به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، يك فروند هواپيماي جت منطقهاي آنتونوف 158 صبح يكشنبه (دهم مهرماه) در فرودگاه مهرآباد پرواز نمايشي انجام داد تا شانس خود را براي حضور در شبكه حملونقل هوايي ايران بسنجد.
اين هواپيماي مسافربري آنتونوف 158 ساخت اوكراين تا دوازدهم مهرماه با پرواز به شهرهاي مشهد، كيش و اصفهان مورد ارزيابي كارشناسان هوايي و نمايندگان خطوط هوايي كشور قرار گرفت.
در صورتي كه اين هواپيماي مسافربري آنتونوف 158 در پرواز هاي آزمايشي مورد تاييد كارشناسان قرار بگيرد، علاوه بر خريد چند فروند خط توليد آن نيز در ايران راه اندازي مي شود.
پرواز هاي آزمايشي اين هواپيما كه كارشناسان و متخصصان صنعت هوايي مسافران آن در اين سه روز بودند با نظارت شركت 'هواپيما سازي ايران' (هسا) و شركت سرمايه گذاري گسترش هوانوردي پارس ( پاديكو) از مجموعه هاي سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح انجام شد.
آنتونوف 158 روز چهار شنبه پس از پرواز هاي آزمايشي به همراه مديران و كارشناسان اوكرايني، اصفهان را به مقصد 'كيف' ترك مي كند.
**ويژگي هاي آنتونوف 158
هواپيماي جت منطقهاي آنتونوف 158 با ظرفيت حمل 100 مسافر داراي برد دو هزار و 500كيلومتر و سرعت 870 كيلومتر در ساعت است.
هواپيماي ساخت اوكراين قادر است در ارتفاع پروازي 11 هزار و 600 متر از سطح دريا پرواز كند.
طول باند مورد نياز براي نشست و برخاست اين هواپيما دو هزار متر است و داراي عمر خدمتي 80 هزار ساعت يا 30 هزار پرواز است.
اين هواپيما داراي هزينه عملياتي بسيار پايين براي يك ساعت پرواز و سيستم خدمات پس از فروش بسيار مدرن و مجهز است و يكي از گزينههاي مناسب براي تامين نيازهاي هواپيماهاي جت منطقهاي شركتهاي هواپيمايي داخلي و خارج از كشور به شمار ميرود.
بر اساس بررسيهاي انجام شده در افق سال 1400ناوگان هوايي كشور به 25 هزار و 500 صندلي هواپيما نياز دارد.
درابتدا براي انتقال فناوري هواپيماي 50 نفره، مناقصه اي بين 9 كشور سازنده انجام شد كه برنده آن شركت آنتونوف از كشور اوكراين بود كه بر اساس آن مقرر شد قرارداد انتقال فناوري هواپيماي توربوتراپ 140 با ظرفيت 52 مسافر منعقد و اجرايي شود.
ذر مرحله بعد، از شركت آنتونوف براي ساخت هواپيماهاي جت منطقهاي دعوت شد تا هواپيماي آنتونوف 158 را براي بازديد مسوولان و شركتهاي هوايي كشور در معرض نمايش قرار دهد.
در صورت رضايت خطوط هوايي، اقدامات لازم براي ورود حدود 80 فروند هواپيماي يك صد نفره كه نيازهاي ناوگان هوايي كشور را رفع مي كند، انجام مي شود.
همچنين در صورت نهايي شده توافق ها، 33 درصد قطعات اين هواپيما در ايران ساخته مي شود.