مجتهدزاده مشاور رئيس جمهور، تعداد راه هاي زنده نگاه داشتن راه و ياد شهدا را به عدد انسان ها دانست و گفت: ولي مهمترين راه نوشتن و قلم زدن است که مهمترين مدعي اين موضوع آيات قرآن است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اولين همايش زنان اهل قلم انقلاب و دفاع مقدس، ديروز يکشنبه 4 مهرماه با حضور سيد محمد حسيني وزير ارشاد، سردار سيدمحمد باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس و مجتبي رحماندوست مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران با همت مرکز امور بانوان و خانواده رياست جمهوري در تالار غدير وزارت کشور برگزار شد.
وزير ارشاد سخنان خود را با آياتي از سوره قلم آغاز کرد و عظمت تمدن کشورها را مديون نويسندگان و قلم دانست و درباره تصوير ارائه شده از زن ايراني در دنيا گفت: علي رغم فعاليت ها و روشنگري هايي که انجام مي دهيم شاهديم که ايران اسلامي آماج تهمت و افتراهاي مختلفي درباره نقض حقوق بشر و زنان است. با توجه به اين وضعيت بايد بيشتر تلاش کنيم تا تصوير صحيح خود را از زن ارائه دهيم. اين تصوير صحيح نه مفهوم فمينيستي و نه مفهوم طالباني دارد، بلکه کاملا با فطرت انساني متناسب است.

حسيني: پرتيراژترين کتاب دفاع مقدس مربوط به يک بانوست
حسيني درباره رويدادهاي فرهنگي مرتبط با هفته دفاع مقدس گفت: امسال فعاليت هاي گسترده اي صورت گرفت و شاهديم که بعد از 5 سال دوباره جشنواره فيلم دفاع مقدس برپا شد و سعي داريم اگر موفق به اجراي سالانه آن نشديم هر دوسال يک بار اين جشنواره را برپا کنيم.
وي درباره ادبيات پايداري و نقش زنان در اين عرصه گفت: امروزه حضور زنان در عرصه هاي مختلف فرهنگي بيش از پيش گذشته به چشم مي آيد. در زمينه کتاب هاي دفاع مقدس نيز اين حضور گسترده هم از لحاظ کميت و هم کيفيت مشهود است.
حسيني در ادامه عنوان کرد: پرتيراژترين کتاب دفاع مقدس مربوط به يک بانوست و نويسنده و راوي کتاب هر دو بانو هستند. البته نمي توان نقش حمايت ها و تبليغات صورت گرفته براي کتاب "دا" را ناديده گرفت، اما اين کتاب به تنهايي جذبه بسيار زيادي براي جلب مخاطب دارد.
وزير ارشاد با توجه بر دقت و حساسيت بانوان در اجراي امور فرهنگي گفت: قدرت تخيل، توجه به جنبه هاي انساني و خلاقيت در خانم ها بيشتر ملاحظه مي شود لذا توقع بيشتري از آن ها در اين عرصه ها وجود دارد و اميدواريم فعاليت پرشور و همه جانبه بيشتر بانوان را در اين فعاليت ها شاهد باشيم.
حسيني ضمن قدرداني از بانوان نويسنده گفت: هر چه از جنگ دورتر شويم، کار نوشتن درباره جنگ دشوارتر مي شود. بايد از بانوان نويسنده و کتاب هايي که درباره حضور بانوان و تاثيرگذاري آنها در جبهه ها منتشر مي شود حمايت کنيم. در اين زمينه پرداختن تلخي و شيريني هاي زندگي همسران شهدا، جانبازان و مفقودالاثرها مي تواند بسيار مفيد و موثر باشد.
وزير ارشاد با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه فرهنگ درباره بانوان، گفت: سال گذشته 77 عنوان کتاب درباره موضوع حجاب و عفاف منتشر کرديم که در 6 ماهه نخست امسال تعداد کتاب هاي منتشره درباره اين موضوع به بالاي 100 عنوان رسيده است. مسائل مهمي چون حجاب بايد با توجه به استدلال هاي منطقي در کتاب که يکي از مظاهر بروز مسائل فرهنگي است، به فرهنگ عمومي انتقال پيدا کند.
وي با تاکيد بر اين که نيروهاي فرهنگي متحد و وفادار به نظام بايد داراي تشکل باشند، گفت: در حال حاضر انجمن زنان ناشر مشغول به فعاليت است و با توجه به تعداد زياد بانوان تحصيل کرده و فرهيخته در کشور بايد شکوفايي اين تشکل هاي فرهنگي را شاهد باشيم. در اين زمينه از هر فعاليتي استقبال مي کنيم و اگر بانوان از دستگاه دولتي کوتاهي و کم کاري مشاهده کردند، تذکر بدهند.

فعاليت هاي فرهنگي هماهنگ با مباني فکري نظام باشد
حسيني با بيان اين که اين دسته از فعاليت ها بايد با مباني فکري نظام تناسب داشته باشد، گفت: غربي ها هم متناسب با فرهنگ فعلي خود کار مي کنند و اگر به موزه هاي ملل مختلف سر بزنيم مي بينيم که اقوام مختلف نيز در گذشته پوشيده بودند اما اين روند برهنگي ابتدا از سوي هنرمندان با تبليغات و فيلم و رسانه ها آغاز شد و در حال حاضر نيز در فيلم هايي که در غرب ساخته مي شود بيشتر ايران اسلامي را هدف گرفته اند.
وي افزود: اين فيلم ها با نيت ضربه زدن به بنياد خانواده ساخته مي شوند و غربي ها به خوبي مي دانند که تا وقتي تعليم و تربيت در جامعه ايراني باشد به اهداف و مقاصد خود نخواهند رسيد. اما در حال حاضر به دليل انسان گرايي و منافع فرد، زن در غرب آن جنبه کالا بودن خود را نيز از دست داده است. در غرب ناهنجاري ها به رسميت شناخته شده اند و به عنوان يک واقعيت اجتماعي به آنها پرداخته مي شود. اما با اين ناهنجاري ها به طور ريشه اي مقابله نمي شود.
وزير ارشاد با اشاره به سفر خود همراه با رئيس جمهور به نيويورک گفت: در نيويورک عده کمي در جلو محل اقامت ما تجمع مي کردند که با توجه به روحيه بسيجي هيئت ايراني با نهيبي مي شد فراريشان داد اما آنها تحت حمايت پليس بودند. کار به جايي رسيد که صداي اعتراض يهوديان هم بلند شد. جالب بود که اوباما روز اول در مجمع عمومي سازمان ملل خيلي ملايم صحبت کرد امادر نهايت نتوانست تحمل کند و با بي بي سي فارسي مصاحبه کرد. اگر نقاط ضعف اين دشمنان را پيدا کنيم مي توانيم از آن بهره برداري کنيم.

مترجمين آثار غربي ها را ترجمه کنند
حسيني با اشاره به مکتوبات جلال آل احمد درباره انقراض فرهنگ غرب گفت: بايد مترجمين ما آثار غربي ها را ترجمه کنند تا ضمن شناخت دقيق از آنها و عقايدشان عده اي در کشور با عنوان روشنفکر از غرب قبله آمال و آرزوها نسازند.
در ادامه اين برنامه ، معصومه رامهرمزي دبير علمي همايش سراسري زنان اهل قلم، با قرائتي گزارشي از نحوه برگزاري اين همايش گفت: به دنبال اين بوديم که کتاب شناسي زنان را با اين همايش آغاز کنيم. به همين دليل جلسات متعددي با مسئولان و پديدآورندگان برگزار شد و قرار بر اين شد که حوزه هاي خاطره، شعر، پژوهش و داستان مورد توجه خاص قرار بگيرند.
وي افزود: در حال حاضر 367 نويسنده زن در حوزه دفاع مقدس داريم که 169 نفر از آنها تک اثر هستند. از اين تعداد 170 نفر در حوزه خاطره نگاري، 72 نفر در حوزه شعر و فيلم نامه نويسي، 90 نفر در حوزه داستان نويسي و 30 نفر در قسمت فعاليت هاي پژوهشي فعالند.
رامهرمزي گفت: نتايج موارد مورد بررسي کارگروه هاي مختلف اين همايش بزودي در قالب مقالات و متون مدون منتشر خواهد شد.

مهمترين راه زنده نگه داشتن ياد شهدا، قلم است
در ادامه مريم مجتهدزاده مشاور رئيس جمهور و رئيس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، تعداد راه هاي زنده نگاه داشتن راه و ياد شهدا را به عدد انسان ها دانست و گفت: ولي مهمترين راه نوشتن و قلم زدن است که مهمترين مدعي اين موضوع آيات قرآن است.
مجتهدزاده با بيان اين که امام خميني (ره) سلاح تبليغات را برنده تر از سلاح جنگ مي دانست، گفت: بر اساس آمار آمريکا 80 ميليون دلار هزينه تليغات حمله به عراق کرد و سپس با منحرف کردن افکار عمومي به اين کشور حمله کرد. يکي از راه هاي پيروزي ما در دفاع مقدس هم قلم و تبليغات بود. امروز استکبار دانسته است که جنگ نظامي عليه هيچ کشوري مفيد نخواهد بود و با تحريف افکار است که مي تواند به اهداف خود دست يابد.
وي فردگرايي را بمب مخرب انسانيت در هزاره سوم دانست و گفت: کارشناسان غرب در تحليل هاي خود جنگ نرم را کارآمدترين و کم هزينه ترين راه مبارزه با ملت ايران يافته اند. مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري با نيت زنده نگاه داشتن مفاهيم و ارزش هاي دفاع مقدس اقدام به برگزاري اين همايش سراسري کرده است که همکاري جدي همه دوستان و صاحب نظران را در اين زمينه خواستار هستيم.
در پايان اين برنامه منصوره نيکوگفتار به قرائت چند شعر پرداخت و محمد گلريز خواننده اشعار حماسي دوران دفاع مقدس به اجراي چند قطعه پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس