کد خبر 75059
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵

به نظر مي‌رسد افزايش حملات اخير عليه قبيله "هزاره" پاكستان تلاشي براي از بين بردن تلاشهاي ساخت خطوط لوله گاز ايران- پاكستان باشد.

به گزارش مشرق ايسنا به نقل از روزنامه داون پاكستان نوشت: در حال حاضر اسلام آباد و تهران به رغم مخالفت آمريكا و بدون حضور هند در حال اجراي پروژه خط لوله گاز ايران- پاكستان(IP) هستند.

از زمانيكه اسلام آباد و تهران متعهد به تسريع اجراي پروژه خط لوله 7.5 ميليارد دلاري ايران- پاكستان شدند، حملات عليه قبيله هزاره پاكستان افزايش يافته است. بخش اعظم اين خط لوله از استان ناآرام بلوچستان پاكستان خواهد گذشت.

در تازه ترين حمله فرقه اي ماه جاري دست كم 14 نفر از افراد قبيله هزاره كه سوار يك اتوبوس بودند، در كويته پاكستان از خودرو بيرون كشيده شده و پس از قرار گرفتن در يك صف به ضرب گلوله كشته شدند. روشي كه با توجه به تصاوير منتشر شده قبلي، شيوه كشتار گروهك موسوم به "جندا..." را تداعي مي‌كند.

اين سومين حمله پس از دو حمله بزرگ ماه گذشته عليه قبيله هزاره بود كه در آنها دست كم 42 تن ديگر كشته شدند. گروه شبه نظامي "لشكر جنگ‌وي" كه به عقيده بسياري روابط نزديكي با گروهك موسوم به "جندا..." دارد، مسئوليت تمام اين حملات را برعهده گرفته است.

آمريكا به جاي خط لوله ايران- پاكستان از ساخت يك خط لوله جايگزين از آسياي ميانه به افغانستان- پاكستان- اقيانوس هند حمايت كرده است.

بر اساس گزارش اين روزنامه، ايران معتقد است آمريكا از گروهك موسوم به "جندا..." كه گمان مي‌رود پايگاههايي در بلوچستان داشته باشد حمايت مي‌كند. تاكنون گروهك موسوم به "جندا..." در حملات تروريستي متعدد در استان سيستان و بلوچستان نقش داشته است. اخيرا "لشكر جنگ‌وي" به عنوان يك عامل جديد برهم زننده ثبات در بلوچستان ظهور كرده است. اين گروه قصد دارد با ايجاد رعب و وحشت مانع حضور سرمايه‌گذاران در اين خط لوله شود.

افزايش كشتار مردم قبيله هزاره در شرايطي است كه آمريكا و پاكستان در حال انجام گفت‌وگو در زمينه انرژي هستند و نشست كميسيون اقتصادي مشترك ايران و پاكستان(JEC) ماه گذشته در اسلام آباد برگزار شد و در هر دو اين مذاكرات، پروژه خط لوله IP محور گفت‌وگو بود.

واشنگتن مخالفت خود را با اين پروژه تشديد كرد و در جريان مذاكرات استراتژيك انرژي با پاكستان در ماه گذشته به اسلام آباد هشدار داد كه اين پروژه روي تحريم‌هاي آمريكا و سازمان ملل عليه ايران تاثير خواهد داشت. واشنگتن در عوض به پاكستان پيشنهاد داد كه در ازاي خط لوله IP، به اين كشور در زمينه ساخت خط لوله تركمنستان- افغانستان- پاكستان- هند(TAPI) كمك كند.

اسلام‌آباد و تهران در 23 مه 2009 با امضاي يك توافقنامه 7.5 ميليارد دلاري در تهران، قرارداد انتقال گاز ايران به پاكستان را نهايي كردند. درست پنج روز پس از امضاي اين قرار داد، ايران در تاريخ 28 مه 2009 به دليل بمبگذاري انتحاري در مسجدي در زاهدان كه 20 شهيد برجاي گذاشت، مرز خود را با پاكستان بست. گروهك موسوم به "جندا..." مسووليت اين انفجار را برعهده گرفت. در آن مقطع و درست در زمانيكه هيچ مانعي بر سر راه پروژه خط لوله گاز وجود نداشت، اين حمله باعث تنش ديپلماتيك بين دو كشور شد.

طبق تحليل اين روزنامه، واشنگتن در تلاش است با متقاعد كردن پاكستان به كنار گذاشتن پروژه IP ايران را از يك فرصت طلايي براي صادرات گاز به پاكستان، هند يا چين از طريق خط لوله محروم كند، زيرا بدون حضور پاكستان تمام پروژه‌هاي پيشنهادي خط لوله از ايران به هند يا چين ممكن نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس