فیلم/ تحلیل مناظره اول در گفتگو با مهرداد بذرپاش و صادق خرازی

خرازی گفت: بنده نظرم این است که آقای جهانگیری پوششی نیست و شاید تحولات سیاسی و اجتماعی به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد، باید صبر کنیم و ببینیم تا 3 ــ 2 روز آخر چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مناظره زنده تلویزیونی با صادق خرازی در برنامه جهان آرا که شنبه شب (9 اریبهشت ماه) از شبکه افق پخش شد، درباره اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: انتخابات از دیروز کلید جدی‌تری خورد و انتخابات بین توده مردم از دیروز تازه شروع شده و مردم  ذهن‌شان درگیر انتخابات شد. مناظره علاوه بر ماموریت اصلی خود که آگاهی بخشی بوده و موجب می‌شود نظرهای مختلف در معرض مردم قرار بگیرد تا مردم بتوانند قضاوت کنند، کارکرد جذاب کردن صحنه انتخابات را دارد و این کار خیلی خوبی است که در رسانه ملی از سال 88 شروع شده است.

وی با بیان اینکه بعد از مناظره، تحلیل‌ها شروع شد، افزود: اصلی ترین مسئله‌ای که مردم دنبال آن هستند این است که ببینند کدام یک از نامزدها  بهتر می‌توانند مشکلات را بیان کرده و به ارائه راه حل بپردازند. اگر نامزدها پاسخ معتبری به مشکلات مردم ندهند، مناظره‌ها کارکرد خودشان را از دست خواهند داد.

بذرپاش با اشاره به اینکه مناظره باید نشان دهد که چه کسی آدرس غلط می‌دهد، تصریح کرد: مناظره اول عرصه تقابل دو نگاه بود؛ نگاه اول که می‌گفت همه چیز آرام است و در حوزه‌های مختلف کار شده است و نگاه دوم که می‌گفت این وضعیت در شأن ملت نبوده و باید تغییر کند، که البته مردم باید قضاوت کنند که کدام نگاه درست است.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در مناظره اول برخی آدرس‌های غلط روشن شد و مناظره‌های آینده جذاب‌تر خواهد بود چرا که نمایندگان آمادگی بیشتری پیدا کرده‌اند. مناظره باید نشان دهد که چرا برخی مسئولین آنقدر وضع‌شان خوب است و این سوال مردم بوده و سوال درستی است. مناظره باید نشان دهد که چه کسی دوست دارد کشور پیشرفت کند و چه کسی دوست ندارد و این در رفتار و کردار مشخص است.

وی در ادامه با بیان اینکه مناظره باید به ما نشان دهد که چرا برخی مشکلات ما حل نمی‌شود، افزود: امام (ره) به ما آموخت که مسئولین شأنی جز خدمت به مردم ندارند و هر مسئولی که ادعای انقلابی می‌کند باید خادم تر باشد.

بذرپاش با اشاره به اینکه نیمی از مناظره از مسائل اصلی مردم فاصله داشت، تصریح کرد: مردم به این نگاه می‌کنند که کدامیک از افرادی که در معرض انتخاب مردم قرار گرفته‌اند پاسخ بهتری به مسائل و مشکلات آنها می‌دهند؛ اگر مردم احساس کنند که صحبت‌های آنها با مشکلات مردم فاصله دارد، مردم چرا باید به آن‌ کاندید رای بدهند؟

نماینده سابق مجلس بیان کرد: جریان طیف دولت یک کاندیدا هستند و از ابتدا هم گفته شد که جهانگیری پوششی است و من نتوانستم که هضم کنم این یعنی چه؟ آقای جهانگیری چون به آمار مسلط بود آمد اما جهانگیری بیش از توقع کمک کردن و گزارش دادن خودش را نشان داد و آقای روحانی هم از این ماجرا تعجب کرده بود که آیا تغییر رویه‌ای داده شده؟!

وی خاطرنشان کرد: جهانگیری بیش از پوشش دادن، ظاهر شده و نحوه رفتار جهانگیری پدیده بود و آقای روحانی احساس کرد که جا مانده است. 20 روز تا روز رای‌گیری زمان داریم و ممکن است تیم اصلاح طلبان تصمیم دیگری بگیرند.

نماینده سابق مجلس گفت: کاندیدای زاپاس یک ژانر جدید است که باید برای بعدها هم انتظارش را داشته باشیم.احتمالا طیف اصلاح‌طلب این تصور را پیدا کرده که اگر روحانی دور بعدی انتخاب شود قدری به سمت اصولگرایان گرایش پیدا کند.اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری بدی هم نکردند که احتمال دادند در این بیست روز نتیجه‌هایی بگیرند.

بذرپاش تصریح کرد: در دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد این میزان از آرای منفی را برای رئیس جمهور مستقر شاهد نبودیم و جریان اصلاح طلبان تدبیر به خرج داد که روحانی را کمک کند و آرایش انتخابات این نخواهد ماند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دولت بعد از 4 سال رویکرد تهاجمی پیش گرفته است، افزود: البته این مسئله از گذشته وجود داشت و این رویه در بسیاری از جاهای دنیا دیده می‌شد. کسی که در 4 سال مسئول اجرایی بوده باید گزارش عملکرد بدهد.

وی با اشاره به اینکه آقای رئیس جمهور در دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید وضع شما خوب است و با آمارها بازی می‌کند، تصریح کرد: در یک آمار اعلام کردند 60 برابر دولت قبل شغل ایجاد کردند؟ آیا مردم احساس می‌کنند این تعداد شغل ایجاد شده است؟ رئیس جمهور محترم و معاونشان که پوششی‌اند بروند بازار و از مردم سوال کنند که آیا وضع‌شان چقدر تغییر کرده است؟

بذرپاش در پاسخ به علت عدم ثبت نام خود در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و گمانه‌زنی‌ها درباره دیر رسیدن به ستاد انتخابات، گفت: کسی که می‌خواهد رئیس جمهور بشود بعید است دیر برسد؛ اساتید بهتر از ما بودند و تصمیم گرفتیم که شرکت نکنیم ولی از نیروهای انقلاب حمایت و به آنها کمک کنیم.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مردم نسبت به اختلافات و دعوای بین مسئولین نقد دارند و آیا این مسئله در مناظره وجود داشت، افزود: بله، اما در مناظره‌ها این اتفاق صورت نگرفت و صحبت‌هایی که رفت و برگشت داشت تا حدی طبیعی بود.

وی با اشاره به زندگی مرفه برخی مسئولین خاطرنشان کرد: زندگی راحت داشتن امر بدی نیست اما مسئولین باید بین زندگی راحت و مسئولیت یکی را انتخاب کنند؛ مسئولین اگر می‌خواهند زندگی راحت داشته باشند باید از مسئولیت کنار بروند.

بذرپاش با بیان اینکه بیش از 40 درصد فارغ التحصیلان ما بیکار هستند،گفت: جوانی به من مراجعه کرد که دکترای زلزله داشت و 3 سال بیکار بود، در این شرایط وقتی یک اختلاس 8 هزار میلیاردی اتفاق می‌افتد بدبینی به کل افراد و فرایند پیدا می‌شود. ما توانستیم ریگی را از آسمان پایین بیاوریم اما سالانه میزان بالایی از قاچاق از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود.

در ادامه برنامه نیز صادق  خرازی به بیان نظرات خود پیرامون اولین مناظره انتخاباتی پرداخت.

صادق خرازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مناظره با مهرداد بذرپاش که در برنامه جهان‌آرا شنبه‌شب (9 اردیبهشت) برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که "فضای مناظره جمعه را چطور دیدید؟"، گفت: بالاخره مناظره است و مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است که مهمترین مناظره سیاسی هر کشوری در سراسر دنیا است.

وی ادامه داد: بنده فضای کلی مناظره را گرم دیدم، البته یک سری از الفاظ را که در مناظره مطرح شده نمی‌پسندم ولی به هر حال این حاشیه‌ها بود که فضای سرد ابتدایی مناظره را گرم کرد.

خرازی گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فضای تهدید و هشدار است، اگر صدا و سیما بتواند نقش خودش را خوب ایفا کند، دلیلی ندارد که مردم بنشینند پای ماهواره؛ ما باید سازمان صدا و سیما را هرچه بیشتر تشویق کنیم که این چنین برنامه‌ها را رواج بدهند و بتوانند مردم را که به‌عنوان مخاطبان آنها هستند به‌گونه‌ای هدایت کنند که به سؤالات منطقی مردم پاسخ داده شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: به‌نظر بنده این که مردم توانسته باشند تمام پاسخ‌های لازم خودشان را در یک ساعت و نیم مناظره گرفته باشند، قطعاً بنده اعتقاد به این موضوع ندارم.

وی گفت: صدا و سیما می‌تواند مسائلی را که امروزه ما با آن درگیر هستیم برای مردم تبیین کند و نقش‌آفرین باشد و این که صدا و سیما باید این روند مناظرات را پس از انتخابات نیز ادامه بدهد تا این رویه روشنگری مسائل در کل سال ادامه پیدا کند.

خرازی با تمجید از صدا و سیما گفت: به‌نظر بنده صدا و سیما نهادی هوشمند است و از افرادی بااستعداد استفاده کرده است. از شخص مجری گرفته تا تدوین‌گر، نورپرداز، صدابردار؛ اینها افرادی هستند که از هوش بالایی برخوردارند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در خصوص آزادی مردم در نقد مسئولین کشور، اظهار داشت: ما نگران آزادی نگران مردم در نقد مسئولین هستیم، البته امروز پاسخگویی مسئولین به مردم قابل مقایسه با گذشته نیست و مسئولین در پاسخ به اتفاقات و حادثه‌های گوناگون در سال‌های گذشته مانند حادثه قطار تبریز ــ مشهد به‌قدری پاسخگو بودند که تا حد برکناری و استعفا پیش رفت.

وی ادامه داد: البته نقد آگاهانه نیز بسیار مهم است، کسانی که دارای فکر هستند و می‌توانند در چارچوب عقلانی دیدگاه‌های خود را منصفانه بیان کنند می‌توانند نقادان بسیار خوبی باشند.

خرازی با اشاره به برنامه‌های صدا وسیما در زمان انتخابات گفت: ما در دوران انتخابات می‌بینیم که صدا و سیما برنامه‌هایی می‌سازد که مردم با آن همراهی می‌کنند که این استراتژی صدا و سیما برای ترغیب مردم برای حضور هرچه بیشتر در انتخابات است که این موضوع می‌تواند باعث بالا بردن بینش، دانش و آگاهی مردم شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخشی از نظرات بذرپاش در رابطه با مناظرات تلویزیونی گفت: تعبیر شما از اتاق شیشه‌ای برای مناظره در تلویزیون گاهی اوقات دارای کرکره نیز است، بدین معنی که وقتی مسئولین می‌بینند که سؤالاتی که از طرف مجری صدا و سیما پرسیده می‌شود رنگ و بوی جریانی و دفاع از حزبی  و جریان خاص را دارد، طبعاً حاضر نمی‌شوند که در چنین فضایی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته حاضر شدن بنده کنار بذرپاش و شما (مجری)، نشان دهنده این است که جبر زمانه باعث این حضور شده است، البته جای امیدواری دارد که این اتفاق افتاده است.

خرازی در بخش دیگری از مناظره شبکه گذشته و در پاسخ به صحبت‌های بذرپاش، تصریح کرد: من با صورت مسئله‌ای که آقای بذرپاش مطرح کرد موافقم که دغدغه مردم زیاد است. اما باید این را بگوییم که ما جامعه‌ای فوق‌العاده از لحاظ تشتت در عرصه اقتصاد داریم و توسعه به‌معنای واقعی آن در آستانه 3 دهه است که اجرا می‌شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: حال باید از خودمان بپرسیم، آیا برنامه سند چشم‌انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرا شده و یا برنامه‌های توسعه‌ای اجرایی شده است و یا این که دوره‌ها و وقفه‌های بسیار سخت و محکم و مهلکی که به اندام نظام اقتصادی و سیاسی کشور آمد، ما را از یک‌سری سلسله واقعیت‌ها دور نکرده است. اینها پرسش‌های مهمی است که دغدغه‌های مردم را پوشش می‌دهد.

وی گفت: اگر امروز نظرسنجی‌ای در جامعه بگذاریم و دغدغه‌های مردم را جویا شویم درک این دغدغه‌ها کار سختی نخواهد بود. یکی از دغدغه‌های روز جامعه ما حساب‌های کلان بانکی و یا بحث‌های نجومی است، که متأسفانه مردم را حتی نسبت به مقدسات خودشان هم دچار تغییر می‌کند.

خرازی با اشاره به پیشرفت مقوله انتقاد کردن در جامعه ادامه داد: امروز مردم پرسش می‌کنند، انتقاد می‌کنند، نظرات خودشان را ابراز می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند، که این واکنش‌ها به مواضع گوناگون فقط در نوشتن نامه‌های انتقادی و یا کلام یا قلمشان خلاصه نمی‌شود، بلکه این انتقادات را در رأی خودشان نیز نشان می‌دهند، مثلاً شما می‌بینید که یک مسئول در دوره‌ای با درصد بالا رأی می‌آورد و در دوره بعد از آن حتی موفق به کسب حداقل آرا نیز نمی‌شود، علت آن نیز این است که مردم زندگی و رفتار او را می‌بینند.

رئیس حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مناظره دیشب خاطرنشان کرد: متأسفانه در دهه پنجاه بحث‌های ایدئولوژیکی مطرح شد که نگاه مردم را به مباحث اعتقادی مانند عدالت همراه با ایدئولوژی کرد. امروز براساس نظر بزرگان و مفسران قرآنی و اخلاقی دین لازمه عدالت تقوا است.

وی در جواب بذرپاش که بحث ثروت‌اندوزی در دولت یازدهم را مطرح کرده بود، پاسخ داد: وقتی که صحبت‌ از ثروت می‌شود متأسفانه خلط مبحث می‌کنیم در حالی که اسلام با ثروت مشکلی ندارد، اسلام با جمع‌آوری ثروت از راه حرام مشکل دارد، امروز ما باید بگوییم به مردم که "دولت و حاکمیت دست شما را باز می‌گذارد تا بتوانید در فضایی امن تولید ثروت از راه حلال کنید".

خرازی ادامه داد: متأسفانه برخی از دولت‌ها تولید فقر کرده‌اند که تولید فقر هیچ سنخیتی با مبانی اسلام و مسلمانان ندارد. البته درست است که اختلافات طبقاتی اجتماعی یکی از واقعیت‌های توسعه در جهان است، ولی دولت‌ها باید تلاش کنند و مانع شکل‌گیری روند اختلاف طبقاتی بشوند.

رئیس حزب ندای ایرانیان گفت: بحث‌هایی که در مناظرات انجام می‌شود باید از حالت انتزاعی خود خارج شود، بنده با مطرح شدن علوم روز و مدرن در مناظره روز گذشته موافق هستم ولی ای‌کاش بحث دولت مدرن را زودتر از این بین مردم رواج می‌دادیم.

وی در بخش دیگری از مناظره و در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر حضور جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین منازعه با قالیباف، در مناظره روز جمعه، گفت: بنده مایل نبودم وارد فضای مباحثه شویم، صحبت‌های آقای بذرپاش به‌گونه‌ای است که از نقد دولت خارج شد و شاید حق مطلب این باشد که ما امشب موضوعی بحث کنیم. اما در خصوص آقای جهانگیری باید بگویم که ایشان از مدیران برجسته انقلاب بوده است، که به‌گفته خودشان از دهداری شروع کرده و نماینده دور اول مجلس شده، سپس وزارت را تجربه کرده و پس از آن و در دولت یازدهم به‌تعبیری صدراعظم شده است، زیرا معاون اولی در مقام صدراعظمی محسوب می‌شود.

خرازی ادامه داد: آقای جهانگیری فردی جدی و مصمم است که اهل بازی نیست و قطعاً احساس مسئولیت کرد که وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد، زیرا بنده آگاه هستم که ایشان برای دوره قبل نیز قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را داشتند که با مشورتی که با برخی چهره‌ها از جمله بنده کردند و به‌دلیل برخی از مسائل و مشکلات، حضور پیدا نکردند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است و قرار نبود که همراه با رئیس جمهور نقش ایفا کند. این که امروز بگوییم ایشان مأموریت حمایت از روحانی را دارد حرف منطقی نیست.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای گفت: خدا رحمت کند آقای عسگراولادی را؛ در پایان دور اول ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب آقای عسگراولادی معاون اول ایشان بود و گفتند که برای حمایت از رئیس جمهور وقت آمده‌اند، پس این پدیده اتفاق نو نیست و الزاماً نمی‌توان این بحث را ملاک قرار داد که روحانی مدعی جهانگیری است و یا بالعکس.

خرازی در ادامه گفت: در آستانه انتخابات این حرف‌هایی که آقای بذرپاش می‌زنند که آرای منفی روحانی زیاد است، آن هم از طریق صدا و سیما کار درستی نیست و باعث فرافکنی می‌شود. البته بنده با آقای بذرپاش رفیق هستم ولی اختلاف نظراتی در این موضوع داریم. بنده می‌گویم این نظرات از کجا ایجاد شده و ساخته شده است، شاید آمارسازی کرده‌اند که مخاطبان را راضی کنند و نظرات آنها را تغییر دهند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تأکید کرد: مقام معظم رهبری همواره تأکید کردند که سعی کنید دوقطبی‌سازی در انتخابات ایجاد نشود. ایشان گفتند که چرا برخی مدیریت کشور را وصل می‌کنند به یک سری مشکلاتی که به‌شکل قهری و طبیعی با آن روبه‌رو هستیم، که این نشاندهنده این است که ما از رهبری آگاه برخورداریم. من معتقدم این که ما آمار و ارقام نادرست بسازیم دارای خدشه است.

وی افزود: شما شاهدید که طرفداران دولت قبل تا چه‌حد و چه‌مرزی از امکانات عمومی استفاده کردند، به‌گونه‌ای که یک کسی می‌خواست نامزد شود ماشین زیر پا نداشت ولی از طرف دیگر بالگرد و هواپیما در اختیار شخص دیگری قرار می‌دادند.

خرازی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص پوششی بودن جهانگیری گفت: بنده نظرم این است که آقای جهانگیری پوششی نیست و شاید تحولات سیاسی و اجتماعی به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد یعنی بالاخره شاید دیدیم شرایطی ایجاد شد که جهانگیری در جامعه و مردم دارای محبوبیت بیشتری شود و نمی‌توانیم از الآن پیش‌بینی کنیم و نیاز به زمان دارد و باید صبر کنیم و ببینیم تا 3 ــ 2 روز آخر چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: در عالم سیاست همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد و هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد.

وی در جواب مجری برنامه که اشاره به سخنان اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر نهایی بودن روحانی به‌عنوان نامزد اصلاح‌طلبان کرد، گفت: در انتخاب کاندیدای نهایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نماینده بخشی از اصلاح‌طلبان است و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم هست و دیگران هم هستند. البته بنده قطعاً عرض می‌کنم که اتفاقات 84 رخ نخواهد داد و آقای بذرپاش خیال‌شان راحت باشد که اختلاف بین اصلاحات رخ نخواهد داد.

خرازی ادامه داد: آقای باهنر خدا حفظ‌شان کند که قبل از انتخابات 94 به من گفتند "شما در خواب ببینید که مجلس بیفتد دست اصلاح‌طلبان" ولی پس از انتخابات شاهد آن بودیم که این اتفاق افتاد. من برداشتم این است که اصلاح‌طلبان در نهایت به اتحاد می‌رسند. البته باز هم بگویم من و آقای بذرپاش با هم دوست هستیم و ایشان قرار بود اگر رئیس جمهور بشود من را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کند. (خنده)

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از مناظره گفت: آن چیزی که غیر قابل قبول است، خلاف شرعی است که در دوره یک نفر انجام داد و اسرار زندگی افراد را بی‌خردانه فاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: من از آقای بذرپاش خواهشم این است که چون اصلاح‌طلبان دارای بزرگتر هستند و صاحب‌نظران بزرگتری دارند بگذارند اصلاح‌طلبان خودشان تصمیم بگیرند و خیلی از طرف آنها اظهار نظر نکنند، یا ما را تحریک نکنند. اگر ما سراغ شما آمدیم که مشورت بگیریم منتها مشورت همراه با حکم معاون اولی، آن وقت یک کارش می‌کنیم.

خرازی همچنین اظهار داشت: این موضوع خیلی ناپسند بود که کسانی که به ثروت دست پیدا کردند به‌شکل یک‌شبه ثروت و مسئولیت دولتی را همراه با هم کسب کردند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: ما باید یک روز با مردم خودمان مطرح کنیم که مفهوم قانون چیست و اختیاراتی که قانون به مسئولین ما می‌دهد تا چه‌اندازه است.

وی در انتهای سخنانش گفت: آنچه ما به آن اعتقاد داریم این است که همه زیر چتر بلند نظام اسلامی حرکت کنیم چرا که همه ما برادریم و این مسائل دموکراسی و آرای مردم مسائل بسیار مهمی است که باید راهکار آن نیز به‌شکل قانونی دنبال شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ب IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    48 27
    زنده باد قالیباف
  • پويا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    39 14
    هيچ ايراني با غيرتي به روحاني راي نميدهد
    • ا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
      17 6
      هيچ ايراني با عقلی به روحاني راي نميدهد
  • قاسمی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    10 2
    بذرپاش اصلا خوب نبود.بابا یکی کارکشته تر مثل زاکانی رو بفرستن.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    9 3
    کسی اسرار سخصی کسی رو فاش نکرد .فسادی رو گفت که دوستانتان برآشفته شدن اقتصاد صادق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس