کد خبر 67949
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳

محمدحسین جعفریان، نویسنده، شاعر، مستندساز و رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان گفت: برهان‌الدین ربانی یک مسلمان متقی بود. مسلمانی که باور داشت اسلام راه رهایی است و حزب خود را نیز با همین ایده بنیان گذاشت.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد حسن جعفریان، شاعر، نویسنده، مستندساز و رایزن سابق ایران در افعانستان با اشاره به ترور برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس شورای عالی صلح این کشور اظهار داشت: ربانی یکی از چهره‌های سرشناس جریان جهاد اسلامی در افغانستان بود که هم وجهه مذهبی و هم سیاسی قابل اعتنایی را درافغانستان دارا بود.

وی با اشاره به فارغ‌التحصیلی ربانی از دانشگاه الازهر افزود: ربانی سال‌ها رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود که احمد شاه مسعود شاخص‌ترین رهبر و مبارز آن در مبارزه با طالبان به شمار می‌رفت.

نویسنده کتاب «در حاشیه شط» ادامه داد: ربانی در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرد تا با استفاده از شورای عالی صلح در افغانستان طالبان را به پای میز مذاکره بیاورد و در این راه تلاش داشت تا چهره‌ها میانه‌رو را کاتالیزور قرار دهد و طالبان علاقه‌مند به ورود به دولت را با تشکیلات حامد کرزای هماهنگ کند که این موضوع در حال نتیجه دادن بود تا جایی که خود ملاعمرهم اعلام آمادگی کرده بود به این مذاکرات بپیوندد.

این رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان همچنین گفت: به اعتقاد من، آن گروه از طالبان که دل خوشی از مذاکره و مذاکره‌کنندگان نداشتند و منافع خود را در جنگ و ادامه داشتن آن می‌دیدیند، با وحشت از موفقیت‌های جریان مذاکره و صلح سعی داشته و دارند در این مسیر سنگ‌اندازی کنند که شهادت ربانی نمونه‌ای از این مساله است؛ چرا که از این ترور هیچ جریانی جز آنها و نیز اشغالگران آمریکایی و انگلیسی سود نمی‌برند.

سازنده مستند تلویزیونی«لعل بدخشان» افزود: ربانی یک مسلمان متقی بود؛ مسلمانی که باور داشت اسلام راه رهایی است و حزب خود را نیز با همین ایده بنیان گذاشت و بعد از آنکه مجاهدین نیز به دولت وارد شدند، همین موضوع را دنبال می‌کرد.

وی تاکید کرد: ربانی نخستین افغان تاجیک بود که بعد از 250 سال توانسته بود به قدرت سیاسی در افغانستان دسترسی پیدا کند و خلاء او از این جنبه نیز برای جامعه قبیله‌ای افغانستان سنگین به شمار خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس