مستعفی راهآهن ادامه داد: مسئول CTC به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام میکند که سیستم ATC را قطع کند و قطار را به صورت دستی هدایت کند و بدین ترتیب قطار سمنان - مشهد چون در مسیر هم شیب وجود داشته است 4 دقیقه بعد به قطار تبریز - مشهد میرسد و 6 ثانیه هم زودتر ترمز اضطراری میکند اما متأسفانه حادثه رخ میدهد.
پورسید آقایی افزود: همه مکالمات لکوموتیوران با مسئول CTC ضبط شده است. کنترلر در مرکز کنترل تصورش آن بوده است که با لکوموتیوران تبریز - مشهد صحبت میکند در حالی که با لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد صحبت کرده است و بدین ترتیب به وی اعلام کرد که مسیر مقابل آن قطار باز است و حرکت کند.
وی گفت: اشتباه دوم در این حادثه آن بود که لکوموتیوران اجازه ندارد با مسئول سامانه صحبت کرده و سیستم هوشمند را خاموش کند در حالی که این اتفاق رخ داده است.
پورسید آقایی با بیان اینکه دخالت عامل انسانی موجب بروز این حادثه شده است،اضافه کرد: کمیسیون عالی سوانح راهآهن در حال بررسی این موضوع است تا مقصران حادثه مشخص شوند.
وی همچنین بیان کرد: به هر حال این خطاها از سوی پرسنل تحت مدیریت اینجانب رخ داده است و بنده به عنوان مسئول ضمن اظهار همدردی با خانوادههای جان باختگان و عذرخواهی از آنها از سمت خود استعفا میدهم.
مدیرعامل مستعفی راهآهن گفت: بنده این استعفا را به وزیر راه و شهرسازی ارائه دادم و وی با این استعفا موافقت کرده است.
وی افزود: قطار مسیر تبریز - مشهد ابتدا به دلیل یخزدگی در سیستم ترمز حدود 6 کیلومتر پس از ایستگاه هفتخوان در راهآهن شمال شرق در ساعت 6:22 دقیقه صبح متوقف میشود و پس از آن یک ساعت بعد قطار سمنان - مشهد وارد ایستگاه میشود که چراغ قرمز سیستم در واقع سرعت قطار مذکور را میگیرد.
وی گفت: پس از توقف قطار سمنان - مشهد لکوموتیوران با مسئول CTC تماس میگیرد که چراغ عبور قرمز است اما این مسئول که به تازگی شیفت وی عوض شده بود با نگاهی به سیستم به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام میکند که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند.
مدیرعامل مستعفی راهآهن ادامه داد: مسئول CTC به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام میکند که سیستم ATC را قطع کند و قطار را به صورت دستی هدایت کند و بدین ترتیب قطار سمنان - مشهد چون در مسیر هم شیب وجود داشته است 4 دقیقه بعد به قطار تبریز - مشهد میرسد و 6 ثانیه هم زودتر ترمز اضطراری میکند اما متأسفانه حادثه رخ میدهد.
پورسید آقایی افزود: همه مکالمات لکوموتیوران با مسئول CTC ضبط شده است. کنترلر در مرکز کنترل تصورش آن بوده است که با لکوموتیوران تبریز - مشهد صحبت میکند در حالی که با لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد صحبت کرده است و بدین ترتیب به وی اعلام کرد که مسیر مقابل آن قطار باز است و حرکت کند.
وی گفت: اشتباه دوم در این حادثه آن بود که لکوموتیوران اجازه ندارد با مسئول سامانه صحبت کرده و سیستم هوشمند را خاموش کند در حالی که این اتفاق رخ داده است.
پورسید آقایی با بیان اینکه دخالت عامل انسانی موجب بروز این حادثه شده است،اضافه کرد: کمیسیون عالی سوانح راهآهن در حال بررسی این موضوع است تا مقصران حادثه مشخص شوند.
وی همچنین بیان کرد: به هر حال این خطاها از سوی پرسنل تحت مدیریت اینجانب رخ داده است و بنده به عنوان مسئول ضمن اظهار همدردی با خانوادههای جان باختگان و عذرخواهی از آنها از سمت خود استعفا میدهم.
مدیرعامل مستعفی راهآهن گفت: بنده این استعفا را به وزیر راه و شهرسازی ارائه دادم و وی با این استعفا موافقت کرده است.