کد خبر 76746
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰

دانشمندان دانشگاه‌هاي «ادينبورگ» و «كمبريج» اخيرا مدعي شده‌اند كه تجربه خروج روح از بدن، تنها يك حيله ذهني است كه با سناريوهاي مشابه و رايج، توسط مغز براي درك مفهوم روند مرگ ايجاد مي‌شوند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از ايسنا، اين دانشمندان به بررسي تغييرات مغزي كه موجب احساسات خاص مرتبط با تجربيات نزديك به مرگ مي‌شوند، پرداختند.

به گفته «كارولين وات» از محققان اين پژوهش، يكي از ديدگاه‌هاي مشترك كه در آن يك نور درخشان آنها را به زندگي پس از مرگ منتقل مي‌كند، احتمالا در پي مرگ سلول‌هايي رخ مي‌دهد كه بدن براي پردازش نور ثبت شده توسط چشم‌ها و تبديل آنها به تصاوير استفاده مي‌كند.

به گفته «وات»، اين تصورات در پي تلاش مغز براي درك تجربه‌اي غيرمعمولي كه با آن روبه‌رو مي‌شود، بروز مي‌كند.

از سوي ديگر، هورمون نورآدرنالين كه در زمان تنش و آسيب منتشر مي‌شود، مي‌تواند در پشت احساس عشق و صلحي باشد كه فرد در زمان نزديک شدن به مرگ تجربه مي‌كند.

دكتر سام پرنيا، محقق دانشگاه «ساوث‌هامپتون» كه از مجرب‌ترين دانشمندان در خصوص تجربيات نزديك به مرگ است و حدود سه سال به جمع‌آوري تجربيات نزديك به مرگ بيماران بيمارستان‌ها پرداخته است، مي‌گويد: قابليت رديابي چيزي از مغز به اين معني نيست كه اين اتفاق واقعي نيست. هر تجربه چه نزديك به مرگ يا تجربيات ديگر، مانند افسردگي، شادي و عشق، با واسطه‌گري مغز ايجاد مي‌شوند. در حقيقت، بسياري از تجربيات از بخش‌هاي مشترك مغزي استفاده كرده و از اين رو توليد مجدد آنها امر عجيبي نيست. شناسايي اين نواحي يا توليد مجدد آنها، به معني غيرواقعي بودن تجربيات نيست. ما در مورد افسردگي، شادي و عشق، كلام غيرواقعي را به كار نمي‌بريم.

وي افزود: علاوه بر اين، بسياري از افراد، تجربه ديدن اتفاقات را در زماني داشته‌اند كه مغز آنها كاربري نداشته است؛ مانند ايست قلبي! اين وقايع با تغييرات مغزي قابل توضيح نيست؛ چرا كه مغز در اين زمان از كار افتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شاهرخ ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    7 12
    همه چیز مغزه اوایی که با تناسخ معتقدند موقع مرگ توهم اینکه دارند وارد جنین یکی دیگه میرن میزنند و اونا که به اخرت اعتقاد دارند وارد شدن به یک دروازه سفید نورانی رومیبینند و این همش توهمه نه واقعیت پس خرافات رو کنار بزارید و بدونید که مرگ پایان است حتی از نظر علمی روح موجودیت نداره و همش مغزه
    • ممد نوبری IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      4 0
      از نظر علم؟ از نظر کدوم علم؟ روح چیزی نیست که بشه با شیمی و فیزیک وجودشو اثبات کرد. من موندم اینا چجور ازمایش کردن :/ مثلا دوربین گذاشتن جلوی کسی که در حال جون دادنه :/ که ببینن بعد از مرگش روح خارج میشا یا نه؟ :/
  • الهام ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    10 3
    سلام ما نمیتونیم فقط به خاطر ندیدن یک چیز بگیم که اون وجود نداره مثل جریان برق توی کابل که ما نمیتونیم ببینیم اما باعث روشن شدن لامپ میشه پس روح وجود داره ولی ما نمیتونیم ببینیم
  • سما IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 0
    من دارم تحقیق میکنم ببینم چه اتفاقی واسم افتاد چند شب پیش.خواب بودم وکم کم احساس سبکی از سر بطرف پایین تنه داشتم .میفهمیدم انگار جان من روح من داره از بدنم میاد بیرون .پسرم پیشم حابیده بود فقط چند بار به خدا گفتم الان نه الان نه من بچم کوچیکه ولی دوباره انگار برگشتم نفسم به سختی میومد پسرم تکونم داد تا تونستم چشمامو باز کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس