کد خبر 802495
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
تصادف خونین در مناطق زلزله‌زده

با وجود اعلام پلیس راهور مبنی بر کاهش چشمگیر تلفات جاده ای در یک دهه اخیر، هنوز این رقم در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاست و تصادف دومین عامل مرگ در ایران به شمار می آید.

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود.

این آمار در ایران هم قابل توجه است: در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می گیرد.

اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور می گویند اما افزایش خودروها تهدیدی جدی برای بالاماندن مرگ های جاده ای است؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالایی محسوب می شود.

کافی است نگاهی به سایت پلیس بیندازید؛ ۱۰ خبر اول حوادث مربوط به تخطی رانندگان از سرعت مجاز، گردش به چپ و راست و در نهایت حوادث رانندگی است که متاسفانه بسیاری از آن ها به مرگ خاتمه می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گرچه شیب تلفات جاده‌ای در حال حاضر کند شده است اما احتمال می رود با بی توجهی به تقویت زیرساختها و افزایش بی رویه خودروها در ۱۰ سال آینده کشته‌های سوانح جاده‌ای به ۱۹ هزار نفر برسد.

چندی پیش مهرداد تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی که به همت جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها برگزار شد، گفت: خوشبختانه در طول چند سال گذشته تعداد کشته‌های جاده‌ای از ۲۷ هزار کشته به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معنای این است که در ازای هر صد هزار نفر جمعیت سالانه ۲۰ نفر کشته می‌شود که این رقم در آمریکا ۱۰.۵ نفر در ترکیه ۸.۶ نفر است. همچنین در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به ۲.۵ تا ۶ نفر می‌رسد.

۳۰ درصد تلفات جاده ای مربوط به شهرهاست

محمد کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز با اشاره به اینکه طبق  آخرین آمار پلیس راهور، ۲۰ میلیون خودرو در کشور و ۱۰ میلیون موتورسیکلت پلاک شده است، گفت: ۹۳ درصد از جابه جایی کالا و مسافر از طریق جاده و ۶ درصد از جابه جایی ها از طریق ریل انجام می شود که متأسفانه جابه جایی کالا از طریق دریا نیز وجود ندارد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به مجموع ۱۶ هزار تلفات جاده ای در کشور افزود: ۳۰ درصد از این تلفات در داخل شهرها و مابقی در راه های برون شهری رخ داده که بخشی از آن ها در حاشیه شهر ها هستند.

کشاورزیان تأکید کرد: طبق هدف گذاری های انجام شده تا ۱۰ سال آینده، میزان تلفات را باید به ۱۰ هزار نفر برسانیم، این در حالی است که همه ساله بین ۵ تا ۶ درصد به تعداد خودروها در کشور افزوده می شود.

سه عامل اصلی در تصادفات رانندگی

همیشه از خطای انسانی به عنوان مهمترین عامل تصادفات جاده ای سخن گفته می شود؛ این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، بخصوص خستگی، خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می شود.

اما دو مورد دیگر را نیز نباید فراموش کرد؛ از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

به نظر می رسد در صورتی می توان شاهد کاهش رانندگی بود که هر سه ضلع این مثلث با هم دیگر ارتقاء یابند؛ فرهنگسازی، و ایمنی جاده ها و خودروها. متاسفانه کاهش ایمنی خودروها به حدی است که دستمایه طنزهای متعدد در شبکه های اجتماعی شده است.

یک سوم نیاز کشور زیرساخت بزرگراهی و آزادراهی داریم

بر اساس آمار اعلامی، به طور متوسط برای ساخت هر متر راه اصلی یک میلیون تومان، هر متر بزرگراه ۲ میلیون و هر متر آزادراه ۳ میلیون تومان هزینه می‌شود.

خادمی معاون ساخت و توسعه راه ها با اشاره به نقص در جاده های کشور می گوید: در خصوص تصادفات جاده‌ای کنترل شدید قانونی و رفع نقاط کوچک حادثه‌خیز، مسکنی با تأثیر کوتاه مدت است اما راهکار اساسی توسعه زیرساخت‌های بزرگراهی و آزادراهی کشور است. در حال حاضر این شبکه ۱۱ هزار کیلومتر است که نیاز کشور ۳۰ هزار کیلومتر است که باید در آینده‌ای نزدیک احداث کنیم.

با توجه به میزان بالای مرگ و میر جاده ای که تقریبا چهار برابر کشورهای اروپایی و سه برابر کشوری مانند ترکیه است باید تدبیری جدی تر اندیشید تا فلش نزولی مرگ و میر با شیب تندتری به سمت پایین حرکت کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس