به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که وزیر آموزشوپرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر از "نهادینه کردن اضطراب در روح دانشآموزان و حذف آزمونهای بیثمر در دوره ابتدایی خبر داد." و پس از آن او با حضور در یک برنامه تلویزیونی از حذف آزمون و کتابهای کمک آموزشی در دوره ابتدایی خبر داد همچنین با مصوبه جدید شورای عالی آموزشوپرورش آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش درباره این تصمیم جدید میگوید:
" ناخواسته بدون اینکه بخواهیم دزدی را وارد نظام آموزشی کردهایم که کودکی آنها را دزدیده است و آنها دیگر فرصت نمیکنند با دوستان و خانواده به طبیعت بروند، کتاب داستان مورد علاقه خود را مطالعه کنند، در محافل خانوادگی شرکت کرده و لذت ببرند. در آموزشوپرورش به شدت نتیجهگرا شدهایم و به فرآیند آموزش و یادگیری توجه نداریم، اینکه این کودک از چه مسیری به این نتیجه رسیده مهم نیست و فقط نتیجه برای ما مهم است. آموزشوپرورش دراینباره گام اول را برداشت و حاکمیت آزمون در دوره ابتدایی را پایان دادیم، اجازه بدهیم بچهها در مدرسه و خانواده زندگی کنند از زیبایی اطراف لذت ببرند و شادی کنند و بتوانند تجربه خوبی را از دوران کودکی و نوجوانی داشته باشند."
فضای آموزشی کشور در روزهای اخیر تحت تاثیر تصمیم جدید وزارت آموزشوپرورش شاهد نظرات مختلف کارشناسان درباره محاسن و معایب این تصمیم بود. از مجموع نگرانیهای مطرح شده در بحث حذف مدارس سمپاد، یکی از نگرانیها، گسیل یافتن دانشآموزان تیزهوش به سمت مدارس غیردولتی مطرح است و در اینباره عنوان میشود" به دلیل افت کیفیت در مدارس دولتی، اغلب خانوادههایی که فرزندان تیزهوش دارند به ثبتنام آنها در مدارس دولتی گرایش پیدا میکنند."
مادری که یکی از فرزندانش در مدارس سمپاد تحصیل میکند و فرزند دیگرش برای حضور در آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد در حال آماده شدن بود، میگوید:
"اگر مدارس سمپاد را حذف کنند فرزندم را در مدارس دولتی ثبتنام نمیکنم چرا که مدارس دولتی هم به لحاظ کیفیت آموزش وضعیت مناسبی ندارند همچنین آسیبهای اجتماعی در مدارس دولتی بیشتر مشاهده میشود، مدارس دولتی مطرح هم که برای ثبتنام متقاضی زیادی دارند."
این نگرانی از سوی وزیر آموزشوپرورش نیز تایید میشود و او در این رابطه میگوید " البته اعتراف میکنم این نگرانی وجود دارد و بنده به عنوان وزیر تکلیف اخلاقی دارم که مراقبت کنم و یکی از کارهایی که میتواند نگرانی را کم کند این است که اگر مدارس خاص جمع میشوند مدارس غیردولتی که می خواهند از فضا سوءاستفاده کرده و احجافی در حق مردم انجام دهند کنترل شوند و در اینباره سامانهای را طراحی کردیم که مدارس غیردولتی مورد نظارت دقیق قرار بگیرند و اگر کوچکترین احجافی در این فضا به مردم و دانش آموزان داشته باشند به شدیدترین وجه با آنها برخورد میشود.این سامانه، میزان شهریه و درآمدهای مدارس غیردولتی را دائم کنترل میکند و بخشی از نگرانی را میتواند مدیریت کند ضمن اینکه عموم موسسان مدارس غیردولتی همکاران فرهنگی هستند که برای خدمت به کشور مدارس را ایجاد کردهاند."
در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس میگوید:
اگر آزمون استرس ایجاد میکند و به استناد آن اقدام به حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی کردند چرا قانون مجلس را که چندین سال مصوب شده است برای حذف و کمرنگ کردن کنکور اجرا نمیکنند؟
وی افزود: بیشتر مدارس خوب غیردولتی برای ثبتنام دانشآموزان، آزمون برگزار میکنند و در شرایطی که آزمون ورودی پایه هفتم حذف شده است، تکلیف این مدارس چه میشود؟ برای کاهش استرس آزمون راههای دیگری وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد اما به یک باره صورت مسئله را پاک و مدارس سمپاد را حذف کردند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: مدارس تیزهوشان، نخبگان را پرورش میدهند و در تمام دنیا توجه به نخبگان یک مسئله اصلی در نظام آموزش و پرورش است و سالها زحمت کشیده شد که مدارس تیزهوشان در کشور جایگاه خود را پیدا کرد و اگر قرار باشد به بهانه آزمون حذف شوند خانوادههایی که فرزندان خود را در مدارس تیزهوشان ثبت نام میکنند به سمت مدارس غیردولتی گرایش پیدا خواهند کرد.
حاجی بابایی عنوان کرد: با حذف مدارس سمپاد تعدادی از دانشآموزان در مناطق گوناگون شهر به دلیل نداشتن امکانات لازم از رشد بازمیمانند، دانش آموزان تیزهوش در صورت داشتن توانایی مالی به مدارس دولتی نمیآیند و به سمت مدارس غیردولتی مطرح جذب میشوند و این مدارس نیز برای جذب آنها تمام تلاش خود را میکنند و حتی میتوان مدعی شد که بیش از ۷۰ درصد آنها جذب مدارس غیردولتی شوند.
وی درخصوص راهاندازی سامانه برای نظارت بر مدارس غیردولتی گفت:
تا به امروز چه نظارت قوی بر مدارس غیردولتی وجود داشته است که پس از این ادامه یابد، بر مدارس غیردولتی که بالای سر آنها یک فرد قدرتمند به عنوان موسس حضور دارد که زمانی وزیر یا معاون وزیر بوده یا مسئول فلان قسمت است چگونه میتوانند نظارت داشته باشند.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد:حذف این مدارس به کیفیت منجر نمیشود بلکه موجب لطمه خوردن به دانش آموزان تیزهوش به ویژه در مناطق محروم کشور میشود.