کد خبر 786087
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
 پوتین

۶۴ درصد مردم روسیه بهتر از "ولادیمیر پوتین" کسی را برای پست ریاست جمهوری کشورشان نمی‌شناسند، البته برخی کارشناسان به شرکت او در انتخابات سال ۲۰۱۸ تردید پیدا کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی « مرکز لیوادا» در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ در روسیه نشان داده است که این مبارزات انتخاباتی، واقعا تنها یک شرکت کننده واقعی دارد و آن "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری کنونی است که نه تنها تاکنون حضور خویش در انتخابات آینده را اعلام نکرده، بلکه ظاهرا هنوز حتی در این خصوص تصمیم گیری نکرده است.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی «مرکز لیوادا»، ۵۲ درصد از تمام افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، و ۶۴ درصد کسانی که از هم اکنون بطور قطع می دانند که در انتخابات شرکت خواهد کرد، حاضر هستند به ولادیمیر پوتین رای بدهند. بقیه نامزدهایی که برای پست ریاست جمهوری روسیه مطرح هستند، همگی در فاصله بسیار بسیار دوری از پوتین قرار داشته و هیچکدام اصلا قدرت رقابت با او را ندارند.

رئیس جمهوری روسیه این اواخر در پاسخ به سئوالات مداوم از وی در این رابطه اعلام کرد که عجله ای برای اعلام نامزدی در انتخابات سال ۲۰۱۸ ندارد، برای اینکه نمی خواهند مقامات دولتی در سمتهای خویش تضعیف شوند یا دست از تلاش برداشته و در فکر این باشند که پس از انتخابات چه خواهد شد. به گفته وی، ضمن اینکه بعید است مقامات دولتی احساس آرامش کنند، اگر رئیس جمهور شش ماه قبل از انتخابات اعلام کند که در آن شرکت نخواهد کرد.     

در مورد دیدگاه رای دهندگان نیز تردید در مورد عدم شرکت پوتین در انتخابات آینده دیده می شود. طبق اطلاعات « مرکز لیوادا»، ۵۵ درصد از سئوال شوندگان در نظرسنجی اخیر، پاسخ به این سئوال برایشان سخت بود که اگر ولادیمیر پوتین نخواهد در انتخابات شرکت نکند، قصد دارند به چه کسی رای بدهند. رهبری افراد مورد اعتماد مردم روسیه نصیب "دمیتری مدویدیف" نخست وزیر کنونی  شده است که تازه ۸ درصد مردم حاضر به رای دادن به او هستند، ضمن اینکه محبوبیت او ۲ درصد بیشتر از سایر گزینه های مردم، یعنی "سرگئی شایگو" وزیر دفاع و "ولادیمیر ژیرینوفسکی" رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه است که همگی در فاصله زیادی از پوتین قرار دارند.

البته باید گفت که ۴۱ درصد از سئوال شوندگان در این نظرسنجی گفته اند: یا در انتخابات اصلا شرکت نخواهند کرد (۹ درصد)، یا هنوز تصمیم به رای دادن نگرفته اند (۱۰ درصد)، یا نمی دانند که به چه کسی رای خواهند داد، حتی اگر پوتین اعلام حضور کند (۲۳ درصد). ضمن اینکه، این ۴۱ درصد دقیقا مطابق با نظرسنجی های مربوط به میزان محبوبیت پوتین است.

تقاضا برای جایگزین سیاسی، به معنای تمایل برای رای به مخالفان نیست

در مجموع صحبت بر سر تقاضا در زمینه وجود جایگزینهای سیاسی برای قدرت حاکمه کنونی در روسیه است. البته این به معنای آن نیست که ۴۱ درصد از شهروندان روسی حاضر هستند در انتخابات آینده ریاست جموری، از یک نامزد از جناح مخالف دولت حمایت کنند. مسئله این است که زمانی که مردم می بینند رقیبی در مبارزات انتخاباتی برای قدرت حاکمه وجود ندارد، لزومی نمی بینند که در انتخابات شرکت کرده و یا از پوتین حمایت کنند. به عقیده بسیاری از آنها پیروزی وی در انتخابات کاملا مشخص است، چه آنها شرکت کنند یا نکنند. البته حتی این افراد هم کاملا ممکن است از زمره افرادی باشند که از عملکرد پوتین در پست ریاست جمهوری راضی بوده و از او به خاطر تضمین ثبات روسیه قدردان هستند.

دقیقا به همین دلیل است که مردم روسیه قصد ندارند از "آلکسی ناوالنی" مخالف دولت که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه از زندان آزاد خواهد شد هم حمایت کنند. براساس نظرسنجی ها که البته در آنها از وی بطور خاص نام برده نشده، نشان داده اند  که میزان محبوبیت این مخالف دولت هم کمتر از ۲ درصد است.

اینگونه می شود که ۵۵ درصد از شهروندان روس هنوز نمی دانند، اگر ولادیمیر پوتین در انتخابات حضور نداشته باشند، آنها به چه کسی رای خواهند داد. این مسئله را شاید بتوان یک بحران سیاسی در روسیه نامید، برای اینکه در این کشور تنها یک سیاستمدار قابل اعتماد برای مردم وجود دارد و آن "ولادیمیر پوتین" است و اگر نباشد، مردم روسیه نمی دانند چکار کنند.

آیا پوتین جانشینی برای خود تعیین خواهد کرد؟

این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان، ولادیمیر پوتین ممکن است در آخرین لحظات از شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در روسیه صرف نظر کرده و از نامزدی یکی از افراد مورداعتماد خویش حمایت کند. به گفته آنها، دقیقا به این دلیل است که وی تاکنون شرکت یا عدم شرکت خود در انتخابات سال ۲۰۱۸ را تایید نکرده است. ناظرین سیاسی از جمله این نامزدها، از "آلکسی دومین" فرماندار استان «تولسک» نام برده و برکناری اخیر وی از این سمت را دقیقا توضیح دهنده این وضعیت دانسته اند.

بر کسی پوشیده نیست که ولادیمیر پوتین ترجیح داده است که تا آخرین لحظه اعلام نامزدی خود در انتخابات سال ۲۰۱۸ را به تاخیر انداخته تا بدین طریق امکانات خود را گسترش داده و به خوبی در مورد جانشین احتمالی خویش مطمئن شود.

البته این امکان نیز بعید نیست که تاخیر وی در اعلام حضور یا عدم حضورش در انتخابات، دقیقا همانطور که خودش گفته، به این دلیل باشد تا مقامات دولتی دست از کار کردن برنداشته و ازهمین حالا به فکر انتخابات و نتیجه آن نباشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 1
    عجب! اینجوریه 41 درصدی که نمی خوان رای بدن بخاطر اینه که همینجوری نظام روسیه روقبول دارن وضرورتی برای شرکت نمی بینن نه اینکه اونطور که معاندین می گن احساس می کنن در روسیه انتخابات آزاد وجود نداره،بلاخره عمو پوتین اینجا عموپوتین اونجا عموپوتین همه جا بلاخره تو یخبندان روسیه چی بهتر از یه جفت پوتین ،اون تروریستهای خارجی هم که تو شهرهای روسیه بر ضد پوتین تظاهرات می کنن خارجین دیگه اصلا به حساب نمیان
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    1 0
    پوتین کجا بعضی کجا ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس