سرویس اقتصاد مشرق - چارتر کردن بلیطها یکی از شیوههای متداول سرمایهگذاری در صنعت گردشگری است که چندسالی است با فراگیر شدن خرید اینترنتی رونق پیدا کرده و بسیاری از مردم برای تهیه بلیط بجای مراجعه به دفاتر شرکتهای هواپیمایی به راحتی از طریق اینترنت پرواز مورد نظر خود را رزرو میکنند.
از سوی دیگر اما این شیوه فروش بلیط به حاشیه امنی برای درآمدزایی هنگفت آژانسهای مسافرتی نیز تبدیل شده است و کافیست مناسبت خاصی در پیش باشد یا تعطیلاتی در تقویم ثبت شده باشد تا بهانه لازم برای گرانی بی ضابطه و مزایده ای بلیط را به شرکت های هواپیمایی بدهد و قیمت ها را نجومی بالا ببرند.
نمونه بارز این شیوه فریب مسافران را میتوان در افزایش لحظهای و جهشی قیمت بلیط پرواز تهران- مشهد با توجه به مناسبت روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) در نظر گرفت که طی روزهای اخیر بعضی اوقات هزینه فروش بلیط فقط در یک مسیر پروازی به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید.
همانطور که از این تصاویر نیز مشخص است، قیمت لحظهای فروش بلیط رفت از تهران به مشهد برای زائران ۲۳ ذیالقعده حرم امام رضا بیش از ۴۰۰ هزار تومان است و این درحالیست که نرخ پروازی در این مسیر کمتر از ۱۸۰ هزار تومان است.
در مسیر برگشت از مشهد به تهران نیز وضعیت تقریبا به همین گونه است بطوریکه کف قیمتی که آژانسها برای فروش بلیط در نظر گرفته اند برای امروز ۲۷۰ هزار تومان است و تا ۳۹۰ هزار تومان نیز ادامه دارد.
افزایش بی قاعده بلیط هواپیما در بازههای زمانی پر مخاطب به ابزاری برای درآمدزایی عده ای تبدیل شده که بدون ترس از نظارت سازمان های مسئول، جیب مردم را تیغ میزنند و به بیان دیگر کالایی را بسیار بیشتر از هزینه واقعی آن به فروش میرسانند.
مقایسه قیمت بلیط پرواز در مسیر تهران- مشهد، طی هفته نشان از افزایش دو تا سه برابری در این ایام خاص دارد. بطور متوسط قیمت بلیط در این خط پروازی حدود ۱۷۰ هزار تومان است که در لحظات آخر قبل از پرواز کمتر از این مقدار نیز قابل خرید است.
سوالی که در این زمینه مطرح میشود این است که باتوجه به افزایش قیمت بلیط، آیا سازمان های ناظر بر قیمت بلیط هواپیماها و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برنامه ای برای جلوگیری از تکرار این رویه غلط در آینده دارند و با متخلفان برخورد میشود یا نه؟ بعلاوه اینکه حال که قیمت ها افزایش پیدا کرده است آیا در کیفیت ارائه خدمات و همچنین مشتری مداری شرکت های هواپیمایی نیز تغییری حاصل شده یا همچنان مسافران پول بیشتری برای امکانات پایین هزینه میکنند؟