به گزارش مشرق، حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسن رحیمیان عضو برجسته دفتر امام، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و تولیت مسجد مقدس جمکران در پی درگذشت ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت منحله آزادی به تبیین نقاط اشتراک جریان چپ دهه 60 و اصلاحطلبان پرداخت و از همگرایی برخی مدعیان خط امام با این نهضت انتقاد کرد.متن این گفتگو به شرح زیر است:
نظر شما درباره تجلیل برخی چهرههای مدعی خط امام از جریانات مطرود امام به بهانه درگذشت دبیرکل نهضت آزادی چیست؟
برخی افرادی که همسو با مواضع حضرت امام در مواردی مانند قضیه آقای منتظری و نهضت آزادی تندترین مواضع را در سابقه خود دارند، باگذشت زمان 180 درجه تغییر موضع دادهاند و در بسیاری از موارد در تقابل آشکار با مواضع صریح امام قرارگرفتهاند، علیرغم نظر مکتوب، صریح و قاطع حضرت امام درباره جریان آقای منتظری و نهضت آزادی مغضوب امام مدعی شدند که این نامهها دستخط امام نیست و امروز شاهدیم که جریان نهضت آزادی، جریان آقای منتظری و برخی مدعیان خط امام و اصحاب جماران به همآمیخته و در کنار هم عکس یادگاری میگیرند.
* آقایان پیامهای امام درباره نهضت آزادی را فراموش کردهاند
پس از فوت مرحوم یزدی شاهد حجم انبوه خبر و گزارش و توصیفات عجیبو غریب درباره مرحوم ابراهیم یزدی در روزنامههای زنجیرهای و دولتی و سایت خبری جماران بودیم، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
آیا این آقایان مدعی خط امام و منسوبان جماران پیامهای قاطع و روشن امام را درباره انحراف و خیانت نهضت آزادی را فراموش کردهاند؟ امام درباره نهضت آزادی در پاسخنامه وزیر کشور وقت فرموده بودند: «بهحسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و بهحسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقیمانده بودند ملتهای مظلوم بهویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دستوپا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سربلند نمیکرد».
حجت الاسلام رحیمیان در محضر امام راحل
* خائن نامیدن سران نهضت آزادی از سوی روحانی و تجلیل از یزدی برای تلاش در کنار امام
حالا رئیس دولت اصلاحات سران نهضت آزادی را «از سابقان انقلاب اسلامی و خواستار عزت اسلام، استقلال ایران و آزادی و سربلندی ملت» معرفی میکند و رئیسجمهور که در کتاب خاطراتش سران نهضت آزادی را خائن توصیف کرده است، از تلاش آنها در کنار حضرت امام تجلیل میکند! آیا ابراهیم یزدی از مهندس بازرگان متدینتر و انقلابیتر بود؟ درحالیکه حضرت امام در مورد نهضت آزادی تحت ریاست مهندس بازرگان در همان نامه به آقای محتشمی مینویسند: «نهضت بهاصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است»
*چگونه میشود هم مدعی خط امام بود و هم از کسانی که امام آنها را منحرف میدانند، تعریف کرد؟
چرا اصلاحطلبان به این قرابت سیاسی با نهضت آزادی رسیدهاند، مگر خط نهضت آزادی به خط امام تغییریافته است؟
خوب است اظهارنظر امام خمینی درباره نهضت آزادی در منشور روحانیت را مرور کنیم؛امام فرمودند: «...الآن هم سخت معتقدم که آنها (عناصر دولت موقت) به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هم حرکت بهسوی آمریکای جهان خوار قناعت نمیکنند»، ایکاش این آقایان باصداقت به مردم میگفتند که آیا خط نهضت آزادی به خط امام نزدیک شده یا آنکه خودشان از خط امام فاصله گرفتهاند؟ فرض اول را که خود نهضت آزادی هم مدعی نیست؛ پس در فرض دوم آقایان باید این تناقض را برای جامعه توجیه کنند که چگونه میشود هم مدعی خط امام بود و هم از کسانی که امام آنها را منحرف و مضر برای کشور و انقلاب میدانند، تعریف و تمجید کرد؟
* یادگاران امام مراقب باشند به تعبیر امام سالوسان، اسلامنماها و دغلبازان آنان را اغفال نکنند
درباره کسانی سخن میگویم یا از اول اعتقادی به امام و راه امام نداشتهاند و به تعبیر خود امام با سالوسی خود را وفادار و متعهد به جمهوری اسلامی مینمایاندند و یا کسانی که روزگاری واقعاً با امام و پیرو امام بودند لیکن وضعیت امروزشان انسان را به یاد طلحه و زبیر میاندازد. متأسفانه این جریانها امروز باهم گرهخوردهاند و تلاش میکنند انحرافشان را از خط امام با احاطه برخی از منسوبان امام و بدیل سازی بهجای امام، بپوشانند.
یادگاران امام با تأمل در سطور آخر وصیتنامه امام راحل، مراقب باشند به تعبیر خود امام "سالوسان، اسلامنماها و دغلبازان آنان را اغفال نکنند" و فراموش نکنند آنهایی که به امام باور ندارند بهطریقاولی منسوبان امام را هم جز در حد استفاده ابزاری و هزینه کردن برای اهدافشان باور نخواهند داشت.