چرا پيامبر اكرم‌ صلي الله عليه و آله دستور ترجمه فلسفه‌ را ندادند و به‌ اين‌ كار نپرداختند تا مسلمين‌ دين‌ را عقلي‌ بفهمند! و چرا ائمه‌ طاهرين‌ عليهم السلام در جريان‌ ترجمه فلسفه‌، هيچ‌ كمكي‌ به‌ آن‌ نكردند بلكه‌ مخالفت‌هايي‌ نيز ابراز داشته‌اند و همواره‌ تاكيد كرده‌اند كه‌ معارف‌ ديني‌ را از غير قرآن‌ نياموزيد كه‌ گمراه‌ مي‌شويد.

مشرق--- مرحوم علامه‌ مجلسي‌ در ‌ باره‌ نهضت ترجمه در صدر اسلام  می نویسد:
«ترويج‌ كتب‌ فلاسفه‌ در ميان‌ مسلمين‌، از بدعت‌هاي‌ حاكمان‌ جور و معاند با ائمه‌ معصومين عليهم السلام  براي‌ سلب‌ توجه‌ مردم‌ از ائمه‌ و شرع‌ مبين‌ بود. از جمله‌ مؤيدات‌ اين‌ ادّعا، مطلبي‌ است‌ كه‌ صفدي‌ در شرح‌ «لاميةالعجم‌» مي‌نويسد: هنگامي‌ كه‌ مأمون‌ با يكي‌ از پادشاهان‌ مسيحي‌ معاهده صلح‌ بست‌، از وي‌ مجموعه كتاب‌هاي‌ يوناني‌ را درخواست‌ كرد. آن‌ پادشاه‌ با نزديكان‌ خود رايزني‌ كرد و همه آن‌ها جز يك‌ روحاني‌ مسيحي‌ مخالفت‌ كردند. آن‌ روحاني‌ مسيحي‌ گفت‌، اين‌ كتاب‌ها را روانه‌ كنيد، زيرا اين‌ علوم‌ هيچ‌گاه‌ در اختيار يك‌ حكومت‌ ديني‌ قرار نگرفته‌ است‌ مگر اين‌كه‌ آن‌ را به‌ تباهي‌ سوق‌ داده‌ و ميان‌ عالمانشان‌ اختلاف‌ افكنده‌ است‌.
علامه مجلسی می افزاید: مشهور آن‌ است‌ كه‌ اوّلين‌ كسي‌ كه‌ اقدام‌ به‌ ترجمه كتب‌ يوناني‌ به‌ زبان‌ عربي‌ نمود، خالد پسر يزيد پسر معاويه‌ بود و نيز از جمله‌ شواهد تمايل‌ خلفا به‌ فلسفه‌ اين‌ است‌ كه‌ يحيي‌ برمكي‌ چون‌ دريافت‌ كه‌ هشام‌ بن‌ حكم‌ [صحابي‌ معروف‌ امام‌ صادق عليه السلام] به‌ فلاسفه‌ انتقاد مي‌كند، هارون‌ را تحريك‌ به‌ قتل‌ هشام‌ نمود.» (1)
تحلیل استاد محمد رضا حکیمی در باره نهضت ترجمه متون  یونانی چنین است:
«چرا پيامبر اكرم‌ صلي الله عليه و آله دستور ترجمه فلسفه‌ را ندادند و به‌ اين‌ كار نپرداختند تا مسلمين‌ دين‌ را عقلي‌ بفهمند! و چرا ائمه‌ طاهرين‌ عليهم السلام در جريان‌ ترجمه فلسفه‌، هيچ‌ كمكي‌ به‌ آن‌ نكردند (بلكه‌ مخالفت‌هايي‌ نيز ابراز داشته‌اند و همواره‌ تاكيد كرده‌اند كه‌ معارف‌ ديني‌ را از غير قرآن‌ نياموزيد كه‌ گمراه‌ مي‌شويد)؛ آيا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه‌ طاهرين‌ عليهم السلام خبر نداشتند كه‌ چنين‌ فلسفه‌ و عرفاني‌ وجود دارد؟ آيا ايشان‌ در حق‌ دين‌ و فهم‌ دين‌ كوتاهي‌ كرده‌اند و اين‌ بني‌اميّه‌ و بني‌عباس‌ بودند كه‌ با كمك‌ بي‌دريغ‌ مترجمان‌ يهودي‌ و نصراني‌ و مجوسي‌ ـ و گاه‌ برخي‌ از ملاحده‌ ـ فلسفه‌ يوناني‌ و عرفان‌ هندي‌ و سلوك‌ اورفئوسي‌ را ترجمه‌ كردند و ريختند در مساجد و مدارس‌ مسلمين‌ و در كنار قرآن‌، دكاني‌ به‌ اين‌ وسعت‌ گشودند؟!... آري‌ آنان‌ براي‌ بستن‌ «بيت‌القرآن‌» در مدينه‌، بيت‌الحكمة را در بغداد گشودند و گرنه‌ كسي‌ (هارون‌) كه‌ مجسمه علم‌ و سلوك‌ و عبادت‌ و معرفت‌ و تبلور آيه‌ آيه‌ قرآن‌ را ـ سال‌ها در سياهچال‌ها ـ زنداني‌ و سرانجام‌ مسموم‌ و شهيد مي‌كند، مي‌تواند مروّج‌ بي‌قصد و غرض‌ علم‌ و فرهنگ‌ ـ آن‌ هم‌ در حوزه اسلام‌ ـ به‌ شمار آيد؟ يا كسي‌ (مأمون‌) كه‌ مطلع‌ انوار علم‌ قرآني‌ و معارف‌ سبحاني‌ و تعاليم‌ وحياني‌ را آن‌ گونه‌ به‌ اين‌ سوي‌ و آن‌ سوي‌ مي‌كشد و مجالس‌ «مناظرات‌» تشكيل‌ مي‌دهد و از فلاسفه‌ و متكلّمان‌ زمان‌ دعوت‌ مي‌كند تا امام عليه السلام را محكوم‌ كنند و در نهايت‌ هم‌، در نهايت‌ غربت‌ و مظلوميّت‌، آن‌ تجسّم‌ عقل‌ اعلا و تعاليم‌ والا و معارف‌ عليا را مسموم‌ و شهيد مي‌كند و بشريت‌ را از چنان‌ خورشيد تابان‌ علم‌ و معرفت‌ و اقيانوس‌ موّاج‌ فطرت‌ پروري‌ و تربيت‌ محروم‌ مي‌سازد، باني‌ تمدن‌ اسلامي‌ و طرفدار علم‌ مي‌تواند شمرده‌ شود. چه‌ بيت‌الحكمة و مخزن‌ المعرفَة و وعاءُ العلمي‌ بالاتر و فروغ‌ افكن‌تر و عقل‌ پرورتر از وجود علمي‌ قدّوسي‌ و سرّ تعاليم‌ سبّوحي‌، حضرت‌ امام‌ ابوالحسن‌ علي‌ بن‌ موسي‌ امام‌ رضا عليه السلام.» (2)
-------------------------------

[1]- بحارالانوار57/ 197

[1] . حكيمي‌، محمدرضا، مقاله عقل‌ خود بنياد ديني‌، روزنامه همشهري‌، كتاب‌ ضميمه‌ آذرماه‌ 1380، ص‌ 43
 
*مهدی نصیری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    ممنون آقای نصیری حرف دل همه ماها رو زدید چه عرفانی چه فلسفه ای و چه کشکی (به قول حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی) همه آنهایی که ادعای عرفان میکنند بلد نیستند حتی یک آیه از قرآن را صحیح بخوانند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    پس با این حساب امثال فاربی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا فخر اسلام نیستند دیگر این همان تفکری است که نهایتش به شهادت سهروردی انجامید
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    با اين همه تاكيدات آقا براي اهتمام به فلسفه و نهيب ايشان به منتقدين فلسفه رايج در نمايشگاه سال گذشته در قم، ضرورت پرداخت به اين مباحث انجمن حجتيه اي چيست؟
  • عبدالله 09192865994 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    در اين كه تفكريوناني محصول به قول قرآن جن پرستي و شيطان پرستي واومانيسم است شك نكنيد (يعبدون الجن ...) اما نكته بعد امثال ابن سينا رو ما باتفكرات اسلامي وخصوصا ايمان به رسول خدا مي شناسيمش و در پايان براي هر مسئله الهي بدلي هست و بالعكس
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    مشکلی که تمام تفکیکیان به آن دچارند عدم فهم درست مبانی و اصطلاحات عمیق فلسفی و عرفانیست. می توانبد فایل صوتی مناظره استاد وکیلی و آقای میلانی در دانشگاه اصفهان را دانلود کنید تا پی به بیسوادی و بی ادبی مخالفان فلسفه ببرید.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    مخالفان حکمت و عرفان اسلامی چند شاخصه دارند : (اینها شاخصه های اصلی و کلی این جریان انحرافی است؛ استثناء همیشه وجود دارد) 1. عدم تحصیل صحیح و درس خواندن درست و حسابی (خصوصاً کتب حکمت و عرفان) 2. توهین به علمای بزرگ شیعه (که برخی از آنها در ابتدای سخن نام برده شدند) 3. ایجاد تفرقه در بین شیعیان و موالیان اهل بیت علیهم السلام و بین همه مسلمین جهان. 4. ترویج افکار انحرافی و مباین با اسلام حقیقی (یک قلم آن تأسیس انجمن حجتیه توسط شیخ محمود حلبی شاگرد میرزا مهدی اصفهانی بنیان گذار مکتب تفکیک است). 5. دشمنی و ضدیت با نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و شخص رهبر فقید انقلاب(ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله).
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    1-بالاخره اطلبوا العلم ولو بالصین چه می شود؟ اصلا فرض کنید از دیوار (نه انسان) حرفی شنیده شد. آیا باید جواب داد یا هیاهو به راه انداخت؟ مگر امام صادق ع با دهری ها و کفار زمان خود مناظره نمی کردند؟ 2-آیا هرچه ابن سینا و فارابی و ملا صدرا گفته غلط است؟ قطعا نه. بسیاری از متکلمین منکر فلسفه در زمان ما برای اثبات وجود خدا از برهانهایی مانند برهان امکان و وجوب که ابن سینا برای اولین بار مطرح کرده کمک میگیرند. 3-آیا صرف اینکه یک علمی از جامعه غیر اسلامی بیاید(که البته وقتی به دست مسلمین می رسد بسیار تفاوت می کند و تحول کمی و کیفی در آن رخ می دهد)آیا همین کافی است تا بگوییم غلط است؟ این چه منطقی است؟ کسی که می خواهد خرف یک طبیب را رد کند باید به زبان طب رد کند و کسی که می خواهد سخن یک مدعی فلسفه را رد کند باید فیلسوفانه رد کند.
  • daii moji ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    این اشخاصی که شما اسم بردی از ابن سینا ملاصدرا ابن عربی گرفته تا محمد غزالی احمد غزالی... اینها را نمی توان بدون مطالعه همه کتبشان شناسایی کرد. بنده به شخصه عقاید زیادی از این بزرگواران خوانده ام که با نص وتفاسیر وعلم معصومین تضاد باورنکردنی دارداگر انسان خوب دقت کند تمام مشاهیری که مستشرقین اروپایی به آنها پرداخته واز آنان بت درست کرده اند کاملا در این گروه قرار دارد وگرنه من هیچگاه نمی توانم باور کنم که یک امریکایی تمام کتابهای علمی عقلی وفقهی مارا رها کند تا مثلا مثنوی را ترجمه کند یا فتوحات مکیه ابن عربی را به زبانهای مختلف برگرداند و به جهانیان از جمله خود ما معرفی نماید .
  • يوم الحسرت ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    1 0
    يكي از نامهاي قيامت يوم الحسرت است انشاءالله هركس جوابگوي اعمال و رفتار و اتهاماتي كه عليه ديگران مي زند خواهد بود . قرآن و اهلبيت عليهم السلام دو ثقلين كه براي رسيدن به كمال براي انسان كافي است ولا غير . يا مهدي (عج)
  • حسن ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    احسنت . بسیار عالی فرمودید .
  • روح الله ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    واقعاً این آقای نصیری حرف های بی ارزش تفکیکی ها را هی تکرار می کند . ارزش جواب دادن ندارد این ها . البته که ده ها بار جواب داده شده . اما کو تحقیق ؟ و کو تقوی ؟ آقای نصیری بهتره برن درس بخونن ... بیشتر ...
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    خاك رس بر سر مشرق كه نظراتي اينچنين را درج مي كند. عملا نظام را درگير خواهيد كرد محمد خان! تو اصلا شناسنامه خودت را تا حالا ديده اي كوچولوي بابا! گنده گويي عاقبت انسان از خير دور مي كند عزيز دل برادر!
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    آقاي مشرخ! اين نوشته هاي گوهربار شما نويسنده نداره! نه كنه شهود و مكاشفه اي در خ.ا در جريان است؟ اصول مقاله نويسي و ارجاع را شما رعايت نكنيد، عمه هشتم من رعايت كند؟
  • vahid ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    احسنت آقا دایی اصلا ماموریت اینها همین بوده! مقاله ای تحت عنوان ماموریت هانری کربن در فصلنامه سمات به چاپ رسیده که بسیار قابل توجه و جالب است و در آنجا آمده که علامه طباطبائی در روزهای آخر ، هانری کربن را نمیپذیرفتند و ... هانری کربن همان کسی بود که در ایران همایش تجلیل از ملاصدرا به راه انداخت و در بت کردن او نقش بسزایی داشت! مستر همفر هم در کتاب خاطرات خود می نویسد: آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از: • گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاه‌ها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی. دستهاي ناپيدا- خاطرات مستر همفر صفحه 64 نشر گلستان کوثر
  • ناشناس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    علم ؟ علوم ديني يا ديگر علوم؟ شما بگوييد كدام علم منظور حضرت بوده ؟ موفق باشيد
  • بدنبال حق ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام انشاءالله كه نظراتتون با شاهد گرفتن خداوند همراه باشد. يكي هست كه بياد كارهاي خلاف و غير ديني انجمن حجتيه و اعمال درست و ديني اين انجمن را به اطلاع همه برسونه ؟ حقير سن من قد نميده كه اين انجمن چگونه بودند و چه كار مي كردند فقط از شنيده ها ي مردم كه دايم با هر وسيله اي بر سر اين انجمن مي كوبند تو رو خدا هر كسي كه در اين مورد صاحب نظر هست حتماً نظر دهد ولله سميع البصير
  • ابراهیم ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    شماها هم از دارو دسته کسانی (احمقانی) هستید که زمامی پسر امام خمینی از کوزه ای آت میخورندن آن کوزه را میشکستند و میگفتند دهن این بچه نجس است چون پدرش فلسفه درس میدهد. این آقایانی که دم از مخالفت با فلسفه میزنند همان کسان هستند. دوستان عزیز اگر یک صفحه از کتابی را میخوانید بعد نمیفهمید و حوصله تان سر می رود نباید آن را به کل رد کنید. واقعا براتون متاسفم...کارتون به جایی رسیده که جضرت ملاصدرا هم اوردید وسط.....نکنه ایشان هم فراماسونری یا شیطان پرست بودند؟
  • ابراهیم ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    از همه دوستان به علت وجود غلط های املایی در نظر قبلی ام عذر خواهی میکنم. آخه آنقدر ناراحت بودم از این بحث که دیگه به سرعت نوشتم و اینگونه شرمنده شما دوستان شدم.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    آقا ابراهیم! نرود میخ آهنی بر سنگ! گوششان به این حرفها بدهکار نیست. فکر می کنند دارند به راه شهدا خدمت می کنند و فرمایش زمین مانده رهبری بلند می کنند! باشد فکر کنند! اما ...
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    دوستان عزیز توجه داشته باشند که مکتب تفکیک واژه درستی نیست؛ چون مکتبی در کار نیست؛ عده ای از افراد که بعضاً اشخاص صاف و ساده و پاکی هم هستند؛ معارف عمیق عقلی و بلند وحیانی عرفانی حکما و عرفا را درک نکرده اند؛ و زبان به توهین و رد این معارف و صاحبان آن می گشایند .
  • vahid ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    متاسفانه به جای پاسخگویی به مطالب ، باز هم توهین ! باز هم توهین ! باز هم توهین ! لااقل به فکر آبروی خود باشید هر انسان منطقی و حق جو که این نظرات را مشاهده کند پی به بی منطقی شما خواهد برد اینکه هر جا جوابی ندارید تهمت نفهمی میزنید کاری بسیار کودکانه و سخیف است
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    با وحید موافقم
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    به جای قیل و قال جواب بده
  • سینا ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    مرسی وحید
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    ما باید زمینه ظهور حضرت رو ایجاد کنیم تا حضرت به تمام این سوال ها پاسخ دهد(البته سعی در پیدا کردن جوابی به سوال ها به نظر اینجانب موجب پویاییه قشر حقیقت طلب ماست)
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    آزاد اندیشی.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    شما تلفیقی هستید
  • محمد ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    بچه جون خاک بر سر کسی که جرات درج نامش هم رو نداره...
  • کمیل ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    بابا یه کم جنبه داشته باشید... خب میشه شما یکی از اون ده جواب رو برای ما توضیح بدی؟ بابا اگه مطلبی مورد انتقاد و بحث هست نباید برخورد چکشی بکنید. ببینم آزادی بیان فقط برای اونایی هستش که دین و خدا و پیامبر و ولایت و امام شهدا رو میکوبن؟ واسه آقای نصیری و طرفداران فکری ایشون آزادی بیان نباید باشه؟ بعضیا که به طرفداری از امام و رهبری بلند شدن مگه همین امام خامنه ای نفرموده که آزاداندیشی باید باشه؟ مگه خودشون نفرمودن علوم اسانی غربیه و باید متحول بشه؟
  • کمیل ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    به این دوست عزیز عرض کنم که برای این سئوالهای ایشون جواب وجود داره جوابهایی منطقی و کاملاً ملموس. خوبی این بحثها همینه که این سئوالها رو ایجاد می کنه و بعد اگه برید دنبال جواب وارد عرصه های جدیدی میشید. توصیه می کنم دوست من برای فهم مطالبی که درمورد تضاد علوم مدرن و تمدن اسلامی گفته شده مطالعات بیشتری انجام بدید. خود کتاب اسلام و تجدد آقای نصیری به این سئوال جواب میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس