به گزارش مشرق، کالاهای صادراتی ایران در بخش غذایی با تغییرات عجیبی روبهرو شده است. پس از پسته که همچنان رتبه اول محصولات غذایی صادراتی را دارد؛ بستنی توانست حائز رتبه دوم شود و ١١٤ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران بستنی بعد از پسته، در رده دوم قرار گرفته است.
این در حالی است که در سالهای گذشته پسته، زعفران و خرما در ردههای اول اقلام صادراتی قرار داشتند در حالی که در نیمه اول امسال بستنی جای زعفران را گرفته و آنطور که آمارها میگویند؛ در ششماهه ابتدای امسال حدود ٢٧ هزار تُن انواع بستنی به ارزش ١١٤,٨ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
در این میان عراق بیش از سایر کشورها علاقهمند به مصرف بستنی بوده چراکه این کشور سهم ٩٨.٤درصدی را داشته و بعد از آن کشورهای پاکستان، افغانستان و هند بیشترین گرایش را به مصرف این محصول داشتهاند. حالا هم در گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با عنوان «وضعیت صادرات اقلام غذایی در نیمه اول سال ٩٦» آمده که قرارداشتن محصولات لبنی (بستنی، انواع پنیر، ماست و شیر خشک صنعتی) در میان اقلام برتر صادراتی غذایی کشور با وجود حساسیت بالای این اقلام از حیث ایجاد شرایط لازم حین حملونقل و فسادپذیری آنها از موفقیتهای مهم صنعت غذا محسوب میشوند.
منبع: فرادید